Oslavte s námi Světový den cyklistiky a bezpečný odstup 1,5 metru - Do práce na kole

Oslavte s námi Světový den cyklistiky a bezpečný odstup 1,5 metru

Oslavte s námi Světový den cyklistiky a bezpečný odstup 1,5 metru
30. 9. 2021, 7 min. čtení

První říjnový den patří všem ženám i mužům na kolech, celosvětově se totiž slaví Mezinárodní den cyklistiky. Letos máme k oslavě udržitelné mobility ještě o jeden důvod víc. A tím je novela zákona o bezpečném předjíždění cyklistů, která úspěšně prošla sněmovnou a začne platit od 1. ledna 2022, tedy přesně za tři měsíce.

Pokud patříte i vy k těm, kteří se kola nevzdávají ani v zimě, budete si od nového roku moci vyzkoušet, jak to bude na českých silnicích vypadat v praxi. Z novely, která zajišťuje cyklistům při předjíždění bezpečný odstup 1,5 metru (při rychlosti 30 km/h 1 metr) máme samozřejmě obrovskou radost. Za její schválení jsme dlouhodobě bojovali všemi dostupnými prostředky, uspořádali jsme workshop v Poslanecké sněmovně, zpracovávali jsme analýzy o důvodech i dopadech změny, psali a volali jsme poslancům a senátorům a apelovali na všechny v našem okolí, aby návrh podpořili. Největší zásluhu na jedné z největších legislativních změn ohledně cyklistické dopravy má ale Tomáš Kindl, který tuto část novely sepsal a dokázal ji dostat do návrhu zákona. Děkujeme!

Světový den jízdního kola jsme oslavili Světovou cyklojízdou. Ta projela centrem hlavního města 3. června. Foto: Jan Hromádko

Respekt, ne válka

Bezpečný odstup je uzákoněn v celé řadě evropských zemí a praxe ukazuje, že skutečně funguje a snižuje počty nehod, zejména pro cyklisty často fatálních. V Čechách zájem o cyklodopravu (i rekreační cyklistiku) během pandemie výrazně stoupl, stejně jako po celé Evropě. Na rozdíl od celé řady zahraničních měst, ta naše potřebu lidí po bezpečném veřejném prostoru a zvýšený zájem o cyklodopravu, nijak nereflektovala. Média novelu zákona často prezentují jako vyhlášení války mezi cyklisty a řidiči. Ve skutečnosti je jen způsobem, jak zajistit na silnicích bezpečí všem, kteří se přepravují z bodu A do bodu B. Udržitelná doprava, která životnímu prostředí svědčí, je jednou z našich priorit. Setrvale ale také apelujeme na všechny cyklisty, aby brali na řidiče ohledy a stejně jako prosíme řidiče, aby respektovali cyklisty. Vždyť skoro každý řidič je někdy cyklista a naopak.

Inspirujeme se příklady dobré praxe ze zahraničí

Cyklistika láká víc a víc

Přestože Češi usedají do sedla převážně v rámci rekreace, naší výzvy Do práce na kole se letos v květnu zúčastnilo více než 22 000 lidí po celé České republice. Ti společně najezdili, nachodili a naběhali téměř 5 a půl milionů kilometrů a ušetřili téměř 700 tun emisí CO2. Do Zářijové výzvy, kterou vyhlašujeme každoročně v rámci Evropského týdne mobility, se zapojilo téměř 3 500 lidí. Ti během dvou týdnů jejího konání překonali bezmotorově  208 818,9 kilometrů a tím ušetřili 27 tun emisí oxidu uhličitého. Cyklistiku, respektive bezemisní a aktivní způsoby dopravy, oslavujeme tedy nejen 1. října.

Cyklodoprava láká stále více lidí. Foto: Jan Hromádko

Veřejný prostor patří všem

Pořádání výzev, ať už květnové, zářijové nebo lednové, je ale jen drobným výsekem z toho, čím se AutoMat zabývá. Dlouhodobě a systematicky bojujeme za veřejný prostor pro lidi, kontrolujeme práci těch, kteří zodpovídají za dopravní infrastrukturu a hlídáme, aby se koncepty i konkrétní opatření realizovaly smysluplně a s ohledem na jejich uživatele. Náš LAB (Laboratoř udržitelného rozvoje) sleduje i dobrou praxi ze zahraničí a prosazuje přátelštější veřejný prostor pro všechny. Jak by to v ideálním případě mohlo v našich městech vypadat, mají návštěvníci sousedských slavností Zažít město jinak příležitost vyzkoušet alespoň  na jeden den v roce, každou třetí zářijovou sobotu. Slavnosti pořádáme ve spolupráci se stovkami místních organizátorů, kteří si své ulice, dvorky či náměstí proměňují k obrazu svému. Většina z nich pak díky know-how, které jim poskytujeme, zůstává aktivní i po celý zbytek roku. Tím ale výčet našich činností zdaleka nekončí. Podrobnosti o všech projektech AutoMatu najdete tady.

Když veřejný prostor patří lidem. Zažít město jinak 2021. Foto: Matěj Adámek

Přidejte se k nám

Veškeré naše úsilí by ale nebylo možné realizovat, bez podpory lidí, kteří nám fandí a doufají spolu s námi, že naše děti budou moci žít ve městech, která neslouží jen k přesunům a parkování aut. Pokud s námi tuto představu sdílíte, připojte se k nim a staňte se na oslavu svátku cyklistiky členy našeho Klubu přátel. Díky vaší podpoře budeme moci kontinuálně sledovat dění v oblasti udržitelného rozvoje měst, reagovat na něj a aktivně ho měnit. Také nám přináší nezávislost na grantech a svobodu dělat to, co je potřeba a ne jen to, co vyžaduje plnění projektových výstupů.

 

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024 Cyklodoprava

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024

Půl dekády na špici: Otrokovice Cykloměstem roku 2024
Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?
Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů? Cyklodoprava

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?

Jak na cyklistiku v zimě? Co všechno se můžeme učit od Finů?
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři