
„Longtail má oproti jiným cargokolům (cargotříkolkám, dětským vozíkům či „longjohnům”, což jsou dvoukolky s nákladem uprostřed) jednu zásadní výhodu: nevyžaduje ani o píď lepší infrastrukturu než běžné kolo. Tam, kde tradiční cargokola trpí – na pěšinkách, při přejíždění obrubníků či v silném provozu s kolonami – s longtailem jste v pohodě. Pro konstrukční blízkost s běžnými koly longtaily ne náhodou oceňují také někteří cestovatelé,” vysvětluje matador z AutoMatího LABu Vratislav Filler. Ostatně vozový park jeho čtyřčlenné rodiny tvoří pouze a výhradně dva elektrické longtaily, které ji zajišťují veškerou mobilitu po Praze i v rámci dovolených.
Dalším AutoMatím členem, který našeho Terna využívá pravidelně, je grafik, ilustrátor a šéf produkce Filip Zatloukal, který na něj dokonce složil krátkou ódu. Jak moc se mu po podařilo, posuďte sami:
„Jel jsem na něm,
je to bájo,
uveze i stánek,
kávu i kakáo.
Jezdí dobře, nenadřem se,
vozí děti, psy i kolegy,
letáky, plakáty, samolepky,
vyrazit můžeš i na koledy.“
Filip a Tern čili pojízdný soundsystém na Světové cyklojízdě 2022
Filip opravdu nepřehání. Tern GSD je totiž navržený bez kompromisů. „Nejnižší” osazení je vybavené středovým motorem Bosch Cargo Line a desetirychlostním řazením Shimano Deore. Chcete-li ale víc, můžete dostat variátor NuVinci nebo čtrnáctirychlostní Rohloff. Za to si ovšem výrobce nechá odpovídajícím způsobem zaplatit. Stále je to ale tak, že kdybyste si chtěli koupit nové auto, pořídíte za ty peníze tyhle longtaily nejméně tři. Někdo si asi ťuká na čelo, pro řadu lidí má ale nákladní kolo ve městě své opodstatnění: Uveze najednou děti i velké nákupy, neřešíte parkování, podporuje zdravý životní styl, nemá skoro žádné náklady, nevytváří emise, nezabírá místo, v centru je rychlejší atd. Proto ho v AutoMatu milujeme.
K našemu kolu jsme dostali i několik doplňků, které dávají dohromady základní sadu pro univerzální použití na běžné i střední náklady, a přepravu dvou dětí nebo jednoho dospělého. Brašny na zadní nosič mají každá klasickou „longtailovou” kapacitu dvou běžných brašen za sebou. Takže do nich v pohodě naládujete většinu týdenního nákupu. Co zbyde, může přijít na přední nosič, který je pevně spojený s rámem a unese tak pěkných pár kilo, aniž byste měli potíže s manévrováním. Přední nosič je vůbec praktický, kdo jej znáte z bikesharingových kol, víte, že na něj přicvaknete jakoukoliv tašku, batoh či jiné zavazadlo během vteřiny.
V případě potřeby poslouží náš Tern i jako propagační stánek
Aby se ale z nákladního kola stalo kolo rodinné, potřebujete sedačky. Z několika nabízených variant je nejvíce univerzálním řešením sedadlo pro dospělého, kam umístíte bez problémů i dvě větší děti (kolem deseti let). Sedátko má opěrky zad a rukou, takže z kola nikdo nevypadne, a společně s širokými zadními řídítky tvoří rám, ve kterém se dobře zafixuje menší přepravka. A komu by to nebylo dost, může k nosiči pořídit rozšiřující platformy a vozit po stranách třeba stolitrové kufry.
Možná se ptáte, jestli takové rodinné kolo „utáhne” i žena? Naše kolegyně Zuzka Poláková je živoucím důkazem faktu, že bez problému. Výrobce ostatně cílí hlavně na rodiny, které se buď bez auta obejdou úplně, nebo (častější varianta) si cargokolo pořídí namísto druhého rodinného vozu. Není se tak čemu divit, že na nákladních kolech uvidíte v USA spíš mámy s dětmi či nákupem jezdící po rezidenční čtvrti než otce rodiny, který ráno odsvištěl do vzdáleného zaměstnání služebním autem. Tern se snaží nabídnout výkon a sílu v kompaktní podobě, která bude ovladatelná i pro dámy, a daří se mu to velmi dobře.
I to druhé dítě co nevidět nastoupí a Zuzka s nimi odjede na projížďku po Zažít město jinak
Odpověď na otázku, zda Tern GSD může nahradit v rodinné mobilitě používání auta, zní ano, stejně jako jiné elektrické longtaily, ale pohodlněji. „Mě osobně Tern GSD nadchl. Naše rodina má aktuálně elektrické longtaily dva, z nichž jeden (s rostoucími dětmi) přestává vyhovovat našim požadavkům. Pokud by nám to finanční situace dovolila, do Terna GSD bychom rádi investovali,” uzavírá Vráťa Filler.
Úvodní foto: Ternbicycles.com