Výzva se nám líbí a my jako firma máme, myslím si, podobné myšlení. Udržitelný turismus, vztah ke sportu a kolu… Pro nás je tohle partnerství a spolupráce naprosto ideální. Nevím, jak nad tím tehdy uvažoval můj předchůdce Honza (pozn. red.: Jan Haruda, bývalý zaměstnanec CK Kudrna, který partnerství domlouval, byl následně hlavním koordinátorem výzvy Do práce na kole), ale řekl bych, že to vnímal podobně jako já.
Určitě, my se tady tak interně špičkujeme, kdo kolik najede… Ta pravidelnost je pro nás samozřejmě taky zajímavá, ale tím, že u nás sportuje skoro každý a všichni řeší nějaké alternativní způsoby dopravy do práce, jsou najeté kilometry takovou naší interní výzvou. Tipujeme si, kolik kdo najezdí.
Loni jsem najezdil 600. Letos si myslím, že to překonám. Jsme totiž všichni o dost namotivovanější než loni. Všichni se v současné době snažíme co nejvíce hýbat. Na ten výsledek se samozřejmě těším.
Pomalu se vracíme. Nějaké home office ještě v rámci týdne máme, ale vypadá to, že se nám to tady rozproudí. Každý den očekáváme nějakou pozitivní zprávu. Zrovna včera v noci přišla jedna z Itálie, o tom, že od 15. května rozvolní, nedávno přišlo rozvolnění v Rakousku. Dnes jsem četl, že otevírá Švýcarsko. Takže je to pro nás jako pro cestovku už trochu veselejší.
My se celou dobu snažíme najít nějakou cestu, jak aspoň trochu fungovat. Záleží, jak se k tomu postavíte. Mohli jsme úplně zavřít, ale my jsme i v těch nejtěžších lockdownech hledali, do které země se dá jet, a odjeli jsme. Letos jsme byli v Mexiku, máme za sebou Kostariku, Brazílii, průzkum v Bosně a Hercegovině… Nějaké ty zájezdy jsme zvládli i se všemi opatřeními na letištích a karanténami po návratu domů. Nejvíc se samozřejmě těšíme, až se zase začne cestovat „normálně“.
To je škoda mluvit. Propad to je samozřejmě obrovský, ale končit se nechystáme. Další takový rok s propadem tržeb v desítkách procent si ale nechci ani představovat. Snažíme se zůstat pozitivní.
V květnu odjíždějí zájezdy na Madeiru, které jsou spíš pro pěší, ale destinace je to velmi zajímavá. Když se budeme bavit o cyklozájezdech, začínáme pro nás důležitou tradicí, Dunajskou cyklostezkou v Rakousku, což je vlastně taková pohodovka pro rekreační cyklisty. Následuje solná komora, která je v té nejtěžší variantě pro bikery fakt zajímavá a myslím dobrý tip pro vaše výherce. A tak bych mohl pokračovat dál a dál. Kdybych měl vypíchnout nějaké speciality, bylo by to určitě Balkán cyklo po Albánii, Severní Makedonii a Řecku pro dobrodruhy, nebo pro fajnšmekry bikeová Gruzie. My ale s kolem jezdíme do celého světa, takže si u nás určitě vyberou cyklisti všech úrovní s různými cestovatelskými ambicemi.
Chtějí, ale většina cestovek v současnosti vyčkává. Největší problém je paradoxně s návratem do Česka. V těch samotných destinacích ani tak moc ne. My jsme teď byli příjemně překvapeni v Bosně, kde je covidová situace o dost lepší než u nás, a je to vidět i na opatřeních. Otevřené hospody, kempy, ubytování… A nikdo tam moc nejezdí, takže jsou vůči turistům velmi vstřícní. Navzdory našim domněnkám si také velmi potrpí na hygienu. Stejně jako v Rumunsku, které je na tom také o dost lépe než my. Takže není potřeba se tam bát.
Řekl bych, že ten, kdo chce cestovat, chce v dnešní době ještě o něco víc. Lidé, kteří hledají čistě odpočinek a ne dobrodružství, cestování spíš odkládají. Ti, které oslovujeme my, k nim ale nepatří. Navíc cestování dnes má mezi všemi nevýhodami jednu velkou výhodu: ta nejkrásnější místa nejsou zavalena turisty.
Přijde mi, že Praha je pro cyklisty příjemnější než Brno. Já si často beru kolo do vlaku, když mám nějakou schůzku v Praze, a osobně se mi v Praze jezdí lépe. Ale je pravda, že za těch dvacet let, co v Brně žiju, se to dost zlepšilo. V cyklopruhu, kterých tu vzniklo za tu dobu dost, si prostě připadáte bezpečněji. Máte pocit, že je tam pro vás místo. Svůj podíl na tom má určitě i výzva Do práce na kole.
Já si říkám už dlouho, že by pomohla nějaká koordinace s Českými drahami nebo i jinými dopravci, které by třeba alespoň po dobu trvání výzvy mohly zvýhodňovat nebo alespoň zrovnoprávnit cyklisty s běžnými cestujícími. Tady by mohl třeba AutoMat zalobbovat.