Sbíráme dopravní data a měníme města k lepšímu - Do práce na kole

Sbíráme dopravní data a měníme města k lepšímu

Sbíráme dopravní data a měníme města k lepšímu
20. 11. 2020, 6 min. čtení

Představte si, že jste starosta/ka a přemýšlíte, jak co nejvíce usnadnit lidem pohyb po městě. Uvažujete moderně, takže vám záleží na udržitelnosti, ekologii, kvalitě veřejného prostoru, ale i dopravní efektivitě. Chcete být přece “Smart City”*. Už jste si hledal/a zahraniční inspiraci v článcích o Vídni, Kodani nebo Amsterodamu a tušíte, že se vydáte cestou podpory udržitelné dopravy, tedy především chodců a cyklistů. Kudy ale do toho? Kde začít? Koho se zeptat? Budete překvapeni, ale je to jednodušší, než si myslíte – poradí vám přímo vaši obyvatelé, aniž by s vámi mluvili a o plánování města cokoliv tušili! Ve výzvě Do práce na kole totiž začínáme pracovat s jejich dopravními daty.

Data hýbou světem a my v AutoMatu věříme, že díky Do práce na kole budou hýbat i českými městy a pomohou tak s rozvojem jejich kvalitní, smysluplné a bezpečné dopravní infrastruktury. Unikátní data od tisíců cyklistů, koloběžkářů, chodců a běžců, kteří se každoročně účastní květnové výzvy Do práce na kole v desítkách měst ČR, jsme začali sbírat v roce 2015. V roce 2019 už jich bylo tolik, že jsme s nimi mohli začít aktivně pracovat. Spolu s městy, které o ně mají zájem, je nyní analyzujeme a vyhodnocujeme. Tato data jsou největším souborem informací o bezmotorové mobilitě v Česku. A můžeme se pochlubit: Žádný jiný komerční nebo nekomerční subjekt v současnosti nemůže městům nabídnout lepší podklady pro analýzu pohybu osob po městě na kole či pěšky.

Co data městům řeknou?

Stejně jako jakákoliv jiná velká data i data o bezmotorové dopravě představují cenné informace, díky kterým se můžete lépe rozhodovat – předvídat scénáře dalšího vývoje, včasně odhalovat problémy nebo plánovat nové projekty. Data můžete porovnávat s jinými datovými sety.

Konkrétně dopravní data města v kombinaci s jeho mapovými podklady nám prozradí např., jaké cesty lidé po městě nejčastěji volí, jak moc využívají cyklostezky, kde z nich sjíždějí ve prospěch silnic nebo naopak, jakým místům se radši úplně vyhýbají. Městům tak pomůžeme odhalit slabá a nebezpečná místa, kterým by měla věnovat větší pozornost. Data také pomohou k lepšímu vytipování tras – jinými slovy, kudy vést novou infrastrukturu (či přetrasovat starou) s ohledem na skutečný pohyb osob. Kromě dat a jejich analýzy městům poskytujeme i konzultace nad dalšími kroky a ideální řešení v konkrétních místech.

Foto z výstavy Vize prostorového rozvoje Ostravy od urbanistického ateliéru MAPPA

O jaká data přesně jde?

Sledujeme trasy lidí, kteří dojíždějí do práce a z práce za použití bezmotorové dopravy včetně časů. Nejde tedy např. o rekreační cyklisty, kteří infrastrukturu využívají jiným způsobem. Účastníci Do práce na kole zaznamenávají své trasy pomocí GPS a aplikací (Strava, Cyclers, Prahou na kole), které zároveň nahrávají do systému Do práce na kole. Data, která sbíráme, jsou anonymizovaná a zcela vyhovují GDPR požadavkům.

Proč dopravním datům a bezmotorové dopravě věnovat pozornost? 

Pokud město data správně využije, může podstatně zlepšit podmínky nejen pro pohyb lidí, ale i celkový život ve městě.

Jak data získat?

Data získají města, která spolupracují na organizaci Do práce na kole. Čím více lidí se zúčastní a zaznamená své trasy v Do práce na kole v daném městě, tím ucelenější a přesnější soubor dopravních dat město získá. Pokud jste město, podpořte tedy místní organizátory nebo výzvu sami zorganizujte za koordinace spolku AutoMat (pořadatele Do práce na kole). Pokud jste zaměstnavatel, přidejte se k Do práce na kole a podpořte své zaměstnance.

Jihlavská heatmapa - cyklisty nejvytíženější trasy

Jihlava, záznam tras průjezdů městem na kole v rámci výzvy Do práce na kole

 

Naše vize

S daty teprve začínáme, ale ambice rozhodně nemáme malé. Naší vizí je nabízet výzvu Do práce na kole včetně jejího open source systému městům, firmám či dokonce zemím, které budou hledat chytrá řešení pro rozvoj své bezmotorové infrastruktury.

S trasovými daty Do práce na kole již pracují města Ostrava (viz foto), Brno, Hodonín a mikroregion Šternbersko.

Kontakty: kontakt@auto-mat.cz

 

CykloRank Česko 2024: druhý ročník analýzy má své výsledky Cyklodoprava

CykloRank Česko 2024: druhý ročník analýzy má své výsledky

CykloRank Česko 2024: druhý ročník analýzy má své výsledky
Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky Cyklodoprava

Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky

Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky
11 tipů pro zimní cyklistiku Bezpečnost

11 tipů pro zimní cyklistiku

11 tipů pro zimní cyklistiku
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři