„Počet lidí, kteří využívají kolo jako dopravní prostředek, v posledních letech vzrostl. Roste i počet účastníků naší výzvy, kterou řada firem využívá jako zdravý a zábavný teambuilding a taky příležitost zlepšit zázemí např. pro ukládání kol,” říká Dominika Lenthárová, koordinátorka Květnové výzvy ze spolku AutoMat. „Hlásí se ale i jednotlivci, kteří buď chtějí s aktivní dopravou začít, nebo jako zkušení cyklisté poukázat na význam kol i chůze pro městské prostředí,” dodává. V tuto chvíli se do výzvy registrovalo 25 200 účastníků, přihlašování je prodlouženo do 7. května.
Měsíc trvající výzvu Do práce na kole zahájil první pracovní květnový den spolu s AutoMatem také ministr dopravy Martin Kupka. Stalo se tak na společné snídani, kterou pro účastníky a účastnice výzvy (nejen z ministerstva dopravy) připravil už tradičně spolek AutoMat. „Cyklistické prostředí rozvíjíme z pohledu dopravních strategií, plánování, přípravy i financování bezpečné infrastruktury, do které šlo z rozpočtu SFDI za posledních dvacet let kolem 5,5 miliardy korun. Naše role je i v kampaních, které mají za cíl zlepšit bezpečnost a zvýšit ohleduplnost na silnicích,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Ke vzájemnému oboustrannému respektu na silnicích vyzývá nejen během května projekt Dám respekt organizovaný BESIP. „Ve spolupráci s iniciativou cyklisty Romana Kreuzigera apelujeme na to, abychom se vcítili do kůže ostatních účastníků provozu a vnímali dopravní situaci jejich očima. Motorista by měl například v obci dostatečně snížit rychlost a pozorně sledovat pohyb cyklistů v křižovatkách. Cyklisté na druhé straně mají mít kolo vybaveno odrazkami nebo reflexními prvky a za zhoršené viditelnosti vždy svítit vzadu i vpředu. Právě na tyto praktické otázky, znalost pravidel a dopravního značení cílí naše letošní road show kampaně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Slušnost a ohleduplnost na silnicích i stezkách je základ. Klíčová je ale také bezpečná a kvalitní infrastruktura, v ideálním případě oddělující auta a kola. O její rozvoj se AutoMat snaží i s pomocí anonymizovaných dat o trasách, které zaznamenávají do systému účastníci a účastnice Do práce na kole. Na jejich základě pak AutoMat jedná s jednotlivými městy o možných zlepšeních.
„Smyslem Květnové výzvy není lámat rekordy, ale pomoci se zamyslet nad vlastními dopravní stereotypy a zkusit to alespoň měsíc jinak. Ze zpětné vazby od účastníků vyplývá, že i po skončení akce většina z nich u aktivní dopravy ve vyšší či nižší míře zůstává,” dodává Dominika Lenthárová.
Registrace do Květnové výzvy je do 7. května otevřená na https://dpnk.dopracenakole.cz/.