Nápad na Bikero se zrodil cestou do práce na kole, říká zakladatel nového partnera výzvy - Do práce na kole

Nápad na Bikero se zrodil cestou do práce na kole, říká zakladatel nového partnera výzvy

Nápad na Bikero se zrodil cestou do práce na kole, říká zakladatel nového partnera výzvy
4. 4. 2022

Jan Coufal je ředitelem marketingovou agentury CZECH PROMOTION, nadšeným cyklistou a také zakladatelem společnosti Bikero, která se letos přidala k partnerům výzvy Do práce na kole. Její ambicí je stát se „Alzou na kola“ a usilovně pracuje na tom, aby se jí to podařilo naplnit. S Honzou jsme si povídali o tom, jak se mu jezdí do práce na kole, co všechno mu tahle aktivita dává a co by se mělo stát pro ještě větší rozmach městské cyklistiky. A proč je podle něj extrémně důležitá?

Co vás přimělo k tomu stát se generálním partnerem výzvy Do práce na kole?

To je vlastně celkem jednoduché. Já sám jezdím do práce na kole již deset let, a to pravidelně. Ze začátku to bylo trochu méně, nyní ale  jezdím i v zimě. Zkrátka jezdím, i když sněží nebo prší. No a Bikero se věnuje cyklistice a prodeji cyklistického zboží, a protože chceme rozvoj cyklistické dopravy podporovat, byla přirozená volba. AutoMat je spolek, který pro cyklistiku dělá strašně moc a výzva Do práce na kole je podle mě fantastická. Přivádí lidi k tomu, aby si to na krátkou dobu vyzkoušeli a popřípadě u cyklistické dopravy i zůstali. Což se mi potvrzuje na spoustě kolegů. Za tu dobu – co se jako Bikero, ale i jako CZECH PROMOTION účastníme – jsme nasbírali desítky lidí, kteří jezdí.

A vás k ježdění do práce na kole přiměla právě výzva, nebo jste si na to přišel sám?

Já jsem na to přišel sám. Na začátku to ale nebylo jednoduché. Dneska to mám do práce 16 kilometrů, ale když jsem začínal, měli jsme kanceláře nahoře na kopci nad Bertramkou, a to jsem to měl do práce 32 kilometrů s šíleným závěrem. Což bylo výrazně náročnější, než je to dneska. A taky jsem měl o 20 až 25 kilo víc.

Honza jezdí do práce na kole v jakémkoli počasí

Jak vás napadlo, že budete denně jezdit 65 kilometrů?

Jednak už jsem byl dost tlustý a chtěl jsem s tím něco dělat. A druhá věc je, že cítím, že planeta potřebuje pomoct. Že prostě nemůžeme všichni jezdit do práce autem, protože to nedává smysl a že je potřeba uvažovat nad alternativními způsoby dopravy. Já jsem na kole jezdil od malička rád, tak jsem se rozhodl, že spojím příjemné s užitečným. Zároveň jsem přišel na spoustu příjemných vedlejších efektů, které mi to přineslo a přináší. Přijedu do práce plný energie, mám spoustu endorfinů a je to extrémně pozitivní. Taky mám díky tomu spoustu času sám pro sebe. Můžu si přemýšlet a dostal jsem takhle už spoustu nápadů. Cestou do práce na kole vzniklo i Bikero.

To jsem se taky chtěla zeptat, co vás jako majitele marketingové agentury přivedlo k tomu, že budete podnikat v kolech…

Vášeň k ježdění na kole do práce, ale i kamkoliv jinam. Uvědomil jsem si, že není e-shop zaměřený na cyklisty. Žádná cyklistická Alza. Že je spousta malých krámků, ale není jedno místo, kam se chodí koupit kolo. Každý v republice vám řekne někoho jiného. A protože cyklistika je v České republice nejvíce provozovaným sportem, tak mi to přišlo jako velká příležitost.

A jak se vám daří tenhle cíl, stát se Alzou na kola, naplňovat?

Já myslím, že celkem dobře. V poslední době rosteme trojciferně.

I cesta do práce může být romantika

Souvisí to s těmi posledními dvěma roky v covidu, kdy všichni začali shánět kola?

Určitě. To samozřejmě hrálo zásadní roli, ale důležitý je i náš přístup. To, že chceme být velcí a připravujeme se na to.  Víme, že díky covidové, ale i ukrajinské krizi budou lidi trávit dovolenou více v Čechách a na kolech. Takže děláme kampaně, investujeme do toho, aby o nás zákazníci věděli a snažíme se zlepšovat zákaznický servis. Já znám spoustu firem, které prodávají kola a živoří. My si můžeme dovolit platit za kola dopředu a výrobci v této situaci velmi dobře zvažují, komu své výrobky prodají. A díky naší ekonomické síle si raději vyberou nás. Takže máme co prodávat, a i díky tomu rosteme.

Co říkáte jako denní uživatel stavu cyklistické infrastruktury?

Musím říct, že v poslední době se to lehce zlepšuje, ale pořád je to vlastně šílené. Já, kdybych nebyl naturelem takový aktivista, tak bych se bál. Všem účastníkům Do práce na kole se v květnu ukáže, jak to vypadá, když se cyklostezky zaplní a v ranních a odpoledních špičkách vlastně není ani možné cyklistickou infrastrukturu kvůli množství lidí používat. Tento stav strašně brzdí rozvoj městské cyklistiky. Já jsem zkušený cyklista, takže se nebojím jezdit po hlavních třídách a velkých silnicích, o kterých, jak jsme nedávno viděli, nevědí ani městští policisté, že se tam může. V této oblasti je extrémně potřeba pořád vzdělávat. Motoristy i cyklisty. Protože dnes a denně vidím, že i cyklisti se občas chovají s prominutím jako prasata, nerespektují červenou, občas ohrožují chodce a podobně. Na víceúčelových stezkách, kde se pohybují pejskaři, maminky s kočárky, děti a podobně, není ani možné projet pohodlně.

Co by nám z této situace ideálně pomohlo? Aby se u nás jezdilo v takové intenzitě jako třeba v Holandsku?

Především nebojácné a osvícené vedení města. V tomhle je naše reprezentace velmi slabá. Tím nemyslím duševně, ale spíš to, že se bojí o svá křesla a nejdou proti veřejnému mínění, které stále preferuje auta a neuvědomuje si, že města nejsou nafukovací. Nemyslí se ani na zásadní zdravotní problémy, které to přináší. Strašidelný je i ten zábor obecního prostoru. Tam, kde by si děti mohly hrát v ulicích a mohly by tam být parky, skladujeme hromady plechu, které jezdí jen 5 % času. Celé je to nesmysl, a tudíž musí přijít změna politické reprezentace. Jenže vzhledem k tomu, jak to je, bude ta změna asi muset přijít odspodu a měnit vnímání lidí. A to je jeden z hlavních důvodů, proč podporujeme AutoMat a výzvu Do práce na kole. Protože ta pomáhá měnit postoj lidí. A to se musí stát, aby se tady jezdilo líp.

Říkal jste, že se výzvy účastníte i jako firma. Kolik lidí od vás jezdí?

V CZECH PROMOTION jsme myslím loni měli 5 týmů, což je cca 25 lidí, tedy asi třetina. V Bikeru je to třeba polovina, možná většina. Letos to bude, doufám, ještě víc.

Co byste účastníkům výzvy popřál?

Aby si to užili a měli krásné počasí. A aby si uvědomili, jaký je to rozdíl, když jedou do práce na kole nebo autem. Já třeba když přijedu do práce, tak mám už 45 minut odcvičeno. A taky bych jim přál, aby se postupně posouvali až k tomu celoročnímu ježdění, což si myslím, že je až na pár dnů v roce v Praze klidně možné.

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Jihlava se k výzvě Do práce na kole přidala mezi prvními vlaštovkami už v roce 2013, letos tedy oslaví desetileté výročí účasti. Co se za tu uplynulou dekádu ve městě…
Typograf Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Typograf Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor vizuálu 13. ročníku Do práce na kole Jan Charvát je typograf, pedagog a amatérský DJ zlomených beatů Font Renegate. Jeho návrh se letos objeví na stovkách tiskovin, příspěvků na…
AutoMat hledá vývojáře*ku frontendu na dlouhodobou spolupráci

AutoMat hledá vývojáře*ku frontendu na dlouhodobou spolupráci

Spolek AutoMat se za bezmála dvacet let své existence stal respektovaným hlasem na poli pražského dopravního plánování, kde prosazuje trvale udržitelná řešení často inspirovaná zahraničím; jsme organizátorem celorepublikové výzvy Do…
Výzvu pořádá
Generální partner
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři