Hledáte smysluplné novoroční předsevzetí? Přidejte se ke komunitě Do práce na kole - Do práce na kole

Hledáte smysluplné novoroční předsevzetí? Přidejte se ke komunitě Do práce na kole

Hledáte smysluplné novoroční předsevzetí? Přidejte se ke komunitě Do práce na kole
19. 12. 2021

Přemýšlíte nad novoročním předsevzetím, které by zlepšilo váš život? Jak si ho naplánovat tak, aby se vám podařilo naplnit? Přidejte se ke komunitě lidí, kterým se daří dosahovat svých cílů s výzvou Do práce na kole a změňte své dopravní návyky spolu s nimi.

Prvním krokem k úspěšně naplněnému novoročnímu předsevzetí je jeho smysluplná volba. Zaměřte se na takový cíl, který má smysl a lze jej splnit. Podle průzkumu U. S. News and World Report 80 % novoročních předsevzetí padne ještě před koncem ledna. Spousta z nich proto, že nebyla správně zvolená. A to třeba z těchto důvodů:

  • Jde o předsevzetí, které nevzešlo z vašeho přesvědčení a vůle
  • Je příliš vágní
  • Nemáte realistický plán na to, jak ho naplnit

Abyste uspěli, vaše předsevzetí musí být jasné, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově vymezené. Jde o přívlastky, které v roce 1981 sesumírovali v magazínu Management View. Fungují pro management, ale stejně dobře mohou posloužit při výběru toho správného předsevzetí i vám. Co přesně to znamená?

Jasné:

Vaše předsevzetí musí být specifické. „Stanovit si konkrétní cíl je mnohem lepší než si třeba říct, že chcete zhubnout. Zvolte si nějakou metu: Kolik chcete zhubnout a za jak dlouho, aby to bylo efektivní,“ říká Katherine L. Milkman, profesorka z University of Pennsylvania. S přijetím některé z výzev Do práce na kole, ať už měsíční v květnu, čtrnáctidenní v září nebo týdenní v lednu, si stanovujete jasný cíl: přepravovat se aktivně a bezemisně po jasně danou dobu.

Měřitelné:

To se zdá samozřejmé, jak jinak můžete prohlásit, že jste předsevzetí splnili? S výzvou Do práce na kole vidíte přesně, jak jste si který den vedli. Jako u každého předsevzetí, pravidelnost je víc než výkon. Nejde o to, jak moc daleko to máte (započítáváme i kombinace veřejné dopravy a bezmotorových přesunů), ale o to, že vás neodradí ani špatné počasí nebo náhlá ranní lenost. Jasně, někdo to prostě nejde z objektivních důvodů, víme. Zvládnete-li to alespoň na 66 %, považujeme vaši výzvu za splněnou.

Dosažitelné:

Neříkáme, že si nemáte klást velké cíle. Pokud se ale příští rok necítíte, že ujedete Giro, ale jenom jako rozcvičku na Tour, stanovte si radši něco, co jde splnit. Jen by mělo být realistické, abyste nakonec nepadali na pusu a aby kvůli nim netrpěl váš pracovní a osobní život. Nemusíte proto denně jezdit na kole 100 kilometrů nebo pochodovat z Prahy do Prčic. Stačí vystoupit o pár zastávek z tramvaje dřív, nebo si vzít kolo do vlaku, jet na něm až od nádraží místo tramvaje. Nemá smysl se úplně vyšťavit už po cestě a pak celý den trpět.

Jedním z cílů výzvy je upozorňovat na potřebu vhodné infrastruktury

Relevantní:

Chcete opravdu ve svém životě změnu a chcete ji ze správných důvodů? Záměr udělat na někoho dojem nebo jako trest za válení se u televize předsevzetí při životě nejspíš neudrží. Pokud vám jde ale o změnu dopravních návyků, upozornění na problematiku bezemisní přepravy, užívání si aktivního pohybu, zlepšení kondice i životního prostředí, vytvoření města, které bude sloužit i našim dětem, pak vítejte v komunitě Do práce na kole a pojďte do toho s námi.

Časově vymezené:

Stejně jako v případě „dosažitelnosti“ by měl být i čas, za který chcete svého cíle dosáhnout, realistický. To vám umožní postupovat krok za krokem. „Soustřeďte se na každé malé vítězství, které znamená progres. Když si vytváříte zvyk, neděláte to na pár příštích měsíců, ale na příští desetiletí. Takže není třeba spěchat,“ píše ve své knize Síla zvyku Charles Duhigg. A přesně o tom je i naše výzva. Podle našeho průzkumu mezi účastníky loňské květnové výzvy se ani po jejím ukončení nechce udržitelné dopravy nikdo úplně vzdát. Někdo chce ubrat, někdo pokračovat se stejnou intenzitou. Předsevzetí bylo splněno a jako bonus se zrodil nový zvyk!

Připojte se k 22 000 nadšencům

Každá změna je těžká a vyžaduje silnou vůli. A právě proto je tu výzva Do práce na kole, aby vám pomohla udělat první krok ke zdravějšímu životnímu stylu i lepšímu městu. Domluvte se s kolegy, registrujte se jako tým a zapojte se do naší soutěže o zajímavé ceny. Povzbuzujte se navzájem a dopřejte si pocit soudržnosti a společné zážitky i mimo pracoviště. Ať už na kole, pěšky nebo poklusem. Když už ne v lednu, kdy počasí přeje jen otrlejším, tak v květnu, kdy vám každý kilometr překonaný na vlastní pohon stoprocentně zvedne náladu. Přidejte se k více než 22 000 lidí z celé republiky, kteří v roce 2021 společně bezmotorově překonali téměř 5,5 milionu a kilometrů a ušetřili tak 700 tun CO2! Poděkuje vám nejen životní prostředí a vaše město, ale i vaše fyzická a psychická kondice a váš imunitní systém.

Namotivujte sebe nebo své blízké třeba koupí poukazu na nejvýhodnější startovné do květnové výzvy Do práce na kole 2022. Při registraci od 1. 2. 2022 pak stačí v kroku „platba“ jen opsat kód z voucheru. Poukaz platí samozřejmě na celý účastnický balíček včetně trička (když s následnou registrací nebudete příliš otálet).  

Cyklisté a cyklistky z Komerční banky šlapali pro dobrou věc

Cyklisté a cyklistky z Komerční banky šlapali pro dobrou věc

Komerční banka je druhým rokem generálním partnerem Do práce na kole a její centrála v pražských Stodůlkách získala v letošním roce ocenění Cyklozaměstnavatel roku. Už tradičně se v září cyklisté…
Nákladní elektrokolo Tern GSD jako základ AutoMatí mobility

Nákladní elektrokolo Tern GSD jako základ AutoMatí mobility

Cyklosnídaně a cyklosvačiny Do práce na kole, AutoMatí stánky na slavnostech Zažít město jinak či cyklojízdy. Při realizaci nejen těchto akcí nám pomáhá náš spolkový miláček, nákladní a rodinné elektrokolo…
Jezdíme za mokra a sněhu

Jezdíme za mokra a sněhu

Drnčí budík, na parapet bubnují kapky a vy už rychle rušíte dnešní cestu na kole? Ne tak zhurta, přátelé! Díky dnešním tipům zjistíte, že i za deště a dokonce i…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Mediální partneři