Nestůj v koloně, šlapej v koroně - Do práce na kole

Nestůj v koloně, šlapej v koroně

Nestůj v koloně, šlapej v koroně
22. 10. 2020

Možná vás to překvapí, ale právě teď je ten nejlepší čas začít jezdit na kole. Přečtěte si proč a hlavně buďte zdrávi!

Emise z aut zhoršují odolnost vůči covidu

Na Harvardské univerzitě prokázali, že ke zvýšení úmrtnosti na covid-19 dochází už při koncentracích jemných prachových částic PM 2,5 vyšších než 8 mikrogramů na metr krychlový (zdroj). Takhle čisté prostředí v českých městech nenajdeme, takže smolík. Vězte ale, že kolem silnic a hlavních tahů je vzduch nejtoxičtější. Pořád je ale lepší jezdit tudy na kole, než sedět v autě. V kabině auta jsou cestující vystavování 4-12x jedovatějšímu vzduchu než cyklisté a chodci j(e)doucí hned vedle (dle měření ČVUT). Vozíte děti do školy (když je zrovna otevřená) autem, abyste je ochránili? Radši se s nimi projděte nebo projeďte.

Zdravý pohyb

Dobrá imunita se teď vážně hodí. Možná už jste zvýšili dávky céčka a déčka. Imunitu ale nakopnete i aktivním pohybem. Tak neseďte doma nebo v dopravních prostředcích a skočte na kolo. Že ho máte na chatě v Beskydech? Ale, ale. V řadě českých měst spolehlivě funguje bike-sharing (nezapomeňte si ale vydezinfikovat ruce).

Lepší nálada
Jízdu na kole si většina lidí spojuje se svobodou a radostí. Podle našeho fandy profesora Pavla Pafka dokonce předchází depresím. Zkuste to taky a uvidíte, že s úsměvem to všechno půjde líp.

Foto: Jan Mudra

Sociální distance

OK, v autě si ji udržíte (tedy pokud se na zadním sedadle neschovává ozbrojený násilník – znáte to), ale škodíte všem ostatním (viz bod 1). V hromadné to bývá moc hromadné a vždycky se tu najde pár rebelů s rouškou pod nosem. A na kole? Prosvištíte městem, aniž byste někoho potkali na méně než dva metry.

Ukažte (nejen) Praze, že o bezmotorovou dopravu je zájem

Většina velkých evropských měst na koronavirus hbitě zareagovala, zřídila dočasné i trvalé cyklostezky a všelijak podporuje chodce a cyklisty. Snaží se lidi dostat z aut, MHD a dál od sebe. “Díky” viru se urychlily letité zelené plány, které už zřejmě zůstanou natrvalo a ještě se rozšíří. V Praze zatím trochu ticho po pěšině. Dejte najevo, že lepší podmínky chcete taky a sedněte na kola. Všem se nám pak bude dýchat a žít ve městě o dost lépe. Se spolkem AutoMat jsme odeslali otevřený dopis pražskému primátorovi a radním s výzvou k podpoře aktivní dopravy.

Jak začít?

Už jste celí nažhavení šlápnout do pedálů, ale nejste si lecčíms jistí? Mrkněte na náš pětidílný seriál Jak na kolo.

 

Další zdroje:

V sadě skví se benzo[a]pyren

Není vzduch jako vzduch, Čištou stopou Prahou, 27. 3. 2019

Děti do školy nevozte, je tam pak znečištěné ovzduší, iDnes, 7. 8. 2019

Mobilní lovci černých výfuků, Mladá fronta DNES, 10.12.2019, s. 14

Zveme na závěrečné večírky s vyhlášením Do práce na kole 2023. Ten pražský bude 21. června

Zveme na závěrečné večírky s vyhlášením Do práce na kole 2023. Ten pražský bude 21. června

Nechte se za své květnové úsilí odměnit. Každé zapojené město pořádá závěrečný večírek s vyhlašováním vítězů, vítězek a případně tombolou! V Praze se potkáme ve středu 21. června v podniku…
Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole. Jak dopadl?

Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole. Jak dopadl?

Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Tak zní motto Květnové výzvy, kterou spolek AutoMat již třináct let motivuje obyvatele a obyvatelky měst, aby se po dobu jednoho měsíce přepravovali…
Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí

Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí

Studie z roku 2018 nazvaná Vliv nošení helmy na nehodovost a zranění, ve které bývalý britský rada pro cyklistiku Colin Clarke a novinář Cris Gillham analyzovali data z Austrálie, Nového Zélandu, Spojených…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři