Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí - Do práce na kole

Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí

Helma není brnění. Bezpečnou infrastrukturu ani bezpečný odstup nenahradí
Bezpečnost
25. 7. 2022

Studie z roku 2018 nazvaná Vliv nošení helmy na nehodovost a zranění, ve které bývalý britský rada pro cyklistiku Colin Clarke a novinář Cris Gillham analyzovali data z Austrálie, Nového Zélandu, Spojených států, Kanady a Velké Británie, ukázala, že „používání helmy vede k vyšší nehodovosti a cyklisté s helmou bourají častěji a s horšími zraněními než ti, kteří helmu nenosí.“ Jak si to vysvětlit?

Debata o nošení helmy při jízdě na kole je téměř vždycky velmi třaskavá. Na vlastní kůži to zažil i britský olympijský šampión Chris Boardman, když v roce 2014 přišel do ranní show BBC diskutovat o cyklistické infrastruktuře a diváci ho bombardovali naštvanými reakcemi za to, že se nechal natočit, jak jede ulicemi bez helmy. „Rozumím tomu, proč helmy a reflexní oblečení vyvolávají takové vášně. Rozumím tomu, že je lidé chtějí používat. Ale to je řešení, které se vypořádává s následky. Já chci vést debatu o příčině a lobovat za věci, které opravdu učiní cyklistiku bezpečnější. Helma není ani v první desítce z nich,“ napsal k tomu později.

Palčivé volby cizích lidí

Něco podobného zažil také Nick Hussey, majitel firmy Vulpine, která vyrábí cyklistické oblečení, když se na jejím webu objevily fotky modelů a modelek bez helmy. Uživatelé sociálních sítí ho zaplavili až nenávistnými reakcemi. Hussey se poté vyjádřil na cyklistickém blogu deníku The Guardian. Svou reakci uvedl hypotetickou paralelou, kdy vejde do baru začne lidem vytrhávat z rukou a od úst drinky a hlasitě křičí: „Přestaňte pít nebo zemřete.“ Takhle zhruba podle něj vypadá celá ta nikdy nekončící debata o helmách. „Cizí lidé vyčítají cizím lidem volby, které nemají žádný vliv na jejich život. Je to nejen divné, ale také je to ztráta času a energie,“ pokračuje Hussey.

Městská cyklistika není totéž, co Tour de France

Statisticky bezpečnější než zahradničení

Boardman dále zdůraznil, že v Nizozemí, nejspíš té nejbezpečnější zemi pro cyklisty na světě, helmy ani reflexní prvky téměř nikdo nepoužívá. Cyklistika se nestane bezpečnější díky tomu, že donutíte cyklisty oblékat se jako na frontu. To zajistí jen bezpečná infrastruktura a jasně daná pravidla. „Jízda na kole je statisticky bezpečnější než zahradničení. Přesto to tak nepůsobí, když se ocitnete na rušné křižovatce vedle kamionu, který je až příliš blízko,“ pokračuje Boardman. Nejen lékaři urgentní medicíny, ale i třeba BESIP se pravidelně odvolávají na to, že helma na kole chrání před fatálními úrazy hlavy. „Víme, že helma snižuje při pádu na hlavu riziko poranění mozku až o dvě třetiny,“ upozorňuje britský traumatolog John Black. Dává to smysl, nebo ne?

Blahodárná aktivita v nebezpečném prostředí

Další lékař, tentokrát expert na veřejné zdraví a fyzickou aktivitu, Harry Rutter, je ale k významu, jaký přikládáme nošení helmy, mnohem skeptičtější. „Největším nebezpečím úrazu při cyklistice není samotná cyklistika, jsou to motoristé, argumentuje ve své příručce City Cycling. „Cyklistika je blahodárná aktivita, která se často odehrává v nebezpečném prostředí. Přesto se ze všech tří faktorů ovlivňujících zranění cyklistů, tedy infrastruktura, motoristé a cyklisté, nejvíce studují právě cyklisté,“ píše se v ní.

cyklopruhy v centru Malagy

Pro bezpečí cyklistů je klíčová oddělená infrastruktura. Fotka z Málagy

Počty úrazů s helmou neklesají

Jak už bylo řečeno, studie z roku 2001 došla k závěru, že helmy snižují riziko poranění hlavy při pádu o 60 %. Norský akademik a expert na dopravní bezpečnost Rune Elvik v roce 2011 upozornil, že celková ochrana může být o něco menší s ohledem na pravděpodobnost, že si díky helmě poraníte krk. A všiml si také, že zvýšení počtu lidí, kteří jezdí na kole v helmě (například pokud jim nařizuje zákon), nevede k tomu, že by došlo ke snížení počtu úrazů hlavy. Na to, že cyklistům při srážce s autem helma obvykle nepomůže, upozorňují i datoví experti z Českého rozhlasu.

Když je méně více

Robert Chirinko je profesorem ekonomie z University of Illinois, ale má drobnou posedlost sledovat, jak se mění chování lidí podle toho, jak vnímají riziko. Jde o to, že v malém autě, které představuje pro pasažéry v případě havárie větší nebezpečí, mají řidiči tendence řídit opatrněji a ve finále jsou v daleko větším bezpečí než řidiči superobrněných SUV. Chirinko se také ptá: „Je řešením úrazů při americkém fotbalu větší helma a další ochrana? Více ochrany vede k subjektivnímu pocitu bezpečí a zvyšuje tak rizika střetů a konfrontací. Pokud se hráči budou cítit méně bezpečně, přizpůsobí tomu i své chování,“ vysvětluje.

Cyklisté by se neměli oblékat jako na frontu, tvrdí olympijský vítěz Boardman

Jak kompenzujeme riziko

Chirinko tento fenomén nazývá „spouštěcím chováním“, což je jeho profesní termín pro to, čemu psychologové říkají kompenzace rizika. A to je i klíčový prvek do debaty o helmách. Zdá se totiž, že vnímání sníženého rizika s pomocí helmy vede k tomu, že se cyklisté i řidiči chovají podvědomě bezohledněji a lehkovážněji. Jeden z nejznámější experimentů na toto téma provedl v roce 2006 psycholog Ian Walker z University of Bath, když změřil odstup u 2500 aut, která ho předjížděla během jízdě na kole. V polovině případů měl helmu, ve druhé nikoliv. Výsledky ukázaly, že s helmou měli řidiči tendenci ho míjet v průměru o 8,5 cm blíže. Podle Walkera to mohlo být způsobeno tím, že řidiči vnímají cyklisty s helmou jako zkušenější a předvídatelnější než ty, kteří helmu nemají.

Takže ano, helma vás může ochránit, když vás na silnici někdo srazí. Ale také zvyšuje pravděpodobnost, že se tak stane. Obzvlášť, pokud to, co je to bezpečný odstup, není jasně definováno zákonem. Spolek AutoMat je členem Evropské cyklistické federace a o jejím postoji k povinnosti cyklistů nosit helmu jsme psali zde

PS: Povinné nošení helmy u dětí má pochopitelně smysl. Děti z kola padají častěji a častěji končí právě na hlavě, protože ji mají v poměru k ostatním částem těla větší. Bezpečnou, nejlépe oddělenou infrastrukturu a jasně definovaný bezpečný odstup ale potřebujeme všichni. Ať už máme helmu, nebo ne.

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Petr Stejskal z Cykloměsta roku: I kopcovité město může být cyklistické!

Jihlava se k výzvě Do práce na kole přidala mezi prvními vlaštovkami už v roce 2013, letos tedy oslaví desetileté výročí účasti. Co se za tu uplynulou dekádu ve městě…
Typograf Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Typograf Jan Charvát: Budu vám tiše závidět vaše odhodlání

Autor vizuálu 13. ročníku Do práce na kole Jan Charvát je typograf, pedagog a amatérský DJ zlomených beatů Font Renegate. Jeho návrh se letos objeví na stovkách tiskovin, příspěvků na…
AutoMat hledá vývojáře*ku frontendu na dlouhodobou spolupráci

AutoMat hledá vývojáře*ku frontendu na dlouhodobou spolupráci

Spolek AutoMat se za bezmála dvacet let své existence stal respektovaným hlasem na poli pražského dopravního plánování, kde prosazuje trvale udržitelná řešení často inspirovaná zahraničím; jsme organizátorem celorepublikové výzvy Do…
Výzvu pořádá
Generální partner
Národní partneři
Partneři
Mediální partneři