Šetření se uskutečnilo primárně mezi účastníky*cemi výzvy Do práce na kole 2023 v Praze a mezi členy Klubu přátel spolku AutoMat. Kromě jednotlivých typů infrastruktury na fotografiích modelové situace rozlišovaly také počet jízdních pruhů a přítomnost parkování po pravé straně.
U každé situace respondenti*tky hodnotili osobní pocit bezpečí, schopnost projet, oblíbenost a vliv opatření na volbu trasy. Prezentované situace vycházely z reálných situací z pražských ulic, nicméně je lze vztáhnout celorepublikově.
Z výzkumné zprávy Michala Šindeláře Vnímání bezpečnosti integračních opatření vyplývá, že zásadní vliv na vnímání bezpečnosti a oblíbenosti má druh integračního opatření, a to v pořadí piktokoridor, ochranný cyklopruh, vyhrazený cyklopruh, oddělený pás. Čím kvalitnější cykloopatření, tím lepší hodnocení ze strany uživatelů*ek. Vliv má také přítomnost parkování a počet jízdních pruhů.
Na stupnici hodnotící pocit bezpečí od jedné do deseti se jako první s velkým náskokem umístil cyklopás s 8.6 body. Vyhrazený cyklopruh (VCP) získal v nejlepším případě 7.5 (dva pruhy bez parkování). Za cyklopruhy zřetelně zaostávají piktokoridory (nejvýše 3.9), situace bez opatření dosáhly maximálně 2.9 bodů z deseti.
Zřetelný rozdíl vyšel mezi schopností respondentů*ek se po dané infrastruktuře pohybovat a na kolik ji vyhledávají. I když je většina schopná projet i nejhůře hodnocenými místy, rozhodně je nevyhledává. Ani piktokoridory a ochranné cyklopruhy nejsou tak oblíbené, aby je většina lidí při volbě trasy upřednostňovala. Zájem vzbuzují teprve vyhrazené cyklopruhy a opět s velkým náskokem oddělený cyklopás.
Výzkum měl za cíl zjistit také rozdíly ve vnímání infrastruktury podle pohlaví, věku a zkušeností respondentů*tek. Výzkum v tomto zaznamenal drobné rozdíly: pokud jsou na vozovce piktogramy či opatření zcela chybí, pak toto hodnotí méně příznivě ženy, starší osoby a lidé, co na kole jezdí málo či začali jezdit teprve nedávno.
Přitom platí, že čím „horší“ je opatření, tím větší je rozdíl ve vnímání mezi muži a ženami, případně skupinou zkušených cyklistů*ek a ostatními. Naopak u odděleného cyklopásu se rozdíly mezi respondenty*kami neprojevují téměř vůbec. Napříč kategoriemi ho vnímají jako vysoce bezpečný, všichni jej dokáží projet a velká většina takovými místy projíždí ráda.
Dotazování proběhlo v rámci projektu Cyklisté úřadům na základě dat podpořeného hlavním městem Prahou. Výzkumná zpráva byla zpracována v rámci projektu Central European Active Mobility Lab (CEAML) podpořeného Evropskou klimatickou nadací (European Climate Foundation).
Výzkumná zpráva ke stažení zde.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte naši nezávislou a systematickou práci a Nakrmte AutoMat.