Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jsou ochranné cyklopruhy pomoc, nebo strašák? - Do práce na kole

Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jsou ochranné cyklopruhy pomoc, nebo strašák?

Laboratoř udržitelného urbanismu radí: Jsou ochranné cyklopruhy pomoc, nebo strašák?
14. 3. 2022

Klasický cyklopruh známe asi všichni jako vymezený pruh pro kola vedle pruhu pro auta. V posledních letech ale často vzniká nový typ cyklopruhů – ochranných s úzkým přilehlým pruhem pro auta. Řidiči a řidičky pak mohou do cyklopruhu klidně zasahovat – neohrozí-li přitom předjížděné lidi na kolech. Jak se ve vozovce s ochranným cyklopruhem chovat?

V osobním autě nebo malé dodávce prostě jedete vlevo od čáry, místa by mělo být dost. Ve velkém autě můžete do cyklopruhu zasáhnout, při předjíždění cyklisty z něj ale budete muset vyjet. Ochranný cyklopruh poznáte podle toho, že na svém začátku nikdy nemá svislou značku. A vlastně to není tak důležité: je-li pruh pro auta podezřele úzký, bude vpravo jistě ten cyklopruh, do kterého vjet smíte.

Při předjíždění cyklist(k)y v cyklopruhu sice nemusíte dodržet povinných 1,5 metru bočního metru, přesto je správné nechat co nejvíc místa. A nezapomeňte, že k autu patří i zrcátka, i ta by měla být v případě míjení či předjíždění člověka na kole mimo ochranný cyklopruh.

Na kole ochranné cyklopruhy ocení hlavně zdatní cyklisté a cyklistky, kterým usnadní předjíždění kolon. Vymezení prostoru zlepšuje mírně pocit bezpečí, byť reálně auta předjíždějí prakticky stejně daleko.

Ne vždy jsou ale ochranné cyklopruhy navržené správně. Opatření je to nové, je třeba dbát na přesné rozměry, stoupání, klesání a rozhodně je nezřizovat na silnicích s rozbitými okraji. Někdy je lepší udělat jen klasický piktokoridor. Setkáte-li se proto ve vaší obci s novými cyklopruhy, u kterých si nejste jistí vhodností, můžete oslovit naše experty z Laboratoře udržitelného urbanismu na adrese lab@auto-mat.cz a poradit se o možné úpravě. Díky!

Přečtěte si také: Co s ochrannými cyklopruhy na Městem na kole

Zveme na závěrečné večírky s vyhlášením Do práce na kole 2023. Ten pražský bude 21. června

Zveme na závěrečné večírky s vyhlášením Do práce na kole 2023. Ten pražský bude 21. června

Nechte se za své květnové úsilí odměnit. Každé zapojené město pořádá závěrečný večírek s vyhlašováním vítězů, vítězek a případně tombolou! V Praze se potkáme ve středu 21. června v podniku…
Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole. Jak dopadl?

Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole. Jak dopadl?

Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Tak zní motto Květnové výzvy, kterou spolek AutoMat již třináct let motivuje obyvatele a obyvatelky měst, aby se po dobu jednoho měsíce přepravovali…
Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí

Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí

Studie z roku 2018 nazvaná Vliv nošení helmy na nehodovost a zranění, ve které bývalý britský rada pro cyklistiku Colin Clarke a novinář Cris Gillham analyzovali data z Austrálie, Nového Zélandu, Spojených…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři