AutoMat uvádí: Advokační manuál pro lepší dopravu ve městě aneb Rukověť cykloaktivisty - Do práce na kole

AutoMat uvádí: Advokační manuál pro lepší dopravu ve městě aneb Rukověť cykloaktivisty

AutoMat uvádí: Advokační manuál pro lepší dopravu ve městě aneb Rukověť cykloaktivisty
26. 1. 2022

AutoMat připravil krok za krokem návod, který popisuje založení (cyklo)spolku (včetně všech vzorových dokumentů), jeho fungování a komunikaci nejen s úřady, ale i s veřejností na webu a sociálních sítích. Poradí, jak uspořádat cyklojízdu na oslavu svobodného a zdravého pohybu po městě, a kterou úřední formu akce vybrat. Do hloubky se věnuje procesu navrhování komunikací v Česku zejména s přihlédnutím k cykloinfrastruktuře a osvětluje, kdy jsou závazná a kdy nezávazná policejní stanoviska.

Přináší také metodiku, která vychází z úspěšných soudů AutoMatu s městskou částí Praha 8 a díky které se podařilo zvrátit zrušení cykloobousměrek také v Brně. Stejný mustr lze použít i v dalších městech, která místo podpory všech druhů dopravy upřednostňují pouze tu individuální automobilovou.

Dali jsme (pro vás) hlavy dohromady 

Štve vás podoba veřejného prostoru ve vašem městě? Máte pocit, že je čas přejít od aktivismu individuálnímu k organizovanému? Chcete zabránit absurditám, jako je rušení cykloobousměrek? Připravili jsme zevrubný návod, jak si založit spolek, jak uspořádat cyklojízdu nebo jak podat návrh na změnu dopravního značení. Advokační manuál vychází z dlouholetého know-how (převážně pražského) spolku AutoMat a spolků Brno na kole a Plzeň na kole.

“V médiích se často dočtete o „dělnících”, kteří započali rekonstrukce inženýrských sítí či celých ulic. „Dělníci” zahajují stavby, kvůli „dělníkům” nastávají dočasná omezení pro pohyb lidí, když „dělníci” dokončí svou práci, může dojít ke slavnostnímu zpřístupnění hotového díla. Ale v momentě, kdy stavební firma prostřednictvím svých zaměstnanců*kyní zahájí práci, bývá již dávno rozhodnuto o tom, jak bude ulice po rekonstrukci vypadat,” citujeme z nového Advokačního manuálu spolku.

Pro aktivní občany

Jak být ale slyšet ve fázi, kdy se rozhoduje o podobě rekonstrukcí, které jsou pro cyklodopravu klíčovou příležitostí? Jak změnit stávající podobu ulic, která většinou odráží 50 let staré myšlenky dopravního plánování, kdy ještě nikdo nepřemýšlel nad potřebou cyklostezek a zvyšování bezpečnosti lidí na kole? “Cykloaktivismus je složitá oblast občanské angažovanosti, která se neustále vyvíjí a čas určitě přinese nové situace, výzvy a problémy. Přesto jsme se pokusili vykreslit základní kontury toho, jak být připraveni podporovat cyklodopravu zdola, tedy ze strany občanů,” uzavírá manuál.

Líbí se vám naše aktivity a chtěli byste podpořit činnost AutoMatu? Přidejte se k našim pravidelným dárcům a podílejte se na tvorbě lepšího města pro všechny. I malý příspěvek může pomoci uskutečnit velkou změnu. Jděte na nakrmteautomat.cz a vstupte do našeho Klubu přátel.

 

 

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

Cyklistická infrastruktura ve městech je základním předpokladem vyššího procenta cyklistů v provozu. O tom žádná. Ale, už jste někdy jeli na kole uprostřed jezera nebo mezi vrcholky stromů 10 metrů nad…
Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Jihlava se k výzvě Do práce na kole přidala mezi prvními vlaštovkami už v roce 2013, letos tedy oslaví desetileté výročí účasti. Co se za tu uplynulou dekádu ve městě…
Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor vizuálu 13. ročníku Do práce na kole Jan Charvát je typograf, pedagog a amatérský DJ zlomených beatů Font Renegate. Jeho návrh se letos objeví na stovkách tiskovin, příspěvků na…
Výzvu pořádá
Generální partner
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři