Druhé Bienále cyklistické architektury v Amsterdamu představilo už v roce 2019 inovativní a kreativní projekty zaměřené na zvyšování motivace lidí k přechodu na vlastní pohon. „Tím, že ukazujeme ta nejdynamičtější visuální řešení, inspirujeme k novým způsobům přemýšlení o našich městech. Ukazujeme, kam až je možné zajít, pokud je o implementaci těchto inovací, řekl magazínu Fast Company Adam Stones z pořádající organizace Bycs. Ta si klade za cíl proměnit nastavení lidí tak, aby do roku 2030 byla polovina všech cest po městech realizována na kole.
Podívejte se s námi na to, jaké přesvědčovací nástroje k tomu používá.
Cyklistika se v Nizozemí stala životním stylem. Ve městě Utrecht se 43 % všech cest uskuteční na kole. Ta je ale lidé potřebují někde zaparkovat. Bezpečně a pohodlně. Proto pro ně město vybudovalo největší parkovací dům pro kola na světě s vnitřními rampami pro snadný přístup a digitálním systémem, který cyklisty naviguje k volným místům. V současnosti je tu 12 500 parkovacích míst, v plánu je expandovat až na 22 000.
Jedinečný zážitek čeká návštěvníky belgického Limburgu, kde se můžete projet po cyklostestezce speciálně navržené napříč jezerem Bokrijk. Stezka pojmenovaná Cycling Through Water je tři metry široká lávka na úrovni vodní hladiny, umožňuje cyklistům zažít jezeru z řekněme labutí perspektivy.
Ve stejném regionu vznikla cyklostezka Cycling Throught the Trees, která umožní cyklistům doslova se vznášet téměř 10 metrů nad zemí na sedmisetmetrovém okruhu, který se vine hustým lesem. Ta je stejně jako předchozí zážitek součásti cyklostezek v oblasti De Wijers, které vybízejí návštěvníky k tomu, aby se propojili s přírodou. Doslova. Přesvědčit se můžete na úvodní fotce.
Nelson Street Cycleway je cyklostezka nad těmi nejvytíženějšími aucklandskými silnicemi, která místním umožňuje se bezpečně dopravit do centra na vlastní pohon. Vznikla transformací vysloužilé dálnice na zářivě růžovou stezku, osvětlenou LEDkami, které neustále mění barvu.
Nad rušnými silnicemi jihočínského velkoměsta Sia-men se od roku 2017 klene osmikilometrová lávka pro pěší a cyklisty. Během dopravní špičky využije až 2000 lidí za hodinu a nabízí i několik míst, kde můžete naskočit na kolo sdílené. Projektovala ji dánská architektonická kancelář a jejím cílem je ulevit dopravě a přiblížit jízdní kolo lidem.
Cyklistika je udržitelný a bezemisní způsob pohybu, který svědčí životnímu prostředí i lidem. Podle predikcí Spojených národů nás na Zemi bude v roce 2050 9,8 miliard, z čehož více než dvě třetiny budou žít ve městech. Podpora budování inovativní cyklistické infrastruktury je proto krok správným směrem. Účastí v Květnové výzvě Do práce na kole pomůžete přitáhnout pozornost k problematice i ve vašem městě.