Pro pohyb po širším centru Prahy je sdílené kolo ideálním dopravním prostředkem a rychlejší než šlápnout do pedálů je v mnoha případech jen jízda metrem. Rozhodnutí magistrátu podpořit bezemisní přepravu po městě je celoevropským unikátem. Zapojily se do něj dvě naše největší sdílené cykloslužby Nextbike a Rekola, které jen na území hlavního města nabízejí dohromady cca 2000 kol. Podobný projekt se chystá spustit také Vídeň, a to na jaře příštího roku.
Kombinaci hromadné a cyklistické dopravy dlouhodobě při pohybu ve městech, ale i mezi nimi, podporujeme i my a takto udržitelně vykonané cesty zohledňujeme i v rámci našich výzev Do práce na kole. S využitím sdíleného kola navíc odpadá věčný problém, kde a jak ho bezpečně zaparkovat a využití MHD zase řeší tzv. problém kopcovitého města, když cestujete například na pracovní schůzku a nechcete se po cestě zapotit. Tento „nový a neotřelý krok“, jak o projektu mluví pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr, můžeme tedy jedině pochválit.
Za 15 minut na kole zvládne průměrný člověk urazit až pět kilometrů, což je v rámci Prahy vzdálenost např. mezi Karlínem a Smíchovem. Celé širší centrum vám tak leží doslova u nohou, tedy spíš u šlapek a řídítek. Za to, že propojení sdílených kol s MHD bylo spuštěno až teď na podzim, mohou technické potíže a testovací provoz poběží pravděpodobně do konce letošního roku. O přesném datu bude PID včas informovat. Poté bude projekt vyhodnocen. Pokud se vám možnost propojit cestování veřejnou dopravou se zdravým bezemisním pohybem líbí, využívejte ji, co nejvíce to jde.
Ředitel Pražské integrované dopravy Petr Tomčík při spuštění projektu zdůraznil, že kombinace udržitelných způsobů dopravy má obyvatele a obyvatelky města motivovat k většímu využití MHD. Na kole se podle něj mohou pohodlně a spolehlivě dopravit na stranici metra, zastávku tramvaje či autobusu. My doplňujeme, že nabízí alternativní a bezemisní cestování i mimopražským, kteří do hlavního města dojíždějí za prací, a kole zdarma se tak nyní dostanou na některé z pražských nádraží.
Zcela souhlasíme tvrzením Tomáše Karpova z Nextbiku, partnera naší výzvy Do práce na kole, že bikesharing není konkurencí MHD, ale naopak jejím skvělým doplňkem. Pokud se pilotní projekt v Praze osvědčí, Nextbike by jen uvítal jeho rozšíření do dalších českých měst, ve kterých působí. Těch je nyní 22 a prvních 15 minut jízdy za své obyvatele a obyvatelky město platí i v Ostravě, Olomouci, Mladé Boleslavi, Frýdku-Místku či na Kladně. Propojení s Lítačkou v Praze je, doufejme, jen první vlaštovkou další a komplexnější podpory udržitelných způsobů dopravy ze strany vedení radnic.
Návod na propojení Lítačky a sdílených kol najdete zde.
Hledáte smysluplný a k přírodě šetrný vánoční dárek? Máme pro vás tip. Dárkové vouchery na nejvýhodnější startovné do výzvy Do práce na kole 2022 vám pomůžou rozhýbat okolí a motivovat ho ke zdravému, aktivnímu a bezemisnímu pohybu (nejen) do práce, ať už na tom budeme v květnu s pandemií jakkoliv. Pořídit si poukaz na startovné a samozřejmě i účastnické tričko můžete pro sebe, své blízké nebo kolegy a kolegyně v práci. Nebo můžete dát tip svému zaměstnavateli na smysluplnou vánoční nadílku. V našem benefičním e-shopu toho ale najdete mnohem víc. Koukněte a vyberte si sami.