8 tipů na bezpečnou jízdu v provozu - Do práce na kole

8 tipů na bezpečnou jízdu v provozu

8 tipů na bezpečnou jízdu v provozu
21. 1. 2022

Zvažujte, že začnete jezdit do práce na kole  – třeba kvůli nekončící pandemii covidu? Tak to se nejspíš nevyhnete jízdě v provozu. Jak na to, na co si dát pozor a co naopak nikdy nedělat? Jak neohrozit sebe ani ostatní? Máme pro vás základní check list pro jízdu v městském provozu.

1.     Nelepte se ke krajnici

Základní pravidlo doporučuje nechat si alespoň tři čtvrtě metru od obrubníku. Jedete-li v cyklopruhu, držte se v jeho levé části. Vyhnete se tak kanálům i možnému nepořádku na silnici a řidiči vás také lépe uvidí. A kdyby vás někdo předjížděl s nedostatečným odstupem, máte alespoň prostor k uhnutí. Některé prvky na silnici, například tramvajový ostrůvek, jsou pro vás povelem k „zabrání pruhu“ (se signalizací rukou s dostatečným předstihem). V takovém místě vás bezpečně předjet nejde a řidiči aut jedoucích za vámi musí prostě počkat, až ostrůvek minete a zařadíte se zpátky. Totéž platí pro kruhový objezd. Tam, kde se nevejdete bezpečně vedle tramvajového pásu, jeďte jeho prostředkem mezi kolejemi.

2.     Pozor na dveřní zónu

Aneb noční můra každého cyklisty. Při jízdě podél zaparkovaných aut zvyšte odstup a myslete na to, že se dveře kteréhokoliv z nich můžou otevřít přímo vám do cesty (když se řidič nepodívá do zrcátka). V případě, že projíždíte kolem čerstvě zaparkovaného auta, je pravděpodobnost otevření dveří do vozovky poměrně velká. Pokud nevidíte, jestli v zaparkovaném autě někdo sedí, předpokládejte, že ano, a nechávejte si odstup minimálně na šířku dveří.

3.     Sledujte dění kolem sebe

Přehled o překážkách na vozovce je jednou z důležitých věcí, které si musíte osvojit. Obnáší nerovné povrchy, kanály, různé hupy, auta zaparkovaná v cyklopruhu, díry a kaluže (a možné díry pod nimi). Monitoring nejbližšího okolí vám také umožní připravit se na křižovatku, kruhový objezd, semafory, apod. a předpovídat možné problémy. Nemůžete ovlivnit chování nepozorných chodců, telefonujících řidičů nebo dětí, které si čutají na chodníku. Můžete ale přizpůsobit svou reakci. Vyhnete se tak náhlému brzdění a dalším manévrům, které ostatní účastníci provozu nečekají.

4.     Dávejte jasně najevo své úmysly

Jinými slovy, buďte předvídatelní. Ohlédněte se, zkontrolujte situaci za sebou a pak s dostatečným předstihem rukou naznačte, že se chystáte odbočit a kam. Nacvičte si tento manévr dřív, než se vůbec pustíte na silnici. Je-li pro vás křižovatka příliš velká a komplikovaná, převeďte přes ní kolo po přechodech. Před odbočováním vlevo zaberte pruh, abyste zabránili pokusům řidičů objet vás zleva. Na předsunutém stání před křižovatkou se řaďte vlevo a nechte tak vedle sebe prostor pro další cyklisty. Nikdy před křižovatkou nezastavujte vedle velkých čekajících vozidel.

Setkání s dveřmi od auta nekončívá pro cyklisty dobře

5.     Snažte se o oční kontakt

Abyste se ujistili, že vás ostatní účastníci provozu vidí, pokuste se o oční kontakt. Obzvlášť na křižovatkách, kruhových objezdech a při vjíždění na hlavní silnici. Ani ten vám ale nezajistí, že se zachovají tak, jak předpokládáte. Počítejte s tím, že budete muset brzdit či uhýbat tak jako tak.

6.     Nikdy nepodjíždějte náklaďáky

Nebezpečí, které představují velká vozidla pro cyklisty, tkví ve slepém úhlu na místě spolujezdce. Řidič vás na tomto místě neuvidí v zrcátku a pokud se rozhodne odbočit vpravo, máte velký problém. To znamená, buďte extrémně opatrní, pokud se přibližujete k nákladnímu autu či kamiónu. Nikdy ho nezkoušejte podjet zprava. Na silnici ale mohou nastat situace, ve kterých se do takového stavu dostanete bez svého zavinění. Například, když se vás řidič náklaďáku pokouší předjet a zastaví ho třeba semafor. Pokud se ocitnete vedle něj, je nejlepší pokračovat až před něj a zastavit až před řidičem, aby vás viděl.

7.     Buďte vidět

Nikdy nevyjíždějte bez světel! A to ani přes den. Viditelnost se může zhoršit s počasím, například v mlze. Přední odrazka pak v takovou chvíli opravdu nestačí. Za tmy nezapomínejte na zadní blikačku. Svou viditelnost můžete zvýšit i oblečením s reflexními prvky či aspoň reflexními pásky.

8.     Mějte ruce na brzdách

Pro efektivní brzdění jezděte s rukama neustále na brzdách. Tak zajistíte, že stihnete reagovat včas a dostatečně rychle a dostatečně intenzivně. Buďte obzvlášť opatrní na problematickým povrchu, například za mokra, náledí nebo ve spadaném listí.

Pamatujte, že cvičení dělá mistra a nikdo učený z nebe nespadl. Plánujte si svou trasu tak, abyste se vyhnuli problematickým místům (i když si třeba trošku zajedete) a cesta do práce pro vás byla příjemným nastartováním dne, nikoliv hitparádou infarktů. Volte pokud možno méně rušné komunikace a využívejte cykloinfrastrukturu, pokud je to alespoň trochu možné. Šťastnou cestu a městské cyklistice zdar!

 

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

Cyklistická infrastruktura ve městech je základním předpokladem vyššího procenta cyklistů v provozu. O tom žádná. Ale, už jste někdy jeli na kole uprostřed jezera nebo mezi vrcholky stromů 10 metrů nad…
Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Jihlava se k výzvě Do práce na kole přidala mezi prvními vlaštovkami už v roce 2013, letos tedy oslaví desetileté výročí účasti. Co se za tu uplynulou dekádu ve městě…
Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor vizuálu 13. ročníku Do práce na kole Jan Charvát je typograf, pedagog a amatérský DJ zlomených beatů Font Renegate. Jeho návrh se letos objeví na stovkách tiskovin, příspěvků na…
Výzvu pořádá
Generální partner
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři