Kolo a chůzi jako dopravní prostředky po celý rok využívá stále více lidí, v Praze jsou čísla patrná i ze sčítačů. Už posedmé motivuje k pohybu na vlastní pohon mimo cyklosezónu také spolek AutoMat. Ten od 13. do 19. ledna vyhlašuje Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky či poklusem – mladší sestřičku té tradiční Květnové.
Výzva spočívá v tom, že se účastníci a účastnice dopravují v daném týdnu do práce (v případě home office např. na nákup, se psem, na návštěvu) bezmotorově, své cesty si zadávají do registračního systému a nakonec soutěží o ceny. Nehodnotí se ale počet šetrně překonaných kilometrů (i ty si ale mohou tisíce nadšenců z celé republiky porovnat v žebříčku), ale pouze „Pravidelnost jednotlivce”.
„Jde nám o změnu dopravního chování a rozpoutání diskuse o dopravních stereotypech. Naším tématem je zejména vytváření podmínek, aby se po městě mohli všichni pohybovat bezpečně, ať už mluvíme o dětech, seniorech nebo třeba i ženách,” vysvětluje Lucie Rýzlerová, koordinátorka výzvy ze spolku AutoMat. „Mezi nejčastější důvody, proč lidé nejezdí na kole, i když by chtěli, patří totiž strach,“ dodává Lucie Rýzlerová.
„Aktivní cesta do práce řeší několik problémů najednou. Ušetříte čas, který byste strávili cestováním třeba do posilovny, pravidelný pohyb je zásadní faktor prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a depresi. Navíc pomůžete svému městu tím, že nevytváříte dopravní zácpy a napomáháte lepší atmosféře měst i místní ekonomice,” říká Anna Kociánová ze spolku AutoMat.
Právě anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o bezpečnější infrastruktuře. Každé město, které se organizačně zapojí do Květnové výzvy, může získat cenná data pro plánování.
Lednové výzvě „nahrává” i klimatická změna, která proměňuje dříve tuhý leden na celkem příjemný měsíc pro jízdu na kole. Právě kolo nebo chůze ale mohou být prostředkem boje s nadměrnou produkcí oxidu uhličitého. Na celkové produkci skleníkových plynů v EU se doprava podílí 25–30 % , přičemž ta silniční z tohoto množství tvoří cca 72 procent. Zajímavé je, že emise CO2 ve všech hlavních sektorech (energetika, průmysl, bydlení, lesnictví) klesají, až na jediný: dopravu.
Do loňského ročníku Lednové výzvy se přihlásilo přes 1 500 statečných napříč celou republikou. Ti si pak v rámci týdenní výzvy – i přes ne úplně příznivé lednové počasí – zapsali do systému Do práce na kole více než 3 600 udržitelných cest. Zaznamenali jsme tak téměř 27 200 překonaných kilometrů a úsporu CO2 více než 3,5 tuny – ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem. Počet aktivních cest, kilometrů i ušetřených tun oxidu uhličitého v rámci výzvy byl však ve skutečnosti mnohem vyšší. Ne všichni účastníci si své cesty zaznamenávali (zaznamenáno cca 1/3 cest). Přitom právě anonymizovaná data o trasách mohou pomoci rozvoji infrastruktury pro udržitelnou dopravu.
Na plno už jedou také přípravy na 15. ročník květnové akce Do práce na kole. Už teď je možné pořídit si nejvýhodnější startovné, v rámci kterého získají účastníci také originální designové tričko.
Foto: Antonín Matějovský