Novým partnerem výzvy Do práce na kole je Mojekolo.cz, které patří mezi největší prodejce jízdních kol a elektrokol u nás. Zároveň je distributorem mnoha špičkových cyklistických značek do specializovaných cykloprodejen. S majitelem Janem Schindlerem jsme si povídali nejen o tom, co s cyklistikou v našich městech udělala pandemie a co by měl ovládat každý městský cyklista.
Od letošního roku jste se stali partnery výzvy Do práce na kole. Co vás přimělo se k ní přidat?
Cyklistika je samozřejmě naše téma a myšlenka udržitelné městské mobility, zdravého životního stylu a ekologie se mi líbí. Chtěli jsme přispět k aktivitě, která je pro společnost dobrá a dává smysl. Už několik let se účastníme projektu S přilbou na kole. Lidé by měli jezdit do práce na kole. Já to dělám občas taky.
Účastní se výzvy i vaši zaměstnanci?
Kolegové jezdí do práce na kole. A výzvy se v minulosti účastnili. Nikdo je k tomu ani nemusí motivovat. U nás ve firmě je čilý cyklistický ruch a všichni jezdí pro radost.
Změnila pandemie chování vašich zákazníků? Stoupl třeba zájem o cyklistiku?
Ano, určitě stoupl. Lidé neměli co dělat a než aby zešíleli doma, radši sportovali. A cyklistika je jedním ze sportů, které provozovat šly a jdou. Takže dost lidí místo do dovolené v Chorvatsku raději investovalo do kola. S enormním zájmem zákazníků ale úplně nekorespondovaly stavy našich zásob, problémy s dopravou i výrobou. Půlka Asie nefungovala a my jsme měli co dělat, abychom tu poptávku vůbec dokázali uspokojit. A pokud přijde krize a lidé budou bez práce, počítám, že to dolehne i na nás. Očekávat růst geometrickou řadou by bylo nerealistické. Nicméně je skvělé, že lidé jedou místo autem na kole. Trend ježdění na kole je pozitivní už řadu let, pandemie tomu ale určitě pomohla. Spousta lidí, kteří se na normálním kole báli, teď sedá na elektrokola.
Na elektrokole jsou ve větším bezpečí?
To ne, možná spíš naopak. Elektrokola ale dodávají lidem odvahu. Takže se i stává, že vyjedou velký kopec, ale pak mají strach sjet dolů. O to větší roli hraje to, aby měli bezpečné vybavení. Minimálně kvalitní přilbu a zadní světlo je lepší na kole při jízdě po silnici používat i přes den. A musíme naučit řidiče motorových vozidel jezdit ohleduplněji vůči cyklistům. To je také důležité téma.
Jaký podíl na vašich tržbách elektrokola mají? Jak moc výrazný je to trend?
Tržby u elektrokol u nás už mnohdy překonávají tržby na normálních kolech. Ona jsou o dost dražší než normální kola. Nejlevnější kvalitnější elektrokola stojí minimálně 40-50 000 Kč. Pokud jde o množství, tak se jich prodá sice ještě něco méně, ale určitě to bude růst. S tím počítáme.
A jak je to u normálních kol? Tam pozorujete nějaké trendy?
Určitě ano. Po trendu 29 a 27,5+ palcových kol následuje trend jednopřevodníku. Už máme jen přehazovačku vzadu. Dalším trendem jsou stavitelné sedlovky, které jsou už dnes u všech lepších kol víceméně standardem. Pak nám rostou gravel kola, která jsou také zajímavou alternativou i pro ježdění do práce. Segment dražších a celoodpružených kol spíše stagnuje a jejich místo zaujímají právě elektrokola.
Vy prodáváte kola od roku 1996. Co vás k tomu vlastně přivedlo?
Začalo to asi tím, když jsem si chtěl sám koupit svoje první horské kolo. Od 17 let se pracovně věnuji kolům, ale miluju je od mala. Nikdy jsem ale profesionálně nezávodil. K cyklistice se snažím vést i svou rodinu. Nevěnujeme se jen cyklistice, ale více sportům.
Je Česko ideální cyklistickou zemí?
Ideální je tu podnebí. Ale dost nám chybí infrastruktura, obzvlášť pokud jde o dojíždění do práce na kole. Lepší situace je třeba na horách. Cyklistů je čím dál tím víc a počet cyklostezek taky pomalu roste, ale je pořád dost co zlepšovat.
Jedna věc, kterou by podle vás měl určitě vědět, dělat nebo dodržovat každý městský cyklista?
V rámci bezpečnosti umět předvídat, co se ani stane. Jezdit opatrně a mít přilbu. V autě stačí chvilička nepozornosti a ten člověk není. A když je velký provoz, není to sranda.
Když byste si měl znovu vybrat, šel byste do stejného podnikání i dneska?
Určitě ano, mě to baví.