Zapojení města do Květnové výzvy pomáhá vytvářet veřejný prostor 21. st.

Zapojení do Květnové výzvy pomáhá městům vytvářet veřejný prostor pro 21. století

Zapojení do Květnové výzvy pomáhá městům vytvářet veřejný prostor pro 21. století
17. 2. 2023, 5 min. čtení

Výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem organizuje už 13 let spolek AutoMat. K němu se postupně přidávají pořadatelská města napříč celou republikou. Aktivitu na místní úrovni přebírají buď městské úřady, nebo spolky. Letos se do Květnové výzvy v roli organizátorů zapojilo 52 měst, kde se uskuteční doprovodné Akce na triko, cyklojízdy, závěrečné večírky s vyhlášením vítězů a vítězek. Na zástupce měst padají nejen organizační povinnosti, ale i radost z pozorování toho, jak se proměňují dopravní návyky jejich obyvatelstva. A co ještě?

„Těší mě, že přispíváme k rozvoji udržitelné mobility a osobně je pro mě pak odměnou vyhlášení, kdy se fakticky spousta stejně smýšlejících lidí sejde na jednom místě, to je moc fajn pocit,” říká městský organizátor  Petr Stejskal z Jihlavy, která se stala v loňském roce Cykloměsto roku. Při práci na Květnové výzvě oceňuje také podporu od Kraje Vysočina, který každoročně věnuje do účastnických okresních měst hodnotné ceny. V loňském roce to byly koloběžky Yedoo.

Starosta Uherského Hradiště přebírá titul Cykloskokan roku 2022 z rukou koordinátorky Do práce na kole Dominiky Lenthárové

Bude se nám lépe dýchat

Adéla Kozelková z Magistrátu města Opavy zase vítá, že účast ve výzvě přináší městu nejen pozitivní reklamu, ale i možnost navázat spolupráci s místními firmami i dalšími subjekty. Případně je možné získat mnoho dalších zajímavých kontaktů napříč Českou republikou. A neopomíjí ani hlavní cíl výzvy: „Pokud si naši občané zvyknou na pohyb na kole, pěšky, na bruslích apod., zlepší se nám v Opavě ovzduší a bude se nám lépe dýchat, na cestách bude díky menšímu množství aut bezpečněji, a navíc budeme všichni zdravější díky pohybu,” vypočítává.

Snídaně pro cyklisty organizují pravidelně také v Otrokovicích

Pomáhají data i postřehy

Města mohou navíc profitovat z anonymizovaných dat o trasách, které účastnice a účastníci nahrávají do systému Do práce na kole. Získají tak přehled o tom, kudy se cyklisté i chodci pohybují. Mohou se pak zaměřit na daná místa a případně zde infrastrukturu zkvalitnit. „Díky nim a také díky postřehům a nápadům uživatelů cyklostezek tak získáme větší přehled,” potvrzuje Karel Švercl, organizátor z regionu Orlicko-Třebovsko.

Jedna z cen, kterou získaly Otrokovice v minulých letech

Město, ve kterém chcete žít

Organizátoři z měst se shodují také na tom, že proměny dopravních návyků lidí přispívají k pozitivní proměně měst jako takových. Zvyšují se tak i jejich šance na získání titulu Cykloměsto či Cykloskokan roku. Ten každoročně uděluje spolek AutoMat v rámci výzvy Do práce na kole. Oceňuje tak práci zastupitelů na infrastruktuře přívětivé k chodcům a cyklistům, která je klíčová pro to, aby lidé volili udržitelné způsoby dopravy. Šetří tak nejen životní prostředí, ale přispívají také k přátelštějšímu a bezpečnějšímu veřejnému prostoru. Zkrátka pomáhají vytvářet města pro 21. století.

Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024 Cyklodoprava

Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024

Jaká byla letošní Květnová výzva? Čísla a data 2024
Přijmout Květnovou výzvu můžete až do konce měsíce do práce na kole

Přijmout Květnovou výzvu můžete až do konce měsíce

Přijmout Květnovou výzvu můžete až do konce měsíce
Jízda na kole je dovednost, kterou by měl ovládat každý. A měla by být každému dostupná, říká Šárka Kašpárková Do školy na kole

Jízda na kole je dovednost, kterou by měl ovládat každý. A měla by být každému dostupná, říká Šárka Kašpárková

Jízda na kole je dovednost, kterou by měl ovládat každý. A měla by být každému dostupná, říká Šárka Kašpárková
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři