Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020 - Do práce na kole

Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020

Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020
24. 9. 2020, 4 min. čtení

Nadace Partnerství a spolek AutoMat zpracovaly unikátní průzkum Cyklozaměstnavatelé v Česku 2020, který je založen na odpovědích zaměstnanců z 429 unikátních pracovišť, která se zúčastnila letošní výzvy Do práce na kole. Patří mezi ně malé, střední a velké firmy, ministerstva, výzkumné instituce, městské a krajské úřady a další. Zaměstnanci odpovídali celkem na 23 otázek pokrývající čtyři oblasti podpory cyklodopravy na pracovišti.

Stáhněte si celý průzkum zde.

Firmy podporující své zaměstnance nejčastěji sází na zajištění kvalitního a bezpečného parkování jízdních kol. 81 % firem nabízí zastřešené stání pro kola, 79 % firem nabízí stání pro kola bezprostředně u vchodu firmy anebo blíže než parkování pro automobily, 76 % firem má bezbariérový přístup k parkování kol. V zabezpečení jízdních kol firmy volí fyzicky chráněný prostor jako kolárnu nebo kleu (64 % firem), přístup ke kolům pouze přes zaměstnanecký čip (62 %), kamerový dohled (59 %) a instalaci bezpečnostních stojanů, které umožňují uzamknout kolo za rám a zároveň za jedno z kol (53 %).

„Výsledky průzkumu ukazují, že firmy v ČR považují dojížďku zaměstnanců do práce na kole za důležitý přínos k firemní kultuře z ekologického i ekonomického hlediska a nabízí svým zaměstnancům adekvátní zázemí i motivaci“, říká garant průzkumu Michal Šindelář z Nadace Partnerství.

Po dojezdu do zaměstnání mají pracovníci v 89 % firem k dispozici sprchy a v 72 % firem šatny. Využít nějakou podporovanou formu sušení oblečení mohou lidé na 32 % pracovištích. Více než polovina firem (52 %) podporuje cyklodopravu i finančně skrze investice do zařízení, úhradu startovného do výzvy Do práce na kole či nákup odměn. Firmy motivují zaměstnance k dojíždění na kole skrze firemní cyklovýlet (48 % firem), vnitrofiremní rozšíření výzvy Do práce na kole a vyhlašování firemních výsledků (39 %) nebo poskytováním drobných odměn (28 %). Téměř každá pátá firma (18 %) má k dispozici cyklonářadí pro zaměstnance a každá desátá nabízí i firemní kola (11 %). Na menších pracovištích do velikosti 50 zaměstnanců a méně najdeme cyklonářadí ve čtvrtině případů (25 %), zatímco u velkých firem je to až každé osmé pracoviště (12 %).

Kampaň Do práce na kole je týmová výzva pro každého, kdo sestaví tým o  2-5 členech, a pravidelně spolu s  kolegy dojíždí během května do práce na kole, na jiném bezmotorovém prostředku nebo chodí pěšky či běhá. Firmy mohou bojovat o  titul Cyklozaměstnavatel roku. Hlavním cílem výzvy je přilákat hravou formou obyvatele měst a zaměstnance k tomu, aby alespoň na měsíc nechali auto doma a zkusili se dopravovat do práce na vlastní pohon. V každém soutěžním městě (letos na 50 měst) zapojeném do výzvy Do práce na kole místní koordinátor vyhlašuje vítězného Cyklozaměstnavatele roku, zároveň je vyhlašován i celostátní Cyklozaměstnavatel roku. Od roku 2020 je anketa, kterou vyplňují zaměstnanci firem, věcně sjednocená s evropským standardem. Odborným garantem soutěže Cyklozaměstnavetele roku je Nadace Partnerství. Certifikované firmy získávají slevy na samoobslužné servisní stojany od firmy Cyklohub a slevu na aplikaci pro firemní carpooling HitchMe.

8 jednoduchých, vědecky podložených způsobů, jak podpořit své duševní zdraví Duševní zdraví

8 jednoduchých, vědecky podložených způsobů, jak podpořit své duševní zdraví

8 jednoduchých, vědecky podložených způsobů, jak podpořit své duševní zdraví
Přijmout Květnovou výzvu můžete až do konce měsíce do práce na kole

Přijmout Květnovou výzvu můžete až do konce měsíce

Přijmout Květnovou výzvu můžete až do konce měsíce
Květnovou výzvu Do práce na kole zahájil s AutoMatem a BESIPem i ministr dopravy Kupka snídaně

Květnovou výzvu Do práce na kole zahájil s AutoMatem a BESIPem i ministr dopravy Kupka

Květnovou výzvu Do práce na kole zahájil s AutoMatem a BESIPem i ministr dopravy Kupka
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři