Se Světovou cyklojízdou projely magistrálou i centrem Prahy stovky lidí na kolech - Do práce na kole

Se Světovou cyklojízdou projely magistrálou i centrem Prahy stovky lidí na kolech

Se Světovou cyklojízdou projely magistrálou i centrem Prahy stovky lidí na kolech
8. 6. 2021, 7 min. čtení

Čtvrtek 3. června patřil oslavám Světového dne jízdního kola. K #worldbicycleday se připojil i spolek AutoMat, a to spoluorganizací mezinárodního semináře Cyklodoprava v době post-covidové v CAMPu, ale hlavně slavnostní Světovou cyklojízdou. Ta umožnila stovkám účastnic a účastníků, zástupkyním a zástupcům 10 ambasád i pražského magistrátu projet se na kole místy, která běžně patří spíše autům.

S AutoMatem organizujeme cyklojízdy už přes deset let, ta letošní ale byla výjimečná. Poprvé se do ní zapojily v tak hojném počtu ambasády evropských zemí a podruhé také Informační centrum OSN. Zajímavá byla i svou trasou vedoucí po letech znovu přes Nuselský most, a hlavně pozitivní atmosférou, která jí po celou dobu provázela.

Koukněte na všechny fotky z cyklojízdy od Honzy Hromádka a Nikity Kartasheva


“Z letošní cyklojízdy máme velkou radost! Společně se spřízněnými ambasádami a organizacemi se nám poklidně a hlavně s úsměvem podařilo připomenout, proč je kolo pro udržitelnou dopravu ve městě důležité ale i atraktivní,”
říká Michal Lehečka z AutoMatu.

Světová cyklojízda projela ve čtvrtek v podvečer trasu dlouhou necelých 9 km asi za hodinu čtvrt. Organizace ale zabrala několik měsíců.

Foto: Jan Hromádko

Z Centrálního parku na Pankráci vyrazil po 18. hodině peloton fanoušků městské cyklistiky všeho věku. Ti vyjeli na pražskou magistrálu, aby si vyzkoušeli, jaké to mít několikaproudou silnici jen pro sebe, byť jen na pár minut, a užili si výhled z Nuselského mostu ze sedla bicyklu.

“Magistrála a Nuselský most jsou pro Prahu i cyklojízdu ikonickými místy. Početné jízdy prakticky nemohou jet v centru jinudy, magistrála je pak symbolem toho, jak moc jsme si v Praze auta “pustili k tělu” a jak je ani ve vnitřním městě nejsme schopni zkorigovat, byť se o tom mluví už víc než deset let,” doplňuje k trase Vratislav Filler z AutoMatu.

Společná jízda přes jindy ucpaný Nuselský most byla obrovským zážitkem pro všechny zúčastněné.

“Na Nuselském mostě zářily oči nejen dětem. Díky asistenci dopravní policie jsme projeli centrem města s pocitem bezpečí a užívali jsme si nejen ideální počasí, přátelskou atmosféru a sounáležitost, ale i podporu od řidičů aut i chodců. Výskot, který se ozýval v Těšnovském tunelu, když jím cyklojízda projížděla, nezažijí jeho stěny, jak je rok dlouhý,” popisuje svou první cyklojízdu účastnice Natálie. A nadšený byl i její desetiletý syn. “Nic takovýho jsem ještě nezažil. Bylo to parádní a hned bych jel znovu,” jásal.

Foto: Jan Hromádko

A nadšení bylo cítit ještě několik dní i z komentářů na sociálních sítích. “Bravo! Úžasný! Chci ještě!” psal např. Ivan Vrána. “Včerejší jízda byla TOP! Parádní stmelení a hlavně síla pozitivní energie,” dodávala Patricie Ulvrová.

„Světová ani žádná naše jiná cyklojízda v minulosti nejela “proti autům”. Cílem není nikoho blokovat. Naopak chceme připomenout, že kolo by si ve městě zasloužilo lepší postavení a je nezbytné pro udržitelnost dopravy i rozvoj měst,“ dodává za pořadatelský spolek AutoMat Michal Lehečka.


K udržitelnému rozvoji na kole

Stejně jako loni převzala záštitu nad cyklojízdou kancelář OSN v Praze, jejíž tým se jízdy osobně zúčastnil. Ne náhodou, OSN je iniciátorem globálních Cílů udržitelného rozvoje, tzv. SDGs, a právě udržitelná doprava souvisí zejména s cílem číslo 11: Vytvořit inkluzivní, bezpečná, odolná a udržitelná města a obce.

„Kolo je pro mě hlavní – a nejrychlejší – dopravní prostředek do města. Nemusíte žít v Amsterdamu nebo v Kodani, abyste mohli každý den usednout na kolo a vydat se do práce nebo na návštěvu. Infrastruktura je sice důležitá, ale to hlavní, co potřebujete, abyste kolo přijali za svého každodenního průvodce, se děje v našich hlavách. Praha i další města v Česku jsou skvělým místem pro cyklodopravu,“ řekl šéf kanceláře OSN v Česku Michal Broža.

Foto: Jan Hromádko

Na zdraví všech účastníků dohlíželo několik zdravotníků z organizace FastMEDIC na elektrokolech.

Pro motoristy a zrychlení průjezdu cyklojízdy přichystal AutoMat i objízdné trasy, které komunikoval v médiích.

AutoMat děkuje Dopravnímu inspektorátu Policie ČR za skvělou asistenci během cyklojízdy.

FastMedic v akci

 

Do práce na kole 

Cyklojízda byla také symbolickým zakončením 11. ročníku měsíční květnové výzvy Do práce na kole, kterou se spolek AutoMat snaží popularizovat jízdní kolo nejen jako rekreační záležitost, ale především jako denodenní dopravní prostředek. Letos se výzvy zúčastnilo rekordních 22 000 účastníků a účastnic z celé republiky.

S vaší podporou budou další cyklojízdy ještě lepší a potkávat se na nich budeme v ještě hojnějším počtu. Ten pocit, když si jako cyklista nepřipadáte na silnici jako vetřelec, je totiž k nezaplacení. Čím častěji ho budeme zažívat, tím normálnější bude cyklodoprava po městě pro všechny jeho obyvatele.

Pokud vás baví, co děláme, můžete nás podpořit na auto-mat.cz/#darujte

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst carfree

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst
Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility? Cykloměsto

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?
Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024 Cyklozaměstnavatel

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři