Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny - Do práce na kole

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny

Americká studie dokládá, že čím více cyklistů v provozu, tím vyšší bezpečnost pro všechny
29. 10. 2024, 5 min. čtení

Existuje mnoho důvodů, proč je bezpečná cyklistická infrastruktura ve městech přínosná. Je dobrá pro místní ekonomiku, životní prostředí, zdraví a samozřejmě chrání cyklisty. Ulice, ve kterých se hodně jezdí na kole, jsou bezpečnější pro všechny. Podle Nicholase Ferenchaka a Wesleyho Marshalla, autorů průlomové studie, to není náhoda.

„Města s vysokým podílem cyklistiky bývají jedněmi z nejbezpečnějších měst pro všechny účastníky silničního provozu,“ píše ve své práci Marshall z Katedry stavebního inženýrství na Univerzitě Colorado Denver.

Studie, která vyšla v lednu roku 2024 v Journal of Cycling and Micromobility Research, zkoumala 14 malých a středně velkých amerických měst s 50 000 až 200 000 obyvateli. Nejprve si vědci vybrali sedm měst s vysokým podílem cyklistické dopravy a označili je jako města s vysokou cyklistickou aktivitou. Následně každé takové město porovnali s městem, které mělo nižší nebo průměrný podíl cyklistické dopravy, ale sdílelo podobné rysy, jako je velikost populace, regionální poloha a blízkost k významným univerzitám nebo velkým městským aglomeracím.

Zdánlivý bezpečnostní paradox

Příkladem mohou být města jako Boulder v Coloradu, Corvallis v Oregonu a Davis v Kalifornii. I přes vysoký počet cyklistů si tato města udržují nízké počty úmrtí při dopravních nehodách. „Mezi lety 2015 a 2019 byly celkové počty úmrtí při dopravních nehodách na 100 000 obyvatel v těchto městech 2,1, 2,8 a 1,4,“ uvádějí autoři. Studie se podrobně zabývá faktory, které stojí za tímto zdánlivým paradoxem bezpečnosti, a závěry ukazují na zásadní roli cyklistů v ulicích města.

Řím. Dopravní chaos, ve kterém ale mají i lidé na kolech své místo

„Města s vysokou mírou cyklistiky bývají bezpečnější jak pro cyklisty, tak pro všechny ostatní účastníky silničního provozu,“ vysvětlil Ferenchak, který působí na Katedře stavebního, konstrukčního a environmentálního inženýrství na Univerzitě Nového Mexika. Společně výzkumníci zjistili, že hustší městské prostředí, kde jsou ulice živé a kompaktní, je bezpečnější. „Kompaktní města byla významně spojena s lepšími výsledky v oblasti silniční bezpečnosti.“

Nerovná distribuce infrastruktury

Studie také poznamenala, že pokud jde o úmrtí chodců v porovnávaných městech, v těch necyklistických je o 193,8 % vyšší než ve městech s vysokou cyklistickou aktivitou. Odhalila také, že dostupnost cyklistické infrastruktury, a tedy i větší bezpečnost není ve městech vždy rozložena spravedlivě a má své důsledky. „Oblasti s nižšími příjmy a větším podílem ne-bílých obyvatel zažívají více úmrtí při dopravních nehodách,“ poznamenává.

Lipsko. Přejte si město, kde můžete poslat na kole děti do školy

Vlastně je to logické, ve městech, kde jezdí méně aut, dává více lidí může přednost cyklistice a chůzi. Čím více lidí se pohybuje pěšky nebo na kole, tím bezpečnější je město pro všechny uživatele dopravní infrastruktury. Studie naznačuje, že města vybudovaná pro auta, tedy s velkými vzdálenostmi a se širokými silnicemi, budou i nadále přitahovat více motoristů. V našich poměrech ale vidíme spíše opak, naše města jsou hustá s kompaktními čtvrtěmi a úzkými silnicemi, do kterých za každou cenu rveme auta.

„Pokud si města přejí zvýšit bezpečnost silničního provozu, měla by především plánovat a navrhovat své ulice s ohledem na pohodlí a bezpečnost těch, kteří nepoužívají osobní automobil,“ uzavírá studie.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují Chůze

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují

Paříž a dalších 5 pět měst, která zavrhla parkování na ulici a nelitují
5 výzev městské cyklistiky a jak je překonat cyklistika

5 výzev městské cyklistiky a jak je překonat

5 výzev městské cyklistiky a jak je překonat
Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy Chůze

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy

Cykloměsto 2024: Titul získaly Otrokovice, Hradec Králové vstupuje do Síně slávy
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři