Miloslav Křivánek z Bike Box: Kolo je možnost, jak přistoupit k životu aktivně - Do práce na kole

Miloslav Křivánek z Bike Box: Kolo je možnost, jak přistoupit k životu aktivně

Miloslav Křivánek z Bike Box: Kolo je možnost, jak přistoupit k životu aktivně
15. 3. 2021, 11 min. čtení

Po letech na pozici obchodního ředitele se dal Miloslav Křivánek na podnikání nejdříve ve stejném oboru, ve kterém působil dlouho jako zaměstnanec, a v roce 2014 s kamarády založil firmu na výrobu Bike Boxů. Štvalo je totiž, že při cyklovýletech po republice neměli kolo „i s plnou polní“, kam bezpečně uložit. Dnes firma dodává boxy na kola do měst po celé republice a plánuje změnit i způsob, kterým se děti dopravují do školy. Bike Box se přidává k výzvě Do práce na kole jako partner a letošnímu Cykloměstu věnuje jeden ze svých produktů. Chcete-li tedy parkovat v suchu a bezpečí i vy, přidejte se k výzvě a zaútočte na titul i ve vašem městě.

Co vás přimělo k tomu stát se partnerem výzvy Do práce na kole?

Chceme podpořit myšlenku cestování do práce jinak než autem nebo MHD. My řešíme problém, kam to kolo poté, co do té práce přijedu, uložit. Řada zaměstnavatelů má vybudovanou infrastrukturu pro parkování kol, řada ale ne. A my jim pomocí našich Bike Boxů pomůžeme tuto situaci vyřešit.

Miloslav Křivánek a testování elektrokol

Je pro vás výzva novinkou?

Novinka to pro nás není, o iniciativě Do práce na kole víme už delší dobu. Ale vnímáme tuto akci jako skutečnou „výzvu“ i pro naši firmu. Opravdu chceme pomoci přesvědčit zaměstnavatele a zřizovatele škol o tom, že kolo není pouze sportovní náčiní a že když i jen drobně pomohou s dobudováním infrastruktury, tak cyklodoprava dostane větší reálnou šanci. Proto jsme nad spoluprací s AutoMatem vážně uvažovali už v loni. Pak nás ale všechny překvapil covid a my jsme se rozhodli, že se přidáme až za rok. A to je teď.

Kde se vůbec vzala myšlenka Bike Boxu?

S kamarády a rodinami jezdíme na kole docela dost. No a pořád se nám opakovala situace, kdy přijedeme někam, kde bychom rádi strávili víc času, ale nechat kolo i s bagáží jen tak zamčené u stojanu nebo zábradlí prostě nejde. V roce 2013 jsme se začali vymýšlet, jak by taková schránka na kolo mohla vypadat a vymysleli jsme několik základních konceptů. V té době jsme si mysleli, že jsme vymysleli neobjevené, ale na internetu jsme brzy zjistili, že firmy na výrobu takových boxů na světě jsou. V Americe a Kanadě jsou dokonce sítě boxů, které si můžete krátkodobě nebo i dlouhodobě pronajmout, hlavně u dopravních uzlů. No a my jsme po několika měsíčním vývoji přišli s vlastním řešením nejdříve vertikálních Bike Boxů, které aktivně nabízíme od roku 2015. Dalším vývojem jsme přidali řešení horizontálních a vícemístných XL boxů. Ta poslední varianta je vhodná právě i pro firmy a jejich zaměstnavatele nebo i pro školy.

Bike Box v Krnově

A kromě těch standardních řešení, dokážete uspokojit i zvláštní požadavky či nároky?

Určitě, proces vývoje vlastně pořád běží a vymyslet něco zákazníkovi na míru není problém. Kromě našich typizovaných boxů, umíme vyrobit „bezpečnostní schránku“ na kolo prakticky jakýchkoliv tvarů či rozměrů a osadit ji naší ovládací technologií.

S jakou poptávkou a ohlasem se setkáváte?

Našimi hlavními zákazníky jsou města, která v boxech vidí další službu pro svoje obyvatele i návštěvníky. Protože jsme v České republice byli mezi prvními, co takový produkt nabízí, tak nejdřív byly ohlasy spíše rozpačité. První dva roky jsme vlastně pořád vysvětlovali, co vlastně Bike Boxy jsou a co umí. No a dnes už máme naše Bike Boxy po celé republice v téměř třiceti městech. V několika městech jsou boxy i na více místech. Většinou jde o větší města, kde třeba cesta na nádraží, na nějaké sportoviště nebo do obchodu, obnáší 2 a více kilometrů a je tedy ideální absolvovat ji na kole.

Bike Box v Mostě

Účastní se výzvy Do práce na kole i vaši zaměstnanci?

No letos se určitě zapojíme, ale řada z nás jsou obchodníci, kteří působí po celé České republice a bez auta se bohužel neobejdou. Ale řekli jsme si, že pojedeme aspoň do práce na kole, tam si vezmeme auto a odtud budeme pokračovat dál.

S kamarády na kole

Promítla se do vašeho podnikání nějak pandemie? Zvýšila se vám třeba poptávka?

To bych viděl ve dvou rovinách. Zájem se zvýšil v oblasti poptávek, protože lidé opravdu začali více jezdit na kole a řadu z nich omezují špatné podmínky pro bezpečné uložení kola v práci nebo doma. Na druhou stranu se se zákazníky poměrně těžko jedná, když za nimi nemůžete. Takže aktuální stav je dost omezující, ale věříme, že po uvolnění opatření se situace rychle obrátí a budoucnost vidím pozitivně.

Řekl byste, že jsme národ cyklistů?

Pokud jde o výlety a trávení volného času, tak určitě. V naší krajině je pořád na co koukat a na kole mám na to daleko víc prostoru, než když pojedu autem. Kolo je také jedna z možností, jak přistoupit k životu aktivně. Myslím, že řada lidí si to uvědomila už dávno a doba „covidová“ to jen umocnila. Jednoznačně to ukazují statistiky prodaných kol, které za poslední roky výrazně rostou. Dodavatelé kol ostatně loni nedokázali ani uspokojit poptávku. Máme ještě sice drobné rezervy proti tradičním cyklistickým národům jako jsou Holanďané nebo Dánové, kde mají obrovskou výhodu v profilu krajiny, ale hlavně v dokonalé infrastruktuře, která tam vznikala delší dobu než u nás. Jízda na kole tam má jinou tradici a i přístup lidí je jiný. Kolo berou jako dopravní prostředek a jezdí i na kolech, na která by si tady nikdo nesedl. My kolo považujeme za sportovní aktivitu a kupujeme spíš dražší kola i vybavení, jezdíme s helmami, cyklobatohy a v dresech. Zkrátka bereme to vážně. Ale i tak bych řekl, že rozhodně jsme národ cyklistů.

Takže chybějící infrastruktura je asi ten hlavní problém…

Třicet let tu byl a je problém s veškerou dopravní infrastrukturou, o té cyklistické se začalo mluvit až po revoluci a vážně až tak posledních deset let. Takže máme pořád co dohánět. Pochopitelně i v našem oboru parkování kol. Ale musím pochválit, že při rekonstrukcích železničních uzlů už ta parkoviště pomalu vznikají a to je moc dobře. Lidé, kteří dojíždí do práce, mohou jet na kole na nádraží a pokračovat třeba vlakem. V menších městech a obcích hodně záleží na přístupu vedení, jestli má o cyklodopravu opravdu zájem. Často slýchám, že u nás lidé na kole moc nejezdí. Tak samozřejmě, že nejezdí, když nemají podmínky.

S přáteli a rodinami na kole

To není asi úplně povzbudivé slyšet…

To pochopitelně není povzbudivé. Je nutné změnit myšlení lidí a nejlépe začít u těch nejmenších, takže jsme se teď hodně zaměřili na školy a chceme Bike Boxy dostat k nim. Protože to dává smysl. Proč by měli rodiče vozit děti do školy autem, když mohou jet samy a na kole? Když tam budou mít zázemí a nebude jim hrozit, že jim to kolo někdo ukradne nebo že na něj bude celý den pršet. Dokud tam to zázemí ale nebude, tak se ten přístup nezmění.

Jak se vám to daří realizovat, když jsou školy zavřené?

Teď to dost stagnuje. Řada ředitelů říká, že by boxy chtěli a že je to zajímavé řešení, jenomže když nevědí, kdy se jim děti do školy vrátí, tak je samozřejmě teď nenakoupí. Ale míst, kde by Bike Boxy mohly být, je spousta.

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny Bezpečnost

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny
Vliv cyklistiky na vaše tělo: sedm největších změn, kterých si všimnete vy i vaše okolí Fitness

Vliv cyklistiky na vaše tělo: sedm největších změn, kterých si všimnete vy i vaše okolí

Vliv cyklistiky na vaše tělo: sedm největších změn, kterých si všimnete vy i vaše okolí
7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst carfree

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři