AutoMat získal k dlouhodobému zapůjčení od svého tradičního podporovatele, firmy AZUB, nákladní a rodinné elektrokolo Tern GSD. S prvními dojmy ze zapůjčeného kola (kterému se také říká SUB nebo „longtail“ kvůli prodlouženému zadnímu nosiči) vás seznámí člen AutoMatu Vráťa Filler. Vráťa a Markéta Fillerovi a jejich dvě dcery jsou car-free rodina. Místo auta už leta všude jezdí na dvou elektrických longtailech. Co říkají na poslední výkřik techniky v podobě „géesdéčka“?
Plnou verzi článku na najdete na webu AutoMatu
SUB jsou nákladní kola (zejména tzv. longtaily) určená k nekompromisnímu účelu: zajistit rodinnou mobilitu bez potřeby mít v garáži SUVčko (proto ta narážka v názvu) nebo vůbec jakékoliv osobní auto. Longtail má oproti jiným typům cargokolům jednu zásadní výhodu: nevyžaduje ani o píď lepší infrastrukturu než běžné kolo. Zvládá pěšinky, přejíždění obrubníků či jízdu v silném provozu s kolonami. Pro konstrukční blízkost s běžnými koly longtaily ne náhodou oceňují také někteří dálkoví cestovatelé.
V minulosti výrobci cargokol zkoušeli spoustu slepých uliček. Postupně se ukázalo, že cestou bude úplně nová koncepce a hlavně elektrifikace. Tern to se svým modelem GSD (“Get Stuff Done”) udělal už v roce 2017, když dal dohromady všechny kousky rébusu: nosič pro dvě menší děti za sebou, rám nosný a tuhý s prostorem pro dvě baterie, odolné komponenty pro nákladní kola, nekompromisní elektrifikaci středovým motorem Bosch. A přidal něco vlastního: Jakožto specialista na skládačky použil jen 20ti palcová kola a kompaktní tvar rámu, čímž dokázal snížit těžiště nákladu a stáhnout délku cargobiku na hodnotu srovnatelnou s delšími městskými koly. Výsledkem je velmi krátký longtail na špičkové úrovni, který vzadu unese dospěláka jako nic.
Někdo si asi ťuká na čelo při pohledu na cenovku překračující 100 000,- Kč. Pro řadu lidí žijících ve městě má ale rodinný longtail své opodstatnění a nakonec se finančně může i vyplatit: Uveze najednou děti i velké nákupy, nemá skoro žádné náklady, neřešíte parkování, doma už nemusíte cvičit, nevytváří emise, nezabírá místo, v centru je rychlejší, necháte ho přímo před kavárnou atd. A takto uvažující rodiny jsou segment trhu, kam Tern míří. Tyto rodiny se buď bez auta obejdou úplně, nebo (častější varianta) si cargokolo pořídí namísto druhého rodinného vozu. Není se tak čemu divit, že na nákladních kolech uvidíte v USA (kde jsou tato carga nejvíce rozšířena) spíš mámy s dětmi či nákupem jezdící po suburbanu, než otce rodiny, který ráno odsvištěl do vzdáleného zaměstnání služebním autem. Tern se snaží nabídnout výkon a sílu v kompaktní podobě, která bude ovladatelná i pro dámy, a daří se mu to.
Možnosti nákladu a manipulace
K našemu kolu jsme od AZUBu dostali i několik doplňků, které dávají dohromady základní sadu pro univerzální použití na běžné i střední náklady, a přepravu dvou dětí nebo jednoho dospělého. Do brašen v pohodě naládujete většinu týdenního nákupu. Co zbyde, může přijít na přední nosič, který je pevně spojený s rámem a unese tak pěkných pár kilo, aniž byste měli potíže s manévrováním.
Kolo jsme vyzkoušeli s jedním a dvěma dětmi na palubě a bylo to v pohodě. Na delší cestu do práce jsem dvě své cyklobrašny použil jako obyčejné kabely a přivázal prostě na přední nosič a do výše zmíněné zadní sedačky. Tím jsem nákladní kapacitu kola nenaplnil ani z jedné čtvrtiny.
Kolo má opravdu solidní stojánek, který dovoluje naložit k jezdci dalších sto kilo nákladu, nebo vystoupit z kola s dětmi na zadním nosiči, aniž by se skácelo. Po doplnění předního nosiče je už sice kolo větší, než byste očekávali, potřebujete-li jej ale skladovat ve stísněném prostoru, můžete ho jednoduše postavit na “zadek” a sklopit řídítka. Tak zabere na délku měně než metr.
Jak to jezdí
Osobně mně závislost síly asistence na příšlapu potěšila. U nákladního kola oceníte, že tento systém šetří baterie a zvyšuje tak dojezd.
Dojezd na jednu baterii, kterou k Ternu máme, odpovídá obdobným elektrokolům. Žádné zázraky nezruší zcela závislost dojezdu na stupni asistence. Vyrazíte-li tedy s těžce naloženým cargem na “turbo” do kopcovitého města, nedivte se, že můžete skončit také už po nějakých pětatřiceti kilometrech. Samozřejmě, budete-li asistenci šetřit, bude dojezd kilometrů klidně 70.
Elektrocargo do města?
Tern GSD je rozhodně výkonný a jezdí se s ním velmi příjemně. Chcete-li jej používat ve městě, pak je nutné jej přes noc parkovat na bezpečném, uzavřeném místě. Na ulici jej pak rozhodně zamykejte dvěma zámky. Kolo je vybavené integrovaným zámkem, ke kterému lze připojit kvalitní řetěz.
Odpověď na úvodní otázku, zda Tern GSD může nahradit v rodinné mobilitě auto, zní – stejně jako jiné elektrické longtaily, ale pohodlněji.
Mne osobně Tern GSD nadchl. Naše rodina má aktuálně elektrické longtaily dva, z nichž jeden (s rostoucími dětmi) přestává vyhovovat našim požadavkům. Pokud by nám to finanční situace dovolila, do Terna GSD bychom rádi investovali.
Vratislav Filler
Čtěte i návod Co musíte vědět před pořízením longtailu na webu Městem na kole