„Města s vysokým podílem cyklistiky bývají jedněmi z nejbezpečnějších měst pro všechny účastníky silničního provozu,“ píše ve své práci Marshall z Katedry stavebního inženýrství na Univerzitě Colorado Denver.
Studie, která vyšla v lednu roku 2024 v Journal of Cycling and Micromobility Research, zkoumala 14 malých a středně velkých amerických měst s 50 000 až 200 000 obyvateli. Nejprve si vědci vybrali sedm měst s vysokým podílem cyklistické dopravy a označili je jako města s vysokou cyklistickou aktivitou. Následně každé takové město porovnali s městem, které mělo nižší nebo průměrný podíl cyklistické dopravy, ale sdílelo podobné rysy, jako je velikost populace, regionální poloha a blízkost k významným univerzitám nebo velkým městským aglomeracím.
Příkladem mohou být města jako Boulder v Coloradu, Corvallis v Oregonu a Davis v Kalifornii. I přes vysoký počet cyklistů si tato města udržují nízké počty úmrtí při dopravních nehodách. „Mezi lety 2015 a 2019 byly celkové počty úmrtí při dopravních nehodách na 100 000 obyvatel v těchto městech 2,1, 2,8 a 1,4,“ uvádějí autoři. Studie se podrobně zabývá faktory, které stojí za tímto zdánlivým paradoxem bezpečnosti, a závěry ukazují na zásadní roli cyklistů v ulicích města.
„Města s vysokou mírou cyklistiky bývají bezpečnější jak pro cyklisty, tak pro všechny ostatní účastníky silničního provozu,“ vysvětlil Ferenchak, který působí na Katedře stavebního, konstrukčního a environmentálního inženýrství na Univerzitě Nového Mexika. Společně výzkumníci zjistili, že hustší městské prostředí, kde jsou ulice živé a kompaktní, je bezpečnější. „Kompaktní města byla významně spojena s lepšími výsledky v oblasti silniční bezpečnosti.“
Studie také poznamenala, že pokud jde o úmrtí chodců v porovnávaných městech, v těch necyklistických je o 193,8 % vyšší než ve městech s vysokou cyklistickou aktivitou. Odhalila také, že dostupnost cyklistické infrastruktury, a tedy i větší bezpečnost není ve městech vždy rozložena spravedlivě a má své důsledky. „Oblasti s nižšími příjmy a větším podílem ne-bílých obyvatel zažívají více úmrtí při dopravních nehodách,“ poznamenává.
Vlastně je to logické, ve městech, kde jezdí méně aut, dává více lidí může přednost cyklistice a chůzi. Čím více lidí se pohybuje pěšky nebo na kole, tím bezpečnější je město pro všechny uživatele dopravní infrastruktury. Studie naznačuje, že města vybudovaná pro auta, tedy s velkými vzdálenostmi a se širokými silnicemi, budou i nadále přitahovat více motoristů. V našich poměrech ale vidíme spíše opak, naše města jsou hustá s kompaktními čtvrtěmi a úzkými silnicemi, do kterých za každou cenu rveme auta.
„Pokud si města přejí zvýšit bezpečnost silničního provozu, měla by především plánovat a navrhovat své ulice s ohledem na pohodlí a bezpečnost těch, kteří nepoužívají osobní automobil,“ uzavírá studie.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!