
To je vlastně celkem jednoduché. Já sám jezdím do práce na kole již deset let, a to pravidelně. Ze začátku to bylo trochu méně, nyní ale jezdím i v zimě. Zkrátka jezdím, i když sněží nebo prší. No a Bikero se věnuje cyklistice a prodeji cyklistického zboží, a protože chceme rozvoj cyklistické dopravy podporovat, byla přirozená volba. AutoMat je spolek, který pro cyklistiku dělá strašně moc a výzva Do práce na kole je podle mě fantastická. Přivádí lidi k tomu, aby si to na krátkou dobu vyzkoušeli a popřípadě u cyklistické dopravy i zůstali. Což se mi potvrzuje na spoustě kolegů. Za tu dobu – co se jako Bikero, ale i jako CZECH PROMOTION účastníme – jsme nasbírali desítky lidí, kteří jezdí.
Já jsem na to přišel sám. Na začátku to ale nebylo jednoduché. Dneska to mám do práce 16 kilometrů, ale když jsem začínal, měli jsme kanceláře nahoře na kopci nad Bertramkou, a to jsem to měl do práce 32 kilometrů s šíleným závěrem. Což bylo výrazně náročnější, než je to dneska. A taky jsem měl o 20 až 25 kilo víc.
Honza jezdí do práce na kole v jakémkoli počasí
Jednak už jsem byl dost tlustý a chtěl jsem s tím něco dělat. A druhá věc je, že cítím, že planeta potřebuje pomoct. Že prostě nemůžeme všichni jezdit do práce autem, protože to nedává smysl a že je potřeba uvažovat nad alternativními způsoby dopravy. Já jsem na kole jezdil od malička rád, tak jsem se rozhodl, že spojím příjemné s užitečným. Zároveň jsem přišel na spoustu příjemných vedlejších efektů, které mi to přineslo a přináší. Přijedu do práce plný energie, mám spoustu endorfinů a je to extrémně pozitivní. Taky mám díky tomu spoustu času sám pro sebe. Můžu si přemýšlet a dostal jsem takhle už spoustu nápadů. Cestou do práce na kole vzniklo i Bikero.
Vášeň k ježdění na kole do práce, ale i kamkoliv jinam. Uvědomil jsem si, že není e-shop zaměřený na cyklisty. Žádná cyklistická Alza. Že je spousta malých krámků, ale není jedno místo, kam se chodí koupit kolo. Každý v republice vám řekne někoho jiného. A protože cyklistika je v České republice nejvíce provozovaným sportem, tak mi to přišlo jako velká příležitost.
Já myslím, že celkem dobře. V poslední době rosteme trojciferně.
I cesta do práce může být romantika
Určitě. To samozřejmě hrálo zásadní roli, ale důležitý je i náš přístup. To, že chceme být velcí a připravujeme se na to. Víme, že díky covidové, ale i ukrajinské krizi budou lidi trávit dovolenou více v Čechách a na kolech. Takže děláme kampaně, investujeme do toho, aby o nás zákazníci věděli a snažíme se zlepšovat zákaznický servis. Já znám spoustu firem, které prodávají kola a živoří. My si můžeme dovolit platit za kola dopředu a výrobci v této situaci velmi dobře zvažují, komu své výrobky prodají. A díky naší ekonomické síle si raději vyberou nás. Takže máme co prodávat, a i díky tomu rosteme.
Musím říct, že v poslední době se to lehce zlepšuje, ale pořád je to vlastně šílené. Já, kdybych nebyl naturelem takový aktivista, tak bych se bál. Všem účastníkům Do práce na kole se v květnu ukáže, jak to vypadá, když se cyklostezky zaplní a v ranních a odpoledních špičkách vlastně není ani možné cyklistickou infrastrukturu kvůli množství lidí používat. Tento stav strašně brzdí rozvoj městské cyklistiky. Já jsem zkušený cyklista, takže se nebojím jezdit po hlavních třídách a velkých silnicích, o kterých, jak jsme nedávno viděli, nevědí ani městští policisté, že se tam může. V této oblasti je extrémně potřeba pořád vzdělávat. Motoristy i cyklisty. Protože dnes a denně vidím, že i cyklisti se občas chovají s prominutím jako prasata, nerespektují červenou, občas ohrožují chodce a podobně. Na víceúčelových stezkách, kde se pohybují pejskaři, maminky s kočárky, děti a podobně, není ani možné projet pohodlně.
Především nebojácné a osvícené vedení města. V tomhle je naše reprezentace velmi slabá. Tím nemyslím duševně, ale spíš to, že se bojí o svá křesla a nejdou proti veřejnému mínění, které stále preferuje auta a neuvědomuje si, že města nejsou nafukovací. Nemyslí se ani na zásadní zdravotní problémy, které to přináší. Strašidelný je i ten zábor obecního prostoru. Tam, kde by si děti mohly hrát v ulicích a mohly by tam být parky, skladujeme hromady plechu, které jezdí jen 5 % času. Celé je to nesmysl, a tudíž musí přijít změna politické reprezentace. Jenže vzhledem k tomu, jak to je, bude ta změna asi muset přijít odspodu a měnit vnímání lidí. A to je jeden z hlavních důvodů, proč podporujeme AutoMat a výzvu Do práce na kole. Protože ta pomáhá měnit postoj lidí. A to se musí stát, aby se tady jezdilo líp.
V CZECH PROMOTION jsme myslím loni měli 5 týmů, což je cca 25 lidí, tedy asi třetina. V Bikeru je to třeba polovina, možná většina. Letos to bude, doufám, ještě víc.
Aby si to užili a měli krásné počasí. A aby si uvědomili, jaký je to rozdíl, když jedou do práce na kole nebo autem. Já třeba když přijedu do práce, tak mám už 45 minut odcvičeno. A taky bych jim přál, aby se postupně posouvali až k tomu celoročnímu ježdění, což si myslím, že je až na pár dnů v roce v Praze klidně možné.