10 novinek 10. ročníku Do práce na kole - Do práce na kole

10 novinek 10. ročníku Do práce na kole

10 novinek 10. ročníku Do práce na kole
17. 2. 2020, 9 min. čtení

Každý rok se snažíme Do práce na kole rozšiřovat a zároveň inovovat – to abyste se nenudili, ale hlavně, abychom se co nejvíce přibližovali smyslu celé výzvy, kterým je propagace a motivace k udržitelné a životnímu prostředí šetrné dopravě. K 10. výročí výzvy jsme si novinek přichystali snad nejvíce v celé její historii. Doufám, že se vám většina z nich bude líbit!

 

1. Výkonnost pro dobrou věc

V posledních letech a zejména v ročníku 2019 nás překvapilo čím dál intenzivnější soutěžení a sbírání stovek a stovek kilometrů ve výzvě, která sama o sobě žádný apel na výkonnost neobsahuje. Někteří účastníci dokonce sbírali kilometry místo své práce, jiní si stěžovali na ty, kteří jeli „do práce“ o víkendu anebo ty, kteří načítali kilometry i v autě – to vše posunulo Do práce na kole za hranice toho, jak ho chápeme. V ročníku 2020 proto chceme výzvu znovu přiblížit její původní myšlence – podpoře udržitelné mobility a navracení měst chodcům a cyklistům. V upravených pravidlech klademe větší důraz na pravidelnost, která se stává hlavní kategorií. Výkonnostní jezdci a běžci mohou sbírat kilometry i nadále, ale nově jejich kilometry pomůžou vytipovaným dobročinným projektům. Oni sami už ceny neobdrží.

2. Sociální body

Budování cyklokomunity jsme se věnovali už loni v duchu hesla “Homo cykliens”. Letos bychom chtěli rovinu setkávání a společných akcí účastníků posílit ještě více. Přicházíme proto s tzv. “sociálními body”, za nimiž stojí jednoduchá myšlenka. Mnoho cyklistů a cyklistek jezdí stejné trasy, nebo se jejich trasy protínají s trasami jiných. Často se ale míjejí bez povšimnutí, nebo o pár minut. Sociální body vám umožní vyznačit v aplikaci na mapě místo a čas, kde se můžete potkat s ostatními účastníky (které zatím ani nemusíte znát). Kromě posezení u  nealkoholického piva (v případě klasického piva budete muset posedět asi 2,5 hodiny), můžete navrhnout společnou vyjížďku, (požádat o/nabídnout) opravu kola či cokoliv jiného. To samé se samozřejmě týká i běžců/běžkyň a chodců/chodkyň. Každý den ráno si tak stačí zkontrolovat, zda se ve vašem okolí neděje něco zajímavého. Pro městské organizátory budou sociální body také jednoduchým nástrojem, jak vyznačovat tzv. akce na triko.

3. Další analýzy dat

Výzva Do práce na kole chce od roku 2019 přispívat k rozvoji cyklistické dopravy ve městech, kde se koná. Podílet se na tom můžete i vy! Jak? Nahrávejte své trasy přes některou z aplikací. Tato data nám s pomocí datových analytiků pomohou vytipovat slabá místa infrastruktury a oblasti, které by si zasloužily zlepšení či zvýšení bezpečnosti. Loni jsme prvním městům poskytli tzv. heatmapy, tedy mapy reálného pohybu chodců, běžců a cyklistů. Letos budeme analytické týmy posilovat a práci na datových analýzách tak ještě zintenzivníme. Mimo jiné jsme naplánovali spolupráci s Mikroregionem Šternbersko, který data a následnou analýzu využije jako podklady pro plánování kvalitnější a bezpečnější cyklodopravy.

4. Grafika

Rádi bychom, aby naše desáté výročí bylo výjimečným ročníkem. Proto jsme se také spojili s výjimečným výtvarníkem a umělcem Jaromírem Švejdíkem (Jaromír 99, kterého budete znát jako spoluautora komiksu Alois Nebel). V tričkách s jeho návrhem budete jezdit! No a samozřejmě se můžete těšit na nový videospot, se kterým se podíváme až na …… (počkejte si).

5. Cycling without age, aneb cyklorikša

Nechali jsme se inspirovat skvělým projektem Cycling without age, který šlape už ve 42 zemích, a chceme jej nabídnout i českým seniorům a seniorkám. Především těm, kteří si sami netroufají vyrazit na kole a jejich zdravotní stav a omezená pohyblivost je často limituje v možnosti vypravit se ven. S pomocí aktivních dobrovolníků – pilotů a rikši poháněné pedály kola ale tyto bariéry padají a všichni bez rozdílu věku či zdravotního stavu tak mohou zůstávat aktivní a bezpečně se vydat se do města či do přírody. Kterýkoliv z účastníků může start tohoto projektu podpořit v rámci výkonnostní soutěže.

6. Trička a nižší uhlíková stopa

Budete se divit, ale i Do práce na kole má svou ekologickou stopu. Je jí rozvoz účastnických triček po celé republice. Léto jsme proto věnovali návrhům na zlepšení výrobního a distribučního systému. Vybrali jsme nového dodavatele triček Merchyou, který klade důraz na ekologii, stejně jako na zodpovědný přístup k práci a zakázkám. Současně nově využijeme centrální sklad triček ve stylu Pick and Pack, který celou distribuci zpřehlední a zefektivní tak, aby k vám trika dorazila co nejdříve. Využijeme také GLS parcelshopy, ve kterých bude možné vyzvedávat osobně trička ve třetí vlně registrace.

Stejně jako v předchozích ročnících ale platí, že AutoMat je především organizátorem výzvy, nikoliv e-shop s textilem. Každé triko se až na základě jednotlivé objednávky vyrábí a potiskne, což samozřejmě samo o sobě znamená prodlevu oproti klasické objednávce v e-shopu. Proto ti, kteří chtějí mít své tričko již od počátku výzvy, by neměli váhat s registrací až na konec dubna.

7. Nová města

V loňském ročníku jezdilo celkem 45 měst. Letos se k nim poprvé přidají i Brandýs nad Labem-Stará Boleslav, Cheb (vůbec první město Karlovarského kraje), Hodonín, Krnov, Opava, Trutnov (možná), Třeboň a Valašské Meziříčí. Těšíme se na nové účastníky! A pokud mezi pořadatelskými městy nenajdete to své, přihlaste se do jakéhokoliv jiného. Třeba toho, které je vám nejsympatičtější.

8. Do školy na kole

Studentská výzva Do školy na kole pokračuje. Novinka je, že účast ve výzvě bude pro studenty zdarma, i když bez trika. Speciálně do Do školy na kole se zapojí město Lovosice, kde v současnosti řeší problém přebujelé automobilové dopravy v okolí škol.

9. Certifikovaný zaměstnavatel

Již tradiční soutěž Cyklozaměstnavatel roku bude nově od sezóny 2020 reflektovat strukturu celoevropské certifikace cyklozaměstnavatele. Je to právě evropský standard nově dostupný i pro české firmy, který nastavuje jednotný rámec, skrze který dokážete zhodnotit, jak na tom vaše firma skutečně je.

10. Zahraniční inspirace pro města

Dobře, tohle je trochu diskutabilní novinka, ale 10 novinek zní líp! Každopádně loňská zahraniční exkurze byla pilotním projektem, který se osvědčil a letos ho zavádíme oficiálně. O co jde? Na podzim jsme využili dobrých vztahů s Dánskou ambasádou a s její pomocí jsme pro vítězná cykloměsta uspořádali inspirativní výlet do dvou dánských měst – Kodaně a Aarhusu. Zástupci Rožnova pod Radhoštěm, Otrokovic, Zlína a Pardubic tak mohli vidět rozvinutou cykloinfrastrukturu, reálné fungování vybraných měst a současně se setkat s řadou zástupců municipalit i neziskových organizací. S nimi jsme probírali konkrétní otázky týkající se rozvoje cykloinfrastruktury, veřejných prostranství či vyjednávání s developery. Exkurze by se nemohla konat bez dopravní společnosti FlixBus, která všechny její členy do Dánska (i zpět!) odvezla zdarma. Děkujeme. A kam se pojede letos? To ještě ještě uvidí.

 

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024 Cyklodoprava

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024
Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?
Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů? Cyklodoprava

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři