Předali jsme titul Cykloskokan 2023. Ostrava již dávno není černá a rozvíjí svůj potenciál - Do práce na kole

Předali jsme titul Cykloskokan 2023. Ostrava již dávno není černá a rozvíjí svůj potenciál

Předali jsme titul Cykloskokan 2023. Ostrava již dávno není černá a rozvíjí svůj potenciál
11. 12. 2023, 8 min. čtení

V pátek 1. prosince jsme se vypravili na Magistrát města Ostravy, abychom městu předali letošní, historicky druhý titul Cykloskokan Do práce na kole. Na vlastní oči jsme se tak přesvědčili o tom, že kdysi industriální centrum Severomoravského kraje zažívá transformaci na moderní sídlo 21. století. Zároveň ale představuje urbanistickou výzvu.

Titul i ceny spojené s oceněním Cykloskokan 2023 předaly vedoucí Do práce na kole Dominika Lenthárová a koordinátorka měst Do práce na kole Kateřina Hulínová ze spolku AutoMat do rukou náměstka ostravského primátora pro životní prostředí Aleše Boháče. Tisková konference se odehrála v nejznámější ostravské budově Nové radnice s 86metrovou vyhlídkovou věží. Náměstek sdělil zástupcům médií, že ocenění si město váží a hodlá pokračovat v nastoupené cestě směrem k udržitelné mobilitě.

Data, která pomáhají

Ostrava investovala do cyklistické infrastruktury v posledních pěti letech více než 300 milionů korun a po oficiální části programu nás náměstek pro životní prostředí a magistrátní firemní koordinátorka Dagmar Bražinová vzali i do terénu, aby nám některá nová opatření předvedli osobně. Doprovodil nás také dopravní expert Josef Laža z Městského ateliéru městského plánování a architektury (MAPPA), který má směřování města mezi moderní sídla 21. století na starosti. A kromě jiného nám sdělil, že při rozvoji města i přípravy nedávno vzniklé Koncepce cyklistické dopravy využívají v MAPPA data o trasách účastníků a účastnic Květnové výzvy. A také z místních sdílených kol. „Ta data nám pomáhají stanovovat priority, balancovat mezi turistickou a městskou cyklistikou,” vysvětluje.

Titul Cykloskokan 2023 přebral náměstek primátora pro životní prostředí

Tu důl, tu halda…

Ze všeho nejdřív se jdeme podívat na věž Nové radnice, kde se můžeme na vlastní oči i přes mizivou viditelnost přesvědčit, že Ostrava je skutečně urbanistická výzva. Respektive výzvou je udržitelné propojení jejích jednotlivých částí, mezi kterými leží tu důl, tu halda, tu areál bývalých železáren. Vidíme ale i nové cyklobousměrky. Do města vjede denně 160 tisíc aut a tak je podpora vzniku cyklistické infrastruktury uvnitř něj zásadní. „Odstavná parkoviště bohužel v minulosti nevznikala příliš komplexně, a tak je jen málokdo využije, aby pak pokračoval nějakou udržitelnější formou dopravy,” vysvětluje Boháč s tím, že v investice do cyklo budou pokračovat.

Pohled z věže Nové radnice

Kde najdete cyklostanici

Za posledních pět let vzniklo v Ostravě 22 km nových cyklostezek. A právě jedna z nich je naší další zastávkou. U vstupu do parku s novým a okamžitě velmi oblíbeným dětským hřištěm Koupark v Radvanicích, nám Boháč ukazuje, že právě tady plánuje magistrát umístit servisní cyklostanici od CykloHubu, kterou město dostalo jako cenu k titulu Cykloskokan. „Moc vám za ni děkujeme, v Ostravě takových stanic moc nemáme a tady se pohybuje hodně lidí a večer se tu zamyká, bude tu dobře chráněna před potenciálními vandaly,” vysvětluje náměstek.

Vstup do areálu Kouparku

Proměna, která přijde

Dalším zastavením naší minidelegaci čeká v Dolních Vítkovicích, kde stojí letošní největší chlouba ostravské cykloinfrastruktury a sice lávka přes řeku Ostravici. Ta spojuje slezskou část Ostravy s areálem Dolní oblasti Vítkovic. Dokončili ji letos v létě podle návrhu architekta Josefa Pleskota a umožňuje pěším i cyklistům přístup z centra města až do industriálního areálu. Je pátek dopoledne a my můžeme v čerstvém sněhu vidět, že dnes tudy projelo cyklistů už několik. „Za posledních deset let ušla Ostrava kus cesty pokud jde o proměnu z průmyslového na obytné centrum. Stále nás ale čeká spousta práce,” říká Josef Laža. Až se i areál Dolních Vítkovic promění na moderní městskou zástavbu, bude rovnou vybavena cyklopropojením. A to ji může leckteré město závidět.

Industriální minulost města

Na návštěvě v MAPPA

V loňském roce pak spatřila světlo světa také cyklostezka mezi Porubou a Vřesinou a také přejezd pro cyklisty v Opavské. Celkem 25 milionů korun pak padlo na rekonstrukci již stávající infrastruktury (příští rok to bude dalších 20 milionů). O tom, které stezky a pruhy to byly a budou, rozhodují městské části společně s MAPPA. A městský ateliér na Nádražní ulici se stal poslední zastávkou naší ostravské návštěvy. Seznámili jsme se tady nejen s výstavou Město staví město, která ukazuje plány na budoucí „zahuštění” metropole a skvěle je komunikuje k veřejnosti. Jde o rekultivaci a zastavění bývalých industriálních zón. Prohlédli jsme si také Koncepci městské třídy 28. října – Opavská. Ta zahrnuje cyklořešení už téměř automaticky. Josef Laža nám také potvrdil, že na nově zrekonstruované ulici Přemyslovců budou zavedeny ochranné cyklopruhy a na žádosti občanů také maximální povolená rychlost 30 km/h.

Kdo si hraje, nezlobí

Urbanismus hrou

Než jsme se vydali zpátky na dlouhou cestu do Prahy, vyzkoušeli jsme si také postavit si svou vlastní ulici ze dřevěných edukačních pomůcek, které v MAPPA používají při vzdělávání školních dětí a za kterou by se nemusel stydět žádný městský ateliér. Ostrava má zkrátka našlápnuto k tomu, stát se moderním městem, které bude obyvatele přitahovat jako magnet. Pokud se zvládne vyřešit prostupnost pro cyklistickou dopravu v tom nejužším centru, kde se jí zatím příliš nedaří. Budeme jí při tom držet všechny palce.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte naši nezávislou a systematickou práci a Nakrmte AutoMat.  

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy Chůze

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy
Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny Bezpečnost

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny
Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024 Cyklozaměstnavatel

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024

Největší vědecký projekt v dějinách Česka Cyklozaměstnavatelem 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři