Když se naučíte jezdit na kole v běžném oblečení, budete moci kolo používat v zásadě pro všechny své běžné cesty. Není důvod odříkat si projížďku na kole, pokud na jednání zvládnete přijet včas a nikdo na vašem saku nepozná, že jste před chvílí absolvovali sportovní výkon. Není to zase tak obtížné a v této kapitole najdete pár tipů, jak nejlépe na to.
Už dnes od 18 hodin křtíme knižní novinku Městem na kole od Vratislav Filler z Auto*Mat a Jirky Motýla z Prahou na kole. Vydal Nakladatelský dům GRADA. Účastníci Do práce na kole – Auto*Mat mají na knihu 15% slevu, kód najdete v systému :)Více k dnešnímu křtu ➡️ http://bit.ly/MestemNaKoleKrest
Zveřejnil(a) Auto*Mat dne 21. květen 2018
Přinášíme vám ukázku z nové knihy Městem na kole od člena Auto*Matu Vratislava Fillera a šéfredaktora webu Prahou na kole Jiřího Motýla. Knihu vydalo v roce 2018 nakladatelství GRADA. Online si ji můžete koupit zde a pozor, jako účastníci Do práce na kole na ni máte 15 % slevu (heslo pro uplatnění slevy najdete na našem webu nebo v registračním systému).
S auty jeďte svižně, mezi chodci pomalu. Jízda v silnějším provozu je snazší a bezpečnější ve vyšší rychlosti. Rychlost je ale dobrý sluha i špatný pán. V klidných ulicích můžete vysadit a odpočinout si. Mezi chodci se přizpůsobte a nežeňte se.
Volte ulice, kde se jezdí. Čím více cyklistů na ulici, tím je pro ně bezpečnější, protože s nimi ostatní více počítají. Větší frekvence cyklistů bude i na značených a doporučených trasách.
Do kopce jeďte co nejklidnější trasou. Stoupat společně s auty je prostě nepříjemné, tlak na co nejvyšší rychlost vás chtě nechtě nutí k maximálnímu výkonu. Pro překonání většího kopce si najděte vedlejší ulici nebo parkovou cestu, nebo cestu s pomalejším stoupáním. Naopak, z kopce se můžete zapojit do provozu i na hlavní ulici s rušným provozem.
Časová rezerva. Váš dojezdový čas sice málokdy ovlivní kolony, jako by tomu bylo v autě, stejně se ale vyplatí nechat si po příjezdu malou časovou rezervu. Pět minut navíc využijete, abyste se po cestě necítili uštvaně. Před jednáním budete mít čas se trochu vydýchat a upravit se.
Dávkujte tempo a dojíždějte v klidu. Rozhodně nemusíte jet pořád naplno! Pokud jezdíte na kole sportovně a jste zvyklí jezdit na plný výkon, mějte na paměti, že při klasické dopravní dojížďce stačí jet klidným tempem. Jízda na plný výkon dává smysl v živém provozu, ale projíždíte-li klidnou ulicí nebo parkem, proč nezvolnit? Zvlášť v posledních minutách se vyplatí vypustit a doplout k cíli cesty na půl plynu.
Ať už jedete po hlavní silnici nebo klidným parkem, vaše tělo bude na vynaloženou námahu reagovat. Pokud jedete z práce přímo domů, asi vám nebude vadit, když dojedete zpocení. Ale přijet na obchodní jednání uřícení asi nechcete. Existuje ale několik triků, díky nimž se na kole zpotíte méně a do cíle dojedete svěží.
Vzdálenost a kopce ovlivňují vše. Na cestách do deseti, patnácti minut nemusíte oblečení a pocení řešit vůbec. Půlhodinové cesty bez většího převýšení se dají jezdit v běžném oblečení, pokud se dokážete za jízdy kontrolovat. Dvacet kilometrů se stometrovým stoupáním na konci si sprchu ale vyžádá.
Kontrola tempa. Technika pohodové jízdy vám nepomůže jen v ulehčení od dopravního stresu. Důslednou kontrolou svého tempa si zajistíte i to, že se příliš nezapotíte ani ve stoupáních. Nezvládáte-li to citem, pořiďte si pulsmetr a kontrolujte se digitálně.
Méně oblečení. Za chladnějšího počasí stačí obléct se na teplotu o deset stupňů vyšší – s výjimkou rukou, krku a uší, které ochráníte rukavicemi, šátkem či čelenkou.
To doschne. Naopak za vedra na vás i zpocené oblečení docela rychle uschne. Oblékejte si trička z tenkých látek. Ale pozor na klimatizované místnosti! Před pobytem v umělé ledničce se určitě převlékněte do suchého, abyste nenastydli.
Vychladnout před dojezdem. Za jízdy můžete být příjemně rozpumpovaní, ale přitom se nepotit – v takovém případě hrozí, že se orosíte, jakmile se zvenku přesunete do teplejší místnosti. Na posledním úseku se tak vyplatí zvolnit a vyvětrat se. A při zamykání kola nespěchat a odložit si třeba bundu ještě venku. Zkrátka nechat se před vstupem do tepla trochu zchladit.
Sprcha před cestou a deodorant. Víte-li, že na konci delší cesty nebudete mít možnost se osprchovat, pak dobře funguje sprcha před cestou. I když se potom zpotíte, zápach je minimální. Veškeré škody na zevnějšku pak vyřešíte převléknutím košile, trika nebo šatů, souběžně s použitím deodorantu.
Oblečení, na kterém není vidět pot. Brzy si vypěstujete šestý smysl na oblečení, na kterém není vidět, jak moc jste zrovna zpocení.
Šátek nebo ručník. Kdo se potí příliš, tomu v brašně určitě nebude překážet šátek či menší ručník. Nenápadný šátek umožňuje zbavit se potu za krkem, aniž by přitáhl pozornost.
Formální oblečení v kanceláři. Zahrnuje-li vaše práce řadu pochůzek, můžete si nechat formální oblek nebo kostýmek a lodičky v kanceláři nastálo a převlékat se do něj po příjezdu.
Elektrokolo. Je-li příčinou vašeho nepřijatelného stavu po příjezdu do cíle cesty enormní stoupání, není pořízení elektrokola vůbec špatným řešením. Jen si dejte pozor, abyste se nenechali unést a nejeli na plný výkon i s elektrickým příšlapem.
Slézt z kola po patnáctikilometrové cestě „v civilu“ je dovednost, která velmi zvyšuje použitelnost kola. Cyklodresy jsou jistě praktické, hlavně pokud máte v cíli možnost se převléknout. Pokud to možné není nebo zkrátka nechcete jezdit po městě na kole ve sportovním odění, stačí vám vaše běžné oblečení doplnit o nenápadný funkční kousek, nebo mírně upravit.
Jak tedy přizpůsobit jízdě na kole běžné oblečení? Za předpokladu, že kolo již máte přizpůsobené (viz kapitola 2.3), je z poloviny vyhráno. Zbytek se opět smrskne na pár drobných triků.
Funkční prádlo pod běžným oblečením. Zvlášť v chladnějším období funguje tento postup výborně a není k němu co dodat.
Stažená pravá nohavice. Nemáte-li převody zcela zakryté, hrozí, že se o ně někdy stejně kalhotami otřete. Nohavice sepnutá kancelářským klipsem nebo reflexní páskou, případně zastrčená do ponožky, je tajným znamením městského cyklisty, potvrzující styl cycling casual.
Sukně bez rizika. Na kolo se hodí sukně volné, v délce zhruba ke kolenům. Existují i nepromokavé sukně do nepříznivého počasí. Aby se za jízdy sukně nehrnula nahoru, nebo vám dokonce při prudkém závanu větru nevylétla až ke krku, používají se různé svorky nebo se přední a zadní strana sukně sepnout s pomocí mince zezadu a gumičky zepředu. Praktické je také mít pod sukní kraťasy, pak může sukně ve větru vlát dle libosti.
„Tajné“ cyklokalhoty. Volnější džíny jsou nejpraktičtějším typem civilních cyklistických kalhot, ale mají bohužel slabé místo tam, kde se setkávají se sedlem. Džíny se zesíleným rozkrokem v běžné konfekci nenajdete, dají se ale koupit u specializovaných výrobců. Ten, kdo nechce dát za džíny několik tisíc, si může našít zesílení v rozkroku sám. Životnost kalhot se tím násobně prodlouží.
„Tajná“ cyklobunda. Nepromokavá a prodyšná větrovka zřetelné barvy je standardním vybavením pro jízdu po městě na jaře a na podzim. Nemusí být ani vyloženě cyklistická. Chcete-li ale něco extra, poohlédněte se po specialistech. Elegantní voděodolné oblečení s reflexními prvky se vyrábí zejména tam, kde prší každý den třikrát – tedy hlavně v Dánsku, Nizozemsku, Británii či Irsku. (Naší srdcovkou je značka Georgia in Dublin.)
Sako je funkční oblečení. Muži obecně nedoceňují praktičnost svého formálního oděvu. Sako na kole slušně odvětrává a zakrývá, že jste se pod ním zpotili. A ještě vám přidá pár decimetrů bočního odstupu při předjíždění. Mnohá saka z kvalitních nemačkavých materiálů zvládají i zmoknutí a před kratším deštěm docela dobře chrání. A nebyl by to svět byznysu, kdybyste v něm nenašli výrobce sak určených přímo na kolo.
Solidní obuv. Pro jízdu na kole jsou vhodné boty s pevnější podrážkou. Pro opravdu tvrdě šlapající mohou být řešením opravitelné boty, o které se budete dobře starat. Nebo berte boty jako spotřební materiál – kupujte nejlevnější tenisky a počítejte s tím, že za sezonu jedny až dvoje zlikvidujete.
Brýle pro každou cestu. Ochrana očí je praktická. Nenosíte-li brýle dioptrické, není od věci pořídit si pár brýlí slunečních nebo rovnou cyklistických.
Podpatek pomáhá. Dámy se rozhodně nemusí obávat jízdy v botách na podpatcích. Městské cyklistky potvrzují, že v botách na vysokých podpatcích se rozhodně líp jezdí na kole než chodí po dlažebních kostkách. A vysoký podpatek vám při čekání na semaforu zajistí pohodlnou oporu – jen s ním při zastavování neškrtnout o dlažbu!
A to ostatní podle libosti. Větší pozornost je třeba věnovat ochraně rukou a hlavy, ale od toho jsou rukavice a čelenka přes uši. Oblíbíte si v zimě velký šátek či šálu, budete jezdit v zimní bundě nebo kabátu? Při dodržení zásad pohodové městské jízdy je to všechno jen na vás.