Nováčkem mezi partnery Do práce na kole je investiční společnost REDSIDE, jejíž zaměstnanci s námi šlapou do pedálů už několik let. Letos se k nám přidávají i jako firma a vítězný tým výzvy zvou na snídani v hodnotě 2 000 korun. My máme velkou radost, že nás podporují. A „největší cyklistické srdcařky firmy“ jsme se zeptali nejen na to, jak jezdí „kravaťáci“ do práce na kole, ale i na to, jak nejlépe investovat do lepší budoucnosti nás všech.
Nápad vzešel z našeho setkání s organizátory výzvy minulý rok na náplavce. My se do výzvy zapojujeme už třetím rokem a bavili jsme se o tom, že bychom vás rádi podpořili a přidali se i jako společnost. Do soutěže jsme, kromě finanční podpory, věnovali také snídani pro pražský vítězný tým.
Jak kdo. Záleží, jak to má kdo daleko. Já to mám z Modřan přes 13 kilometrů, docela se zapotím, a tak si oblečení vozím v batohu, sprchuju se a pak převlékám. Kolega si třeba vždycky v neděli přiveze pět čistých košil do kanceláře a má vystaráno na celý týden. Další kolega jezdí v pracovním a prostě jezdí pomalu.
Já jsem se o výzvě dozvěděla už v předchozím zaměstnání a ta myšlenka se mi líbila. Ale tenkrát mi to nedovolil zdravotní stav. Když jsem nastoupila sem, kolegové už jezdili a já jsem se k nim přidala hlavně kvůli kolektivnímu duchu a sdílení společného zážitku. V loni pro mě byla výzva i tak trochu únikem z nepříjemné reality a bezpečným způsobem přepravy z hlediska bezpečného odstupu. Pak jsem objevila i další pozitiva. Jak vás to nabije a zlepší vám to náladu. Zjistila jsem, že pokud je hezké počasí a dalo by se jet do práce na kole, ale z nějakého důvodu musím jet MHD či autem, mám po příchodu do práce horší náladu, než když přijedu na kole. Příjemným vedlejším efektem časté jízdy na kole byl i fakt, že jsem začala hubnout, což mě potěšilo. Navíc se z bodu A do bodu B dostanete ekologicky a zadarmo.
Ano. Já i kolegové jezdíme, dokud to počasí dovolí, tedy cca 7 měsíců v roce. Už to máme zautomatizované.
Mám to štěstí, že můžu po cyklostezce až do centra. Problém nastává občas odpoledne na náplavce, která je smíšenou zónou pro chodce i cyklisty. Snažím se nebýt chodcům na obtíž, nicméně někdy vám prostě nechtějí uhnout nebo se nedívají a ještě vám nadávají. Běhá tam i běžec, který mi prostě nechce uhnout. Rozhodně je skvělé, že nemusím moc na silnici, protože sama jako řidička vím, že přítomnost cyklistů v provozu je vlastně docela stresující. Když to jinak nejde, tak prostě slezu a to kolo vedu.
Ano. A je skvělé, že je cyklistické infrastruktury čím dál tím víc. Zároveň si myslím, že čím víc lidí bude jezdit na kole, tím míň by mohlo být na silnicích aut.
My spravujeme vlastní fondy, do kterých naši klienti investují. Prvotní investice je od milionu korun. Vy nám svěříte svoje peníze a my o ně pečujeme.
V rámci ekologického smýšlení bych vám doporučila fond Nova Green Energy, což je fond investující do obnovitelných zdrojů nebo pak Nova Real Estate, který je realitní. V jeho rámci se snažíme jít naproti i cyklistice. Zahrnuje kancelářské budovy, maloobchodní projekty a logistické haly. A v těch kancelářských budovách máme i zázemí pro cyklisty: kolárny, sprchy a nabíječky na elektrokola. Vedle jedné z nich je i stojan na sdílená kola. Manažer tohoto fondu je nadšený cyklista a takový náš kouč. Sama bych bez toho zázemí do práce na kole možná nejezdila, příznivé prostředí je stejně důležité jako ta infrastruktura.
Ukazuje se, že home office je sice zaměstnanecký benefit, ale po roce už ho mají všichni plné zuby a touží po návratu do kanceláří. Zvlášť, když k tomu máte dvě děti na distanční výuce. To je pak, obzvlášť pro ženy, téměř na zbláznění. Sdílet pracovní prostředí s kolegy je prostě praktičtější a žene vás to dopředu. Takže i když to na začátku korona krize vypadalo, že kanceláře zmizí, řekla bych, že tu naopak zůstanou. Význam logistických center se díky koroně jenom potvrdil. Na jejich střechách budeme umisťovat navíc solární panely, protože tam nikomu nepřekáží.
Ten investuje do fotovoltaických, biomasových a bioplynových elektráren. Snažíme se podporovat investice do obnovitelných zdrojů. To je vlastně stejné jako s těmi koly, čím více se investuje do obnovitelných zdrojů, tím lepší bude naše budoucnost. Fosilní paliva jsou neudržitelná, to víme všichni. Energie ze Slunce je dost pro všechny. Navíc obnovitelné zdroje jsou částečně podporovány státem.
Ano. Když mám ráno třeba schůzku někde, kam se mi úplně nehodí jet na kole. Třeba v bance. Pak jedu na sdíleném kole zpátky domů. Těch také přibývá, což je skvělé. Pak je tu i carsharing a sdílené skútry. To je taky super trend. Protože jsou situace, kdy auto prostě potřebujete. Možnosti se zkrátka zlepšují a obecné povědomí se mění. Každá cesta, kterou ujedete na kole, se počítá.
Jde jen o to nastavení v hlavě. Já, když jedu svižně, to do práce stihnu za stejný čas, jako kdybych jela tramvají. Jen si musím připočítat 30 minut na sprchu a převlečení. To za ten dobrý pocit a pohled na město ze sedla stojí.