Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole? - Do práce na kole

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?

Proč se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole?
7. 1. 2022, 4 min. čtení

Kolo a chůzi jako dopravní prostředky po celý rok využívá stále více lidí. V Praze vzrostl počet průjezdů na kole v porovnání v předcovidovým obdobím o 50 %. Už počtvrté motivuje k pohybu na vlastní pohon mimo cyklosezónu také spolek AutoMat. Ten od 24. do 30. ledna vyhlašuje Lednovou výzvu Do práce na kole, mladší sestřičku té tradiční květnové. Zároveň upozorňuje na změny klimatu. 

Výzva spočívá v tom, že se účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce (v případě home office na nákup, se psem, na návštěvu) bezmotorově, své cesty si nahrávají do registračního systému a nakonec soutěží o ceny. Nehodnotí se ale počet šetrně překonaných kilometrů (i ty si ale mohou tisíce nadšenců z celé republiky porovnat v žebříčku), ale pouze “Pravidelnost jednotlivce”.

Jde nám o změnu dopravního chování a rozpoutání diskuse o dopravních stereotypech. Vlastnictví auta už mladé lidi neláká tolik jako dřív a cestování v tuně železa není v kurzu,” vysvětluje Jan Haruda, koordinátor výzvy ze spolku AutoMat. “Během pandemie bohužel poklesla obliba MHD a my se snažíme, aby se tito nepřesunuli do aut, ale na kola nebo na chodníky,” doplňuje.

Aktivní cesta do práce řeší několik problémů najednou. Ušetříte čas, který byste strávili cestováním třeba do posilovny, pravidelný pohyb je zásadní faktor prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a depresi. Navíc pomůžete svému městu tím, že nevytváříte dopravní zácpy a napomáháte lepší atmosféře měst i místní ekonomice,” říká Anna Kociánová ze spolku AutoMat.

Na kole pro město i bezpečí

Právě anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o bezpečnější infrastruktuře. Každé město, které se organizačně zapojí do květnové výzvy, pak může získat cenná data pro plánování zdarma.

Mezi nejčastější důvody, proč lidé nejezdí na kole, i když by chtěli, patří strach. Právě proto se celoročně zasazujeme o vznik takové cyklo a pěší infrastruktury, aby se aktivně a udržitelně mohli dopravovat i děti, senioři nebo cyklistky bez tzv. ostrých loktů,” říká Jan Haruda.

Proti změnám klimatu

Lednové výzvě “nahrává” i klimatická změna, která proměňuje dříve tuhý leden na celkem příjemný měsíc pro jízdu na kole. Právě kolo nebo chůze ale mohou být prostředkem boje s nadměrnou produkcí oxidu uhličitého. Na celkové produkci skleníkových plynů v EU se doprava podílí 25–30 % , přičemž ta silniční z tohoto množství tvoří cca 72 procent. Zajímavé je, že emise CO2 ve všech hlavních sektorech (energetika, průmysl, bydlení, lesnictví) klesají, až na jediný: dopravu.

Loni ušetřilo 1550 účastníků a účastnic týdenní Lednové výzvy 5,6 tun CO2 (oproti absolvování stejného počtu km autem). Celkem si zapsali 31 700 km na kole či koloběžce, 11 200 km pešky (nebo poklusem), 3 200 cest na kole a 2 800 cest pěšky. Podaří se letos opět překonat rekord?

Plány na květen

Na plno už jedou také přípravy na 12. ročník květnové akce Do práce na kole. Už teď je možné pořídit si nejvýhodnější startovné, v rámci kterého získají účastníci také soutěžní tričko s designem od uznávané české výtvarnice Elišky Podzimkové.

Foto: Antonín Matějovský

Brněnský radní Petr Kratochvíl: Do práce na kole je skvělá příležitost pro týmovou spolupráci a posílení mezilidských vztahů Cyklodoprava

Brněnský radní Petr Kratochvíl: Do práce na kole je skvělá příležitost pro týmovou spolupráci a posílení mezilidských vztahů

Brněnský radní Petr Kratochvíl: Do práce na kole je skvělá příležitost pro týmovou spolupráci a posílení mezilidských vztahů
Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024 Cyklodoprava

Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024

Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024
Zveme na závěrečné večírky Do práce na kole 2024 do práce na kole

Zveme na závěrečné večírky Do práce na kole 2024

Zveme na závěrečné večírky Do práce na kole 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři