Skončil 10. ročník Do práce na kole - Do práce na kole

Skončil 10. ročník Do práce na kole

Skončil 10. ročník Do práce na kole
5. 6. 2020, 4 min. čtení

S koncem května skončil i 10. ročník výzvy Do práce na kole. Ten byl sice poznamenaný nouzovým stavem, ale i tak přilákal na 16 000 účastníků z celé republiky. Ti celkem najezdili, naběhali a nachodili víc kilometrů než loni. 

Konec květnové výzvy oslavili v úterý ráno organizátoři ze spolku AutoMat na pražské Náplavce. Na společnou snídani dorazili nejen desítky účastníků akce, ale i náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.„Chtěl bych poděkovat organizátorům akce Do práce na kole za práci, kterou odvádějí v propagaci cyklistiky. Právě využívání kola a pěší chůze je pro nás velmi důležité obzvlášť teď, kdy lidé v důsledku strachu z koronaviru odcházeli z MHD. Minulý týden jsme zaznamenali víc než dvojnásobný počet cyklistů oproti stejnému týdnu v minulém roce. Doufám, že ta čísla dále porostou a my se tomu snažíme přizpůsobit, včetně investic Prahy do cykloinfrastruktury,“ přivítal snídající cyklisty Scheinherr.

Uskutečnit Do práce na kole v tradičním květnovém termínu byla skutečně výzva. Organizátoři ze spolku AutoMat se rozhodli rozvolnit pravidla, a do soutěžního systému bylo nově možné zapisovat či nahrávat také bezmotorové cesty na nákup, procházku se psem nebo i domácí cvičení. Právě pravidelný pohyb a možnost hecovat se s kolegy i na dálku zlepšovaly v době nouzového stavu náladu všem zapojeným.

Loni se do akce zapojilo bezmála 20 000 účastníků, letos jsme byli vzhledem k okolnostem nadšení i z necelých 16 000. Ještě v březnu v době registrací jsme totiž zvažovali i zrušení celé akce. To by ovšem bylo pro výzvu a možná i celý spolek likvidační,“ popisuje dilema hlavní koordinátor Jan Haruda.

Naopak cestování „na vlastní pohon“ dostalo během jarních měsíců zcela nový rozměr. „Kolo, chůze a běh se ukázaly i během největší krize jako nejbezpečnější a nezdravější dopravní prostředky. Kromě toho, že se člověk nedostal do blízkého kontaktu s desítkami dalších lidí, tak pravidelný pohyb funguje jako prevence nemocí a navíc nevznikají emise, které zhoršují průběh i samotného onemocnění covid-19,“ doplňuje Haruda.

Kompletní vyhlášení výsledků Do práce na kole 2020 včetně vylosovaných vítězů se uskuteční 17. 6. 2020 v RouBike Coffee v Modřanech. Večírku bude předcházet společná cyklojízda z centra města.

A teď už čísla za 2020:

celá republika (50 pořadatelských měst):

téměř 16 000 účastníků

393 000 bezmotorových cest

2700 společností (firmy a instituce)

493 tun ušetřeného CO2

3 821 000 km překonaných „na vlastní pohon“  – na kole, koloběžce, pěšky, poklusem ( 5 x víc km zdoláno na kole a koloběžce než pěšky a poklusem)

Výkonnost pro dobrou věc aneb Dobroprojekty:

Celkem našlapáno 646 000 km, tj. asi 16 x kolem zeměkoule

Na Cyklorikšu pro seniory přispělo svými km 15,5 % zapojených
Na projekt Fokusu Praha Life is like a bike 13,5 % účastníků
Na nadační fond Na kole dětem – NF Josefa Zimovčáka 71 % zapojených

Praha:

téměř 6000 účastníků
V Praze lehce nadpoloviční většina cest na kole oproti chůzi a běhu, zato ale na kole zdolávány větší vzdálenosti (v Praze průměrně 4,5 km na chůzi a běh a 15 km na kolo).

Jen ve dvou městech se častěji chodilo a běhalo, než jezdilo na kole. Z 50 pořadatelských měst to je Jablonec a Ústí nad Labem.

Nejvyšší procento obyvatel zapojených do Do práce na kole vzhledem k počtu obyvatel mají Otrokovice.

Chtěla jsem, aby motiv evokoval hravost, říká autorka vizuálu letošní Květnové výzvy do práce na kole

Chtěla jsem, aby motiv evokoval hravost, říká autorka vizuálu letošní Květnové výzvy

Chtěla jsem, aby motiv evokoval hravost, říká autorka vizuálu letošní Květnové výzvy
Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024 Cyklodoprava

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024
Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři