V pátek 1. března jsme spustili registrace do 9. ročníku výzvy Do práce na kole. Pomyslnou pásku nám o den dříve na tiskové konferenci ve Werichově vile pomohli přestřihnout také velvyslanec Dánského království, pan Ole Frijs-Madsen a nový radní pro dopravu na Praze 1, pan David Skála. V čem bychom se mohli inspirovat Dánskem a jak to vypadá s omezením jízdy na kole v centru metropole?
Každý rok zahajuje registrace do květnové výzvy Do práce na kole nové video. Na to letošní budeme obzvlášť vzpomínat – kromě herců a členů pořádájícího spolku Auto*Mat v něm účinkuje i zmíněný dánský velvyslanec.
„Při natáčení jsem si uvědomil, proč herci vydělávají tolik peněz. Většinu času totiž na něco čekají, místo aby hráli. Teď ale vážně. Být na place a jezdit se skupinou milých lidí na kole bylo moc fajn,“ podotýká zástupce cyklistické velmoci Frijs-Madsen.
Kolo jako součást života
Proč se Dánové rozhodli podpořit výzvu Do práce na kole, je vlastně nasnadě. „Cyklistika v Dánsku je součástí života. Skoro každý Dán má kolo a jezdí na něm do práce či na nákup. Pro mě a dánskou ambasádu je tak přirozené podporovat aktivity, které jsou nám vlastní. Kromě toho je ježdění na kole zdravé, je to zábava a je to prospěšné pro životní prostředí,“ dodává velvyslanec.
Přestože je Dánsko právem považované za mekku cyklistiky, pořád se snaží nepolevovat v motivaci dalších i stávajících cyklistů. Také pomocí tamní obdoby Do práce na kole s názvem Vi cykler till arbejde.
„V Dánsku už jezdíme na kole více než sto let. V Česku je Do práce na kole relativně nová kampaň, takže se možná nepřihlásí tolik lidí. I když, kdo ví. Bylo by skvělé, kdyby se v Česku zapojilo více účastníků než Dánsku,“ usmívá se Frijs-Madsen.
V obleku, nebo v legínách?
Podle fotek to někdy působí, že se po Kodani prohánějí na kolech jen dámy v šatech a podpadcích nebo pánové v oblecích, zato v Česku má i ten, kdo jezdí do práce 5 km, „vytuněný“ cyklooutfit.
„Samozřejmě vidím určité rozdíly, ty jsou ale spojené především s cyklistikou v Česku obecně. Ve srovnání s Dánskem je to relativně nový fenomén. V golfu se používá takové rčení, že neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený golfista. A to samé platí pro jízdu na kole. Ale pokud jste byli v Kodani nebo v jiných větších dánských městech, můžete vidět, že různí lidé jezdí různě oblečení. To, co máte na sobě, není tak důležité. Další aspekt je, že jízda na kole v Praze je mnohem komplikovanější. Máte tu kopce a není zde tolik cyklostezek. Také tu cyklisté bojují s řidiči o poznání víc než v Dánsku. Řekl bych, že musíte být odvážnější a odhodlanější,“ popisuje dánský velvyslanec.
Cyklovýzva velvyslanec versus primátor?
A co by pan velvyslanec vzkázal účastníkům Do práce na kole? „Doufám, že se zapojí co nejvíce lidí, včetně přítomných. O jízdě na kole jsem mluvil také s panem primátorem Hřibem a navrhnul jsem mu, že bychom si mohli společně zasoutěžit. On ovšem jezdí na elektrokole, což by pro mě mohla být docela výzva. Obecně bych řekl, že čím více se o cyklistice mluví, tím větší je o ní zájem. Takže přeji kampani i účastníkům vše nejlepší.“
Malé krůčky pro Prahu 1, ale velký krok pro cyklisty
Rok 2018 byl pro pražské cyklisty celkem napínavý. Několikrát se posouval termín omezení jízdy na kole v centru, aby pak značky vydržely jen několik dní. Soud dal za pravdu žalobě spolku Auto*Mat a omezení zrušil. Po podzimních volbách se rozjelo nové kolo jednání o kompromisním návrhu soužití cyklistů a chodců v centru a jedním z hlavních aktérů je také radní pro dopravu na Praze 1, David Skála. „Já jsem teď v jednoduché pozici, protože i malé vstřícné kroky pro cyklisty jsou v centru metropole velkým pokrokem. Obzvlášť v kontrastu s postupem předchozího vedení městské části,“ popisoval Skála na tiskové konferenci Do práce na kole.
Na kole i na nádraží
Co konkrétního nás tedy v centru Prahy čeká, ještě než budou známé případné objízdné trasy a nové cykloobousměrky? „Dozvěděl jsem se například, že se na Praze 1 eviduje sedm stojanů na kola. Z toho jsem byl lehce zděšený. Potom jsem zjistil další věci, třeba že na hlavní nádraží se nesmí na kole. To bylo něco, co mě úplně zarazilo. Nikdy mě nenapadlo, že je to až tak tragické. Takže v prvním řadě umístíme 45 cyklostojanů na různá místa Prahy 1. A bude tu i možnost jezdit na kole na hlavní nádraží. Do toho jednáme s bikesharingovými společnostmi jako jsou Rekola a Homeport. Chceme nastavit pravidla, aby to mohlo fungovat a zároveň, aby byla zachována bezpečnost,“ dodává Skála.
Kola sem, auta z kola ven
Počítá vedení Prahy 1 s tím, že jízda na kole není jen víkendové hobby, ale běžná součást dopravy?
„Naším cílem není jen cyklistika, ale chceme dostat cílovou i tranzitní automobilovou dopravu pryč z centra města. Nechat centrum města využívat rezidentní autodopravou, případně nějakým nezbytným zásobováním. Veškeré ostatní způsoby dopravy, ať už hromadná doprava nebo doprava bezmotorová, jsou vítané,“ popisuje nový radní.
A my dodáváme, že každý z vás, kdo vyrazí do práce na vlastní pohon, udělá to nejlepší nejen pro sebe, ale také pro celé město. Registrujte se na www.dopracenakole.cz ještě teď, nejvýhodnější startovné je jen v březnu.