Honza Galla je nadšeným cyklistou, aktivním účastníkem výzvy Do práce na kole a hlavně propagátorem všech nových příležitostí, které cyklistika v každodenním využívání kola nabízí. Jeho články si každý měsíc můžete přečíst třeba v časopise Cykloturistika. Jen málokdy usedne na klasické kolo, které nejspíše sedláte vy. Jeho koníčkem jsou totiž lehokola, skládačky, elektrické cargobiky a další více či méně netradiční stroje. Honza také stojí za faktem, že firma AZUB prostřednictvím svých značek ORTLIEB a Tern už několik let významně podporuje výzvu Do práce na kole. AZUBáci jsou totiž srdcaři, kteří věci dělají proto, že je baví, že je sami používají a že to má smysl.
Jaká kola vlastně používáš?
Momentálně nejvíc skládačku Tern Verge P10, kterou při cestách do práce kombinuji s vlakem. Zčásti proto, že je to časová úspora, ale zčásti také proto, že se každý den můžu projet na kole a trochu se rozhýbat a také si zablbnout. Ve vlaku za skládačku neplatím a domů se pak někdy těch 20 km projedu celou cestu na kole. Doma máme také nákladní elektrokolo Tern GSD, na kterém jezdíme především s našimi dvěma dětmi. Používáme jej místo auta na nákupy i na výlety. Byli jsme s ním i na čtyřdenním čundru v Bílých Karpatech. Od narození Julky je to pro mě nejlepší kolo vůbec. Dalo mi obrovskou svobodu v tom vybrat si, kam a kdy chci jet, a to bez jakéhokoli omezení. Na delší vyjížďky a na dlouhé cesty pak používám ležaté kolo AZUB Mini. To pohodlí během celého výletu mě dostalo už před mnoha lety. Nějakou dobu jsem na cesty do práce používal i celokapotovanou tříkolku zvanou velomobil.
V čem přesně jsou tedy výhody velomobilů?
Za mě byla hlavní výhoda v ochraně před rozmary počasí při každodenním využívání. I v pěti stupních nad nulou se dalo jet v tričku s krátkým rukávem a v kraťasech. Sníh ani déšť v podstatě nebyly problém. Pokud jste průměrně zdatní a máte dostatečně natrénované „lehokolové“ svaly, je velomobil také extrémně rychlým kolem. V podstatě nejrychlejším, jaké může být. Jeho aerodynamický odpor je v porovnání s klasickým silničním kolem několikanásobně menší. Já však doufám v budoucnost velomobilů v jejich „civilnějším“ provedení s elektromotorem, vyšším sezením a sedačkou pro dítě nebo dokonce druhého dospěláka. Zkrátka ve verzi, která dokáže plně nahradit auto co se týče komfortu a jednoduchosti používání, ale která zároveň zapojí i lidskou sílu a nebude velikostně nabubřelá. Důležité je, abychom v provozu využívali jen prostor a výkon, který opravdu potřebujeme.
Co je pro tebe na kole důležité?
Vzhledem k tomu, že používám kolo v podstatě každý den a raději trávím čas na kole než starostí o něj, jsou pro mě důležité komponenty, které opravdu fungují a vydrží fungovat co nejdéle bez mého zásahu. Musím ale přiznat, že to v dnešní době jde jen částečně. Většina kol, která v rodině máme, jsou moderně vybavena, a to dokonce s hydraulickými kotoučovkami, které já osobně moc nemusím. Ocením je na nákladním elektrokole, ale na městském jednomístném kole bych mnohem raději viděl třeba bezúdržbové bubnovky. To už je ale v dnešní cyklistice odsuzovaný „old school“. Stejně tak mám rád dynamové osvětlení s pořádným předním světlem, protože se nemusím nijak starat o nabíjení a vím, že vždy budu vidět. A v mém případě jsou samozřejmostí i pořádné blatníky, stojan a nosič.
Máš nějaké další věci, které na kole rád používáš?
Cokoli, co používám, se snažím mít kvalitní a funkční. Nejlépe tak, aby mi to vydrželo dlouhé roky. V cyklistice se říká, že co vydrží pět let každodenního používání, je kvalitní. Ideálně, aby se to pak dalo při případných problémech opravit a pokračovat s tím dál. Já jsem milovníkem značky ORTLIEB, která vyrábí vodotěsné brašny. Pro mě je důležitá spíše jejich odolnost a výdrž než ta vodotěsnost, ale důležitý je ve výsledku celek. Moc jsem zatím nepřišel na chuť všelijakým chytrým vychytávkám. Zkoušel jsem například bluetooth zámek na kolo, ale praktický moc nebyl. Teď bych rád vyzkoušel některou z helem této kategorie. Rád bych si pořídil ještě Rain-legs, což jsou vlastně takové pologatě, které máte trvale v batohu, a za deště vám pak kryjí stehna.
Absolvoval jsi několik dlouhých cyklistických výprav. Jsou kola pro dojíždění do práce a kola pro expedice v něčem podobná?
Mnoho lidí používá svá turistická kola i pro každodenní ježdění, což není úplně ono. Já mám ve městě rád rám s nízkým nástupem, a to přesto, že jsem chlap. I malá kola, třeba 20“, jsou ve městě podle mě výhodou, protože kolo je celkově menší a má lepší manévrovatelnost. Lépe se s ním propletete městským provozem. Stejně tak košík se často jeví býti lepší řešení než brašny. Na druhou stranu, jak při každodenním používání, tak při dlouhých cestách oceníte maximální odolnost a bezúdržbovost. A to i za cenu větší hmotnosti. To je velká podobnost. Ani na cestách ani ráno před domem nemáte čas, chuť a prostor k tomu kolo nějak servisovat. Zároveň schopnost odvézt větší porci nákladu je u obou typů kol stejná. A my v AZUBu nabízíme řešení pro mnohé situace. Jak odolné brašny ORTLIEB, tak i nezničitelné nosiče Tubus nebo dynama a světla SON.
Jak vidíš budoucnost kola jakožto dopravního prostředku?
Myslím, že elektrokola jsou pro nás pro všechny velkou šancí. Nejenže do práce nepřijedete schvácení a zpocení, ale elektrokolo může být vybaveno těžšími a tudíž komfortnějšími a praktičtějšími komponenty. Ty pak budou každodenní používání kola zpříjemňovat, takže bude cyklistika pro lidi přijatelnější. Obrovský prostor daly elektropohony nákladním kolům, které se dnes vyvíjí až do velikosti cyklokamiónů. U nás tento boom sice ještě nenastal, ale dříve nebo později se určitě objeví. Já bych byl rád, aby se v tomto mixu objevila také velmi lehká elektrická vozítka kombinující elektromotor s lidskou silou a schopná přepravit jednoho až dva pasažéry.
Jak vybíráte značky, které budete zastupovat?
Snažíme se vybírat si špičky ve svém oboru. Nesnášíme řešení reklamací a neradi bojujeme cenou. Proto se „béčkovým“ značkám vyhýbáme. Zároveň už od roku 2000, kdy byla firma založena, přinášíme lidem v ČR neobvyklé cykloprodukty, nebo alespoň neobvyklá řešení. Začali jsme s lehokoly, což je náš vlastní produkt, a vzápětí jsme začali dovážet jak dětské vozíky, tak skládací kola. Dnes jsou to značky Burley a Tern. Byli jsme nadšeni ze všech těch možností, které cyklistika nabízí a které jsme viděli na zahraničních veletrzích a které byly na našem trhu téměř neznámé.
V poslední době už ale moc nehledáme. Momentálně máme největší radost z toho, jak se vyvíjí nabídka kol od značky Tern, která se hodně začala zaměřovat jak na elektrokola, tak i cargo bajky. Teď se to snažíme zpracovat a vysvětlujeme lidem, v čem by jim taková kola mohla pomoci.
Co lehokola a dojíždění do práce?
Městská lehokola z nabídek výrobců ležatých kol bohužel téměř vymizela, takže lehokola se používají spíše na dojíždění mezi městy, nebo z vesnice do města. Zkrátka tam, kde můžete využít jejich komfort a rychlost. Do čistě městského provozu patří čistě městská kola, stejně tak do náročného terénu patří horská kola apod. Já právě dojíždím 20 km z Uherského Hradiště do Uherského Brodu a na podobnou cestu se lehokolo velmi dobře hodí.
Co tě v poslední době v cyklistice nadchlo?
Budu se opět vracet ke kolům, která už jsem zmiňoval. Semi-skládací nákladní elektrokolo Tern GSD mi dalo obrovskou svobodu a možnost vynechat spoustu jízd autem, protože jsem schopen zajet s dětmi koupit vánoční stromeček a rovnou jej odvézt domů. To vše na kole a v naprosté pohodě. Baví mě také moderní technologie a s nadšením vyhlížím každou novou, která se na kolech objeví, i když je pravda, že zatím jsem moc nadšen nebyl. Ale třeba aplikace pro cyklisty Cyclers, kterou můžete používat pro záznam jízd v Do práce na kole, ale i pro navigaci, mě při průjezdu Prahou nadchla také.
Máš nějaký cyklo-sen?
Chtěl bych znovu začít jezdit s velomobilem. Nejspíše právě s elektropohonem. A pak je tu několik cestovatelských snů, jako třeba projet si celou Pamir Highway.
Co pro tebe znamená výzva Do práce na kole?
Je to pro mě především akce, která propaguje cyklistiku v její každodenní podobě.A jakýkoli takový počin je podle mě vždy důležitý. Zvláště pokud se dělá tak profesionálně, jak jej organizuje AutoMat. Sám se snažím se účastnit co nejvíce, ale květen je pro mě časem častých služebních cest, takže to nezvládám na 100 %. V každém případě je to po náročných jarních přípravách první souvislé období, kdy jezdím do práce na kole.