Cykloměstem roku 2020 se staly Otrokovice - Do práce na kole

Cykloměstem roku 2020 se staly Otrokovice

Cykloměstem roku 2020 se staly Otrokovice
1. 7. 2020

Nejlepší podmínky pro cyklistickou dopravu nabízejí Otrokovice. Rozhodly o tom výsledky analýzy i účastníci celostátní výzvy Do práce na kole. Do té se letos zapojilo 50 měst, která usilují o rozvoj udržitelných forem městské dopravy. Soutěž o Cykloměsto roku vyhlašují každoročně spolek AutoMat a Nadace Partnerství.

“Na kole jezdí po našem městě všechny generace, na kole se u nás cítím bezpečně, pro cyklisty existuje dostatečná infrastruktura.” Takové odpovědi v anketě mezi účastníky Do práce na kole se týkaly měst, která uspěla v soutěži o Cykloměsto roku. O vítězích rozhodly výsledky dotazníku cykloBAROMETR a také závěry odborné komise z řad organizátorů. Ta posuzovala i další ukazatele jako podíl účastníků výzvy na počtu obyvatel města, pravidelnost dojížďky do zaměstnání ve městě, práci místního koordinátora, spolupráci s radnicí a perspektivu budoucího vývoje.

Kromě vítězných Otrokovic se cyklistické a pěší dopravě podle výsledků Cykloměsta roku nejvíce daří ve Valašském Meziříčí, Pardubicích, Zlíně a Jihlavě.  Nejlepší hodnocení čistě od samotných cyklistů v rámci ankety cykloBAROMETR roce 2020 získaly Pardubice, Ostrava a Otrokovice. Naopak nejhorší skóre si odnáší Plzeň, Brno a Ústí nad Labem.

Cílem kategorie Cykloměsto roku v rámci výzvy Do práce na kole je vzbudit větší zájem samotných měst a jejich zástupců o udržitelnou a ekologickou mobilitu. “V řadě měst výzvu úspěšně organizuje nezisková sféra, přičemž radnice často stojí opodál a neví, jak se do celosvětového trendu podpory udržitelné dopravy zapojit. Výzva Do práce na kole je zároveň nástrojem, který v tomto směru městům pomáhá a poskytuje ucelené know-how. Motivuje místní obyvatele k udržitelnému pohybu a umožňuje získávat cenná anonymizovaná dopravní data o tom, jak se po městě chodci a cyklisté pohybují. S AutoMatem také nabízíme konzultace, jak s rozvojem cyklodopravy ve městě pracovat – včetně námětů konkrétních řešení,” popisuje koordinátor Do práce na kole Honza Haruda.

V roce 2019 vítězná města získala exkurzi do Dánska, aby zde jejich zástupci načerpali dobrou praxi pro rozvoj udržitelné dopravy. Exkurzi spolek AutoMat zorganizoval ve spolupráci s Dánskou ambasádou a společností FlixBus. Pro letošek je možnost exkurzí stále otevřená s ohledem na vývoj koronavirových opatření v Evropě.

Exkurze se zástupci měst v Dánsku

Nicméně letos vítězné město Otrokovice obdrží jako hlavní cenu servisní cyklostojan od společnosti CykloHub, který nabízí veškeré nářadí k základnímu servisu kol, kočárků i vozíčků. Druhé Valašské Meziříčí získá na tři měsíce elektronický sčítač cyklistů od Nadace Partnerství.

Servisní stojan Scandic od Cyklohub

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

Cyklistická infrastruktura ve městech je základním předpokladem vyššího procenta cyklistů v provozu. O tom žádná. Ale, už jste někdy jeli na kole uprostřed jezera nebo mezi vrcholky stromů 10 metrů nad…
Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Jihlava se k výzvě Do práce na kole přidala mezi prvními vlaštovkami už v roce 2013, letos tedy oslaví desetileté výročí účasti. Co se za tu uplynulou dekádu ve městě…
Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor vizuálu 13. ročníku Do práce na kole Jan Charvát je typograf, pedagog a amatérský DJ zlomených beatů Font Renegate. Jeho návrh se letos objeví na stovkách tiskovin, příspěvků na…
Výzvu pořádá
Generální partner
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři