Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jak bezpečně na boční odstup? - Do práce na kole

Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jak bezpečně na boční odstup?

Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jak bezpečně na boční odstup?
14. 3. 2022

Letošní sezóna bude první, ve které platí novela zákona o bezpečném předjíždění lidí na kolech. Ta ukládá řidičům a řidičkám motorových vozidel povinnost dodržet boční odstup 1,5 metru při předjíždění cyklist(k)y, na ulicích s třicítkou pak jeden metr. Náš spolek AutoMat stanovení bočního odstupu od počátku podporoval a jednal o něm i na půdě Poslanecké sněmovny a s mnoha poslanci a senátory. Jak se s novým zákonem chovat bezpečně v autě a na kole? Tým naší Laboratoře udržitelného urbanismu přináší přehlednou rukověť.

Cyklisty a cyklistky prostě předjíždíme stejně jako jiné pomalé vozidlo. Vzdálenost 1,5 metru odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Na širších silnicích je třeba najet částečně do protisměru, na úzkých okreskách pak zpravidla úplně.

Ohleduplní za volantem

Pokud se s cyklistou setkáme v místě, kde jej nemůžeme bezpečně předjet, musíme zpomalit. Typicky nelze předjet, když je jiné auto v protisměru, v zatáčce či před horizontem. Nepředjíždíme ani ve chvíli, pokud si nejsme jisti, že předjížděcí manévr stihneme včas dokončit.

Při předjíždění cyklisty ale nejsme, na rozdíl od předjíždení motorových vozidel, omezeni plnou bílou čárou. Tu můžeme nově přesahovat. Předepsaný boční odstup také nemusíme dodržet, jede-li cyklista v cyklopruhu. Cyklopruhy tak umožňují předjíždět cyklisty tam, kde by to nové pravidlo jinak neumožnilo.

Slušní v sedle

Nejsou všechny silnice tak široké, aby bylo možné cyklistu bezpečně předjet kdekoliv. Jako cyklisté a cyklistiky bychom proto měli být uznalí a předjetí bychom měli ve vhodném místě umožnit. Na užších okreskách je správné uhnout ke kraji nebo mávnout na řidiče, ať jede. Na opravdu velmi úzké silnici můžete i zastavit a pustit projíždějící vozidlo před sebe. Obzvlášť autobusy veřejné dopravy si zaslouží naši ohleduplnost.

Debata o vymahatelnosti a smysluplnosti

Potřebnost nové úpravy byla nezřídka zpochybňována. Jisté je, že stanovení míry 1,5 metru dává všem jasné vodítko o tom, jak by bezpečné předjetí cyklisty mělo správně vypadat. Dodržování bočního odstupu půjde technicky změřit pomocí speciálních radarů na řidítkách. Na velmi úzké silnici může k prokázaní přestupku stačit i sečtení šířky zúčastněných vozidel.

Společně s touto změnou je také od 1. ledna možná jízda mimo vyhrazenou cyklostezku či cyklopruh, vyžaduje-li to bezpečnost či plynulost provozu. Všechny tyto změny mají společný cíl: zajistit větší bezpečnost všem účastníkům provozu. Koneckonců, každý řidič je občas chodcem a většina cyklistů jsou také řidiči.

Přečtěte si také: Nejčastější otázky a odpovědi k novele zákona o bezpečném předjíždění cyklistů
Předpisy a etiketa: Jak předjet cyklistu

 

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

5 nejimpozantnějších cyklo projektů světa

Cyklistická infrastruktura ve městech je základním předpokladem vyššího procenta cyklistů v provozu. O tom žádná. Ale, už jste někdy jeli na kole uprostřed jezera nebo mezi vrcholky stromů 10 metrů nad…
Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Jihlava se k výzvě Do práce na kole přidala mezi prvními vlaštovkami už v roce 2013, letos tedy oslaví desetileté výročí účasti. Co se za tu uplynulou dekádu ve městě…
Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor letošního vizuálu výzvy Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor vizuálu 13. ročníku Do práce na kole Jan Charvát je typograf, pedagog a amatérský DJ zlomených beatů Font Renegate. Jeho návrh se letos objeví na stovkách tiskovin, příspěvků na…
Výzvu pořádá
Generální partner
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři