Soutěž o město nejpřátelštější k cyklistům roku 2019 vyhrál Rožnov pod Radhoštěm. O vítězství rozhodovali účastníci letošní výzvy Do práce na kole a také analýza přístupu samotného města k dalšímu rozvoji udržitelné dopravy. Zástupci několika nejvýše hodnocených měst pojedou na podzim načerpat další inspiraci do Dánska.
Rožnov pod Radhoštěm přebral štafetu po Otrokovicích, které bodovaly v loňské anketě Cyklobarometr, a letos skončily těsně druhé. Právě na tzv. Cyklobarometr, kterým Auto*Mat spolu s Nadací Partnerství několik let poměřoval nejpříjemnější města pro cyklisty, letošní soutěž o Cykloměsto roku navazuje.
Dotazník o 37 otázkách vyplnilo 1 483 účastníků Do práce na kole, tedy cyklisté, běžci i chodci. V dotazníku hodnotili podmínky pro jízdu na kole ve svém městě i pocit bezpečí. Například zda se po celý rok udržují cyklostezky, zda jezdí na kole všechny věkové kategorie, zda jsou pro cyklisty vhodně nastaveny semafory nebo jestli je jízda na kole v daném městě radost. Roli hrál letos poprvé i přístup jednotlivých radnic k rozvoji udržitelné mobility a k její propagaci. Zástupci Auto*Matu brali v potaz také podíl účastníků výzvy Do práce na kole vůči počtu obyvatel, nejvyšší pravidelnost bezmotorové dopravy a také organizační spolupráci na výzvě s koordinátory měst.
„Cílem ocenění je vyhecovat česká města k co nejaktivnějšímu zapojení do výzvy Do práce na kole a také přinášet další inspiraci, ať už úspěšným, tak i méně úspěšným městům. Podle vývoje počtu účastníků naší květnové výzvy je vidět, že zájem o udržitelnou dopravu roste a tak se hlubší spolupráce s jednotlivými městy jedině nabízí,“ říká hlavní koordinátor Do práce na kole Honza Haruda. Zároveň připomíná, že kromě počtu jednotlivců zapojených do výzvy (letos necelých 20 tisíc) roste i počet firem (2 737) a také pořadatelských měst. Těch bylo letos už 45.
Zástupci vítězného Rožnova pod Radhoštěm, druhých Otrokovic, třetího Zlína a čtvrtých Pardubic se za odměnu spolu s několika novináři podívají do světové mekky cyklistiky, Kodaně a také Aarhusu. Tam je v rámci partnerství s projektem Do práce na kole odveze společnost FlixBus. Právě autobusový dopravce s největší sítí spojů v Evropě vychází cyklistům vstříc čím dál více. Postupně instaluje držáky na kola na vnitrostátní i mezinárodní linky. Rožnov navíc od Nadace Partnerství získává na tři měsíce sčítač cyklistů v hodnotě 30 000 Kč.
V Dánsku mohou členové výpravy načerpat novou inspiraci a ověřené know-how pro další rozvoj udržitelné mobility v jejich městě. Smutnit ale nemusí ani zástupci měst, která se v soutěži o Cykloměsto roku umístila na dalších příčkách. Ti mají velkou šanci obsadit čelo žebříčku v příštích letech. Mezi největší favority a adepty na motivaci do dalších ročníků patří Kopřivnice, Ostrava, Plzeň, Olomouc a Jihlava.
„Právě u těchto měst vidíme velký potenciál a šanci více zapojit samosprávu do rozvoje ekologických forem dopravy, zejména jízdy na kole,” dodává Honza Haruda.
Na exkurzi se organizačně podílí i Velvyslanectví Dánského království včetně tváře letošního Do práce na kole, velvyslance Ole Frijs-Madsena.
„Pro nás Dány je jízda na kole přirozená věc. Mě osobně velmi těší, že se v diskuzích o městské cyklistice a udržitelných městech v Česku často zmiňuje Dánsko jako země, která v této oblasti může jít příkladem. Rádi budeme sdílet naše zkušenosti a know-how s Českou republikou,“ slibuje dánský diplomat Ole Frijs-Madsen.
Úvodní foto: Tým Malér z rožnovské firmy Brose