Cyklozaměstnavatel: Cyklistika pomáhá našim lidem, aby byli kreativnější

Cyklozaměstnavatel roku: Cyklistika pomáhá našim lidem, aby byli kreativnější

Cyklozaměstnavatel roku: Cyklistika pomáhá našim lidem, aby byli kreativnější
2. 9. 2022, 11 min. čtení

Do letošní Květnové výzvy Do práce na kole (pěšky nebo poklusem) se zapojila bezmála pětistovka zaměstnanců z ČSOB, kteří vytvořili téměř 150 soutěžních týmů. To už je číslo, které vypovídá o zájmu bankovního domu o udržitelnou mobilitu. S Josefem Šedivým, ředitelem Facility Managementu společnosti, jsme si povídali o tom, proč je fyzická a psychická kondice lidí důležitá pro její fungování, co pro něj znamená letošní titul Cyklozaměstnavatel roku a jak moc je udržitelnost součástí firemního DNA.

Co pro vás znamená titul Cyklozaměstnavatele roku?

Určitě je to prestižní. Pro mě osobně pak především ze dvou hlavních důvodů. Jednak proto, že jsem cyklistice v posledních třech letech docela propadl a také proto, že udržitelnost je pro nás v ČSOB velmi důležitá. Důkazem je, že jsme od začátku měření v roce 2015 snížili uhlíkovou stopu o 76 %.

Stále ale chceme jít dále a když se podíváme na mix naší uhlíkové stopy, tak dojíždění do práce představuje její velkou část. Cyklistika je nejčistší způsob dopravy a pro naše zaměstnance jde o možnost, jak se pohodlně dopravovat na kole. Proto se jim snažíme vyjít vstříc, a to nejen vybavením našich centrálních budov v Praze a Hradci Králové, ale i na pobočkách.

Josef Šedivý s diplomem

S diplomem pro Cyklozaměstnavatele 2022

Vaše vášeň pro cyklistiky souvisí s lockdowny a pandemií?

To bylo ještě před lockdowny a souvisí to opět s ČSOB, která už 10 let dodržuje tradici cesty na Ještěd. Původně šlo o takový “hec” pár kolegů z našeho IT. Na začátku byl Honza Kavalír, který v rámci Květnové výzvy víckrát najel několik tisíc kilometrů, jednou dokonce přes pět tisíc km. Nechápu, jak to udělal. Nejspíš jezdil z Malešic do Radlic každý den přes Pardubice (smích).

Jednoho zářijového dne se řeklo, že pojedeme na kole trasu Praha – Ještěd – Praha. Postupem času akce začala nabírat větších rozměrů a dnes už nás jezdí přes dvě stovky a letos nás čeká desátý ročník. Já jsem se poprvé přidal k sedmému ročníku ještě na gravel kole s tlustými pneumatikami a jel jsem jen jednu cestu. Nejelo mi to tak jako silničářům, ale i tak mě to hrozně bavilo jak ze sportovního, tak ze společenského hlediska. Je to příležitost potkat se s kolegy a při sportu se seznámit a dobře si i cestou popovídat. Tehdy jsem cyklistice propadl a následně si koupil první silniční kolo. A další rok jsem tu cestu už jel celou a pomalu se stávám cyklistickým vytrvalcem, pro kterého je cesta na Ještěd a zpět příjemnou projížďkou.

selfie Josefa před výjezdem na Ještěd

Josef Šedivý před pražskou centrálou ČSOB. Na titulní fotce výjezd na Ještěd

Předpokládám, že i vy jezdíte do práce na kole…

Ano. A musím říct, že mě motivuje i Květnová výzva Do práce na kole, ve které jsem najezdil zdaleka nejvíc kilometrů než jindy. Jinak se vydám do práce na kole tak jednou týdně.

Jak to máte daleko?

Přibližně 25 kilometrů. Jezdím z Letňan a moje trasa do Radlic je vlastně ideální. Jen přes Anděl je to trochu složitější. Výzvou je, když máte ráno schůzku v Hradci Králové, což je přes 100 kilometrů. To vyjíždím v půl šesté, abych byl v devět hodin na schůzce, a to už je i pěkný trénink.

Překvapuje mě, že vnímáte Prahu jako ideální cyklistickou lokaci…

No, na trénink to rozhodně není. Proto také nejezdím častěji. Ale když si najdete svou trasu a držíte se podél Vltavy, podél páteřní cyklostezky, tak je to celkem fajn. Co mi vadí více než infrastruktura, je nedostatek respektu mezi řidiči a cyklisty. Nevím, jestli to vyplývá z nedostatku empatie, se kterým se ale potýká naše společnost jako celek.

Nebo ta tak často diskutovaná jízda dvou cyklistů vedle sebe. V Polsku je to doporučené, v Austrálii myslím dokonce povinné pro skupiny šesti a více cyklistů. U nás to vzbuzuje často až pohoršení. Stačí nad tím zapřemýšlet a dojde vám, že je to tak pro všechny bezpečnější. Čím víc lidí si výzvu Do práce na kole vyzkouší, tím více toho pochopení bude mít.

Já třeba řidičům, kteří mě chtějí předjet, ukazuju, že je přede mnou volno. A je pravda, že mi sem tam někdo i poděkuje, prostě se snažím jít příkladem.

peloton kolegů

Výzev Do práce na kole se Josef s kolegy účastní pravidelně

Jaké další benefity krom socializace a fyzičky vám výzva Do práce na kole přináší?

To jsou moc důležité věci. Člověk nemůže být šťastný v nešťastném těle. Abyste fungovala jako celek, potřebujete být zdravá. S tím pak přichází i správné nastavení mysli, které pro práci v ČSOB potřebujete. My se snažíme být velmi kreativní, pokud jde o nové služby pro klienty, především naši hlasovou asistentku KATE. No a vystresovaný zaměstnanec/řidič, který pořád brzdí a troubí, nemůže být ve své práci úspěšný. Tak to mám já osobně a věřím, že i ostatní kolegové, kteří do práce jezdí na kole. Cestou do práce si vyčistit hlavu je skvělé. Cyklistika pomáhá lidem, aby byli kreativnější a uvolněnější.

Máte od kolegů nějakou zpětnou vazbu?

Vidíme odraz ve spokojenost našich zaměstnanců, která dlouhodobě vzrůstá, ale jestli je to primárně díky cyklistice, to se neodvážím říci. Já jsem ve Facility Managementu, který vedu, vyhlásil soutěž v pravidelnosti nad rámec Květnové výzvy, kdy se soutěžilo o prvních pět sklenic medu ze včelínů u nás na střeše. A byl to obrovský úspěch, přidali se i kolegové, do kterých bych to nikdy neřekl. A z toho mám obrovskou radost. Příští rok to určitě zopakujeme.

Kolárna v centrále ČSOB v Hradci Králové

Kolárna v centrále ČSOB v Hradci Králové

Co kromě cyklistiky a vlastních včelínů obnáší vaše snahy o udržitelné fungování?

Každý z nás vytváří nějakou uhlíkovou stopu, která má několik složek. Největší z nich pro nás byly energie, a proto je tahle budova, ve které sedíme, a i ty další, které stavíme, velmi energeticky udržitelná. V našich centrálních budovách nejsme závislí ani na uhlí, ani na plynu. Energii čerpáme ze země díky geotermickým vrtům, které vedou až 180 metrů hluboko a čerpají energii ze země. I s touto energií je potřeba pracovat udržitelně. Používáme ji přes den a v noci ji necháváme odpočinout. Snažíme se být efektivní, i pokud jde o elektřinu, máme tu nízkoenergetické osvětlení, automatické zhasínání atd.

A pak je tu složka, kterou už nezvládneme zajistit sami, ale potřebujeme k tomu pomoc a změnu chování našich zaměstnanců. Kolik toho vytisknou, kolik spotřebují papíru, jak používají techniku a jak dojíždějí do práce. Snažíme se na ně tedy působit, aby využívali alternativní způsoby dopravy. Loni jsme třeba vyzvali naši konkurenci, aby s námi soutěžila o to, kdo najdete víc Zelených kilometrů.

12. září startuje naše Zářijová výzva. K té se připojíte také?

My se připojujeme ke každé výzvě. Pro nás je to opravdu srdeční záležitost.

Věříte tomu, že tyhle snahy o snižování uhlíkové stopy mají smysl? V celosvětovém měřítku myšleno?

Jednoznačně. Já jsem byl na dovolené v Americe a hodně jsem se zamýšlel nad tím, jak tahle obrovská země hospodaří. Všude máte klimatizaci a na každý výrobek dostanete igelitovou tašku, po silnici jezdí obří auta. Přesto věřím v to, že pokud něco dělat můžete, tak byste měla. Ve své sféře vlivu. A sféra vlivu Facility Managementu v ČSOB je poměrně velká. Zasahujeme 800 aut, tři centrální budovy, 200 poboček a přes 8 000 zaměstnanců. A já věřím, že příklady táhnou a lepší než proklínat temnotu, je zapálit svíčku. Na tuhle agendu jsem se ve Facility Managementu nejvíc těšil. Co jiného můžeme dělat, než se snažit zlepšovat své okolí?

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují Chůze

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují
Konec jaywalkingu v New Yorku. Město vrací své ulice chodcům Chůze

Konec jaywalkingu v New Yorku. Město vrací své ulice chodcům

Konec jaywalkingu v New Yorku. Město vrací své ulice chodcům
7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst carfree

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst

7 mýtů, které stále panují ohledně car-free měst
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři