Primář Pavel Stodůlka: Díky cyklistice může být život ve městech zdravější a příjemnější - Do práce na kole

Primář Pavel Stodůlka: Díky cyklistice může být život ve městech zdravější a příjemnější

Primář Pavel Stodůlka: Díky cyklistice může být život ve městech zdravější a příjemnější
9. 5. 2018, 6 min. čtení

Oční klinika Gemini ze Zlína se do výzvy Do práce na kole zapojuje už po páté v řadě. A zaměstnanců jezdí na kole rok od roku víc… O soutěži Do práce na kole i o cyklistice jako takové jsme si povídali s primářem MUDr. Pavlem Stodůlkou, Ph.D.

Kolik zaměstnanců u vás tedy jezdí?

Z pohledu oční kliniky Gemini byl rekordní loňský rok, do akce se zapojilo 30 zaměstnanců ve třech městech (Zlíně, Ostravě a Českých Budějovicích). Hlavní sestra, která i v předchozích ročnících přesáhla hranici tisíce kilometrů, loni ujela úctyhodných 1 254 kilometrů a stala se tak nejlepší ženou Zlínska a také nejlepší ze všech zaměstnanců Gemini v akci Do práce na kole.

Musíte je hodně motivovat, nebo se hlásí sami?

Naši zaměstnanci akci dobře znají, proto nyní už jen posíláme informační email, že do výzvy opět jdeme, že klinika platí registrační poplatek a připomínáme podmínky a smysl akce. Zaměstnanci se hlásí sami, účastní se rádi o akci se baví mezi sebou, těší se a motivují se navzájem.

V minulých ročnících bodovala klinika Gemini také v kategorii Cyklozaměstnavatel. Jak se vám to podařilo? Jak konkrétně zaměstnance podporujete?

Cyklistiku podporujeme neformálně a přirozeně tím, že například já jezdím na kole do práce téměř celoročně. Tedy pokud není moc sněhu nebo opravdu moc neprší. Také jsme měli úspěšný cyklistický teambuilding, který se u nás jmenuje Geminiáda. Vždy jsme měli pro zaměstnance kolárnu a v letošním roce jim budujeme ve Zlíně kolárnu novou. Vloni jsme se zúčastnili cyklo rally s názvem Zlínská kola – předjízdy Barum Rally – v počtu zhruba deseti zaměstnanců. Také jsme zaměstnancům nechali za zvýhodněnou cenu vyrobit cyklodresy s logem kliniky Gemini, které jsou velmi oblíbené. Plánujeme vypsat soutěž, kdo se na kole dostal v tomto dresu nejdále nebo nejvýše.

Sám na kole jezdíte? Spíš sportovně o víkendech, nebo po městě?

Jak jsem uvedl, jezdím denně na kole do práce. Ve volném čase jezdím moc rád na horském kole v lesích okolo Zlína. Nejraději mám hřebenovku od Čertových skal u Lidečka po modré přes vrhy Klášťov (730 mnm) a rozhlednu Doubrava (676 mnm) do Zlína. Cyklistika v rozmanitém lesním terénu mě baví více než po cestách. Do města ale jezdím také. Je to ekologičtější než jezdit autem.

Primář Pavel Stodůlka

Co vás na tom baví?

Cykloturistika je dynamičtější než pěší turistika a to mně vyhovuje. Za stejnou dobu vidíte více krajiny, podáte větší sportovní výkon a při jízdě v terénu se jedná po komplexní pohybovou aktivitu na zdravém vzduchu. Líbí se mně pestrost – při jízdě do kopce vysoká fyzická zátěž, při jízdě dolů koncentrace a dovednost, potřeba umět reagovat na různorodý povrch. Na kole se dá jezdit téměř celoročně.

Pozorujete, že má jízda na kole pozitivní vliv na vaše zdraví? Nebo na zdraví vašich zaměstnanců?

Určitě to tak je. Já ráno jedu většinu cesty do práce na kole vstoje, abych se lépe protáhl. Vyloženě se na to těším a pokud výjimečně musím jet autem, tak mě ranní protažení na kole chybí. Lidé, kteří pravidelně sportují jsou odolnější psychicky i fyzicky. Pokud jezdí ve skupině, podporuje to kolektivní cítění. Někteří naši zaměstnanci a manažeři jezdí na kole opravdu výkonnostně a účastní se i těch nejtěžších okolních amatérských cyklo závodů jako je Drásal. Jedna sestřička například jezdívala mnoho let do práce a zpět denně 60 km, než se přestěhovala do Zlína. Ta měla tak „našlapáno“, že pak s klidem ujela i většině chlapů ve firmě.

Proč by se podle vás měli lidé do výzvy Do práce na kole zapojit?

Je to akce podporující zdravý a ekologický životní styl. Ukážeme tím veřejnosti i politikům, že cyklistika je populární a měla by se podporovat, protože má potenciál učinit život hlavně ve městech podstatně zdravější a příjemnější. Jsem přesvědčen, že podstatně k tomu přispějí elektrokola. Například ve Zlíně řada lidí bydlí na severním nebo jižním svahu města a cesta zpět domů z práce nahoru do kopce je pro ně příliš namáhavá, a proto na kole do práce nejezdí. S elektrokolem to hravě zvládnou nahoru i s nákupem a nemusí jezdit autem. Politici by měli zlepšovat podmínky pro cyklisty i elektro-cyklisty, abychom nemuseli dýchat tolik zplodin z aut.

Hradci Králové jsme předali titul Cykloměsto Do práce na kole 2023 Cyklodoprava

Hradci Králové jsme předali titul Cykloměsto Do práce na kole 2023

Hradci Králové jsme předali titul Cykloměsto Do práce na kole 2023
Kdo měl štěstí v naší soutěži o skládačku TERN? A kudy na něm bude jezdit? Květnová výzva

Kdo měl štěstí v naší soutěži o skládačku TERN? A kudy na něm bude jezdit?

Kdo měl štěstí v naší soutěži o skládačku TERN? A kudy na něm bude jezdit?
GOTS certifikovaný textil s naším generálním partnerem MERCHYOU Květnová výzva

GOTS certifikovaný textil s naším generálním partnerem MERCHYOU

GOTS certifikovaný textil s naším generálním partnerem MERCHYOU
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři