Úředníci a politici by měli mít zájem o rozvoj města pro lidi, říká koordinátorka Do práce na kole ve Zlíně a Otrokovicích - Do práce na kole

Úředníci a politici by měli mít zájem o rozvoj města pro lidi, říká koordinátorka Do práce na kole ve Zlíně a Otrokovicích

Úředníci a politici by měli mít zájem o rozvoj města pro lidi, říká koordinátorka Do práce na kole ve Zlíně a Otrokovicích
7. 3. 2022, 7 min. čtení

Paní Jana Vybíralová z iniciativy CykloZlín je již 9. rokem koordinátorkou naší výzvy na Zlínsku. Za tu dobu nasbírala spousty zkušeností i neobvyklých zážitků. Svou nezdolnou energií inspirovala hodně lidí z měst po celé republice, aby následovali její příklad. Pokud vám vadí nedostatek alternativní dopravy ve vašem městě, doporučuje jako jedno z možných řešení přihlásit ho do výzvy Do práce na kole také.

Kdy a proč jste se rozhodla stát místní koordinátorkou výzvy a proč vám to dává smysl?

V pardubické univerzitní aule jsem se 16. a 17. září 2013 zúčastnila mezinárodní Cyklokonference. Měla podtitul VIZE 25 – řešení pro města. Vystoupili na ní dopravní experti v oblasti městského plánování z Nizozemí, Rakouska, Maďarska a České republiky. Nový pohled na plánování dopravy představila Vize 25. Oslovila mne tam zástupkyně AutoMatu s tím, jestli bych nechtěla koordinovat ve svém městě motivační akci Do práce na kole. O výzvě jsem již dříve věděla z médií, líbila se mi, a proto jsem se rozhodla, že se pokusím v roce 2014 novou akci ve Zlíně, ale i v Otrokovicích nastartovat. A proč i v Otrokovicích, když bydlím ve Zlíně? Protože v Otrokovicích mám sourozence, kteří se cyklistikou zabývali  a předpokládala jsem, že mi s organizací pomohou. Jenom pro zajímavost: V roce 2014 se za obě města přihlásilo 38 nadšenců a minulém roce to již bylo 1133, což je úžasné!

Jste sama aktivní účastnicí?

Samozřejmě. Musím přece vše vyzkoušet od registrace, zapisování jízd, spokojenost s různými akcemi na triko, vyhlašováním výsledků atd. Jen tak mohu reagovat na různé připomínky, komentáře a výzvu zlepšovat v rámci možností.

Paní Vybíralová a její „ovečky“

Vytvořila se za tu dobu kolem vás nějaká síť lidí, kteří vám pomáhají?

Od začátku mi pomáhal především okruh známých lidí (kamarádi, spolužáci, podnikatelé), ale největší pomoc jsem našla u cyklokoordinátorky města Otrokovic Renáty Krystyníkové a cyklokoordinátorů města Zlín. Dříve to byl Martin Habuda a od července roku 2019 Lukáš Fabián. Všem patří za výpomoc velké poděkování.

Co všechno „koordinování“ obnáší a co je z toho nejtěžší?

Koordinování měst v rámci výzvy DPNK se dá dobře zvládnout, pokud máte spolupracovníky, na které se můžete spolehnout. Nejtěžší je asi komunikace s lokálními partnery jak pro zajištění akcí na triko, tak i odměn pro vylosované týmy. Ne všichni mají zájem spolupracovat. Ale nenechte se odradit prvními neúspěchy a trpělivě hledejte, vyplatí se to.

Co vám naopak dělá radost?

Největší radost mám, když mají radost i ostatní. Při akcích na triko a vyhlašování výsledků výzvy se na sebe všichni usmíváme, prohodíme pár přátelských slov a jsme rádi, že máme společné zájmy. Hodně mě těší, když sleduji rozvoj cyklistické infrastruktury ve městě, i když by mohl být rychlejší a větší.

Kromě Zlína působí Jana Vybíralová i v Otrokovicích

Co byste vzkázala člověku, který zvažuje, že se ujme této role ve svém městě?

Pokud vám vadí nedostatečná alternativní doprava ve vašem městě a chcete zlepšení, tak jeden ze způsobů, jak to napravit, je přihlásit svoje město do motivační výzvy Do práce na kole. Najděte si spolupracovníky, ale též spojence mezi úředníky, popřípadě politiky, kteří by měli mít především zájem o rozvoj svého města pro lidi.

Bez čeho byste se v rámci koordinace výzvy neobešla?

Rozhodně bych se neobešla bez výborné spolupráce a pomoci všech organizátorů a zapojených pracovníků výzvy Do práce na kole z Automatu. Jakýkoliv problém mi pomohli velmi rychle vyřešit. Patří jim všem velké poděkování!

Jaká je nejčastější otázka, kterou vám účastníci kladou?

Nejčastěji se ptají na termíny akcí na triko a dále společně řešíme, že se nemohou účastnit vyhlašování výsledků DPNK a předávání odměn. Nebo mají problémy s dodávkou triček. Každý rok je upozorňuji, ať se přihlásí co nejdříve, aby trička přišla včas.

Vzpomenete si na nějaký neobvyklý až bizarní zážitek?

Zážitků od roku 2014 bylo hodně a byly především pozitivní. Ale na tři, co se mohou stát i vám, nemohu zapomenout: První byl hned v roce 2014, kdy jsme si domluvili na radnici předávání výher pro účastníky v rámci dojezdu cyklistického peletonu Josefa Zimovčáka na náměstí Míru ve Zlíně. Protože nastaly nějaké problémy s organizací kulturního programu, tak nám bylo sděleno pár minut před dohodnutým časem, že na vyhlašování výsledků a odměňování účastníků máme pouze 15 minut! Nakonec se vše protáhlo skoro na hodinu a všichni byli snad spokojeni. Druhý zážitek byl s jedním lokálním partnerem, který nám dva dny před vyhlašováním výsledků oznámil, že jízdní kolo pro vítězný tým nebude, protože měl malou propagaci firmy. Nejdřív jsem to obrečela a kolo nakoupila u jiné firmy za vlastní peníze. Přece nezklamu zaregistrované účastníky? Na kolo se mi potom složili kamarádi podnikatelé, kteří sice pracují v zemědělství, ale asi jim též vadil přístup lokálního partnera. A třetí bizarní zážitek byl též s výhrou, a to koloběžkou. Vylosoval si ji dvoučlenný tým a nemohl se následně dohodnout, jak si ji budou půjčovat. Bylo to dost dramatické. Takže od té doby zajišťujeme koloběžky pro každého člena vítězného týmu.

Přidejte se také k tisícům nadšenců po celé republice, kteří se po celý květen přepravují v rámci výzvy Do práce na kole aktivně a na vlastní pohon. Třeba uvidíte, tak jako většina z nich, že je to nejen zdravější, ale také rychlejší a příjemnější. Účastí ve výzvě, kterou už 12 let pořádá spolek AutoMat, zároveň pomůžete přitáhnout pozornost k problematice potřeby kvalitní infrastruktury pro chodce a cyklisty i ve vašem městě.

 

 

 

 

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst carfree

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst
Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility? Cykloměsto

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?
Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024 Cyklozaměstnavatel

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři