Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jak bezpečně na boční odstup? - Do práce na kole

Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jak bezpečně na boční odstup?

Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jak bezpečně na boční odstup?
14. 3. 2022, 4 min. čtení

Letošní sezóna bude první, ve které platí novela zákona o bezpečném předjíždění lidí na kolech. Ta ukládá řidičům a řidičkám motorových vozidel povinnost dodržet boční odstup 1,5 metru při předjíždění cyklist(k)y, na ulicích s třicítkou pak jeden metr. Náš spolek AutoMat stanovení bočního odstupu od počátku podporoval a jednal o něm i na půdě Poslanecké sněmovny a s mnoha poslanci a senátory. Jak se s novým zákonem chovat bezpečně v autě a na kole? Tým naší Laboratoře udržitelného urbanismu přináší přehlednou rukověť.

Cyklisty a cyklistky prostě předjíždíme stejně jako jiné pomalé vozidlo. Vzdálenost 1,5 metru odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Na širších silnicích je třeba najet částečně do protisměru, na úzkých okreskách pak zpravidla úplně.

Ohleduplní za volantem

Pokud se s cyklistou setkáme v místě, kde jej nemůžeme bezpečně předjet, musíme zpomalit. Typicky nelze předjet, když je jiné auto v protisměru, v zatáčce či před horizontem. Nepředjíždíme ani ve chvíli, pokud si nejsme jisti, že předjížděcí manévr stihneme včas dokončit.

Při předjíždění cyklisty ale nejsme, na rozdíl od předjíždení motorových vozidel, omezeni plnou bílou čárou. Tu můžeme nově přesahovat. Předepsaný boční odstup také nemusíme dodržet, jede-li cyklista v cyklopruhu. Cyklopruhy tak umožňují předjíždět cyklisty tam, kde by to nové pravidlo jinak neumožnilo.

Slušní v sedle

Nejsou všechny silnice tak široké, aby bylo možné cyklistu bezpečně předjet kdekoliv. Jako cyklisté a cyklistiky bychom proto měli být uznalí a předjetí bychom měli ve vhodném místě umožnit. Na užších okreskách je správné uhnout ke kraji nebo mávnout na řidiče, ať jede. Na opravdu velmi úzké silnici můžete i zastavit a pustit projíždějící vozidlo před sebe. Obzvlášť autobusy veřejné dopravy si zaslouží naši ohleduplnost.

Debata o vymahatelnosti a smysluplnosti

Potřebnost nové úpravy byla nezřídka zpochybňována. Jisté je, že stanovení míry 1,5 metru dává všem jasné vodítko o tom, jak by bezpečné předjetí cyklisty mělo správně vypadat. Dodržování bočního odstupu půjde technicky změřit pomocí speciálních radarů na řidítkách. Na velmi úzké silnici může k prokázaní přestupku stačit i sečtení šířky zúčastněných vozidel.

Společně s touto změnou je také od 1. ledna možná jízda mimo vyhrazenou cyklostezku či cyklopruh, vyžaduje-li to bezpečnost či plynulost provozu. Všechny tyto změny mají společný cíl: zajistit větší bezpečnost všem účastníkům provozu. Koneckonců, každý řidič je občas chodcem a většina cyklistů jsou také řidiči.

Přečtěte si také: Nejčastější otázky a odpovědi k novele zákona o bezpečném předjíždění cyklistů
Předpisy a etiketa: Jak předjet cyklistu

 

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst carfree

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst
Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility? Cykloměsto

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?

Cykloměsto rok poté: Co plánuje Hradec Králové v oblasti udržitelné mobility?
Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024 Cyklozaměstnavatel

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři