
Druhý pražský Cyklozaměstnavatel roku 2025, agentura Czech Promotion, cyklistikou skutečně žije. Do Květnové výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem se tu pustilo 57 ze 120 cyklonadšenců v čele s tím největším – CEO Janem Coufalem. Ten říká, že mu dojíždění do práce na kole změnilo život a motivovat zaměstnance k udržitelné dopravě je jeho osobní mise. Přečtěte si náš rozhovor a zjistíte proč.
Děkuju. Je to pro mne potvrzení, že jdeme správným směrem, jakýsi benchmark. Já samozřejmě nevím, nakolik je naše firma udržitelná oproti ostatním, ale cítím, že u nás cyklistikou žijeme.
Dám vám příklad. Před pár měsíci jsem byl v Šanghaji a extrémně mě tam překvapilo, jak se Čína změnila. Všechna auta jsou elektrická, autobusy, náklaďáky a motorky také. Za týdenní pobyt jsem viděl dvě auta se spalovacím motorem. V tom městě je ticho a čisto. Můžete jít podél čtyřproudé komunikace a slyšíte se a není to nepříjemné. A když se potom vrátíte do Prahy, zjistíte, že máte pusu plnou exhalací a prachu, což si normálně neuvědomujeme. Mám pocit, že trpíme syndromem pomalu vařené žáby. Že to, co se tady děje v oblasti dopravy, nám připadá samozřejmé.
Připadám si, že jsme sto let za opicemi. Každý tu jezdí do práce autem, které produkuje životu nebezpečné exhalace, kvůli kterým budou mít naše děti problémy s rakovinou. A my máme pocit, že je to normální, že to prostě patří k životu. Tak proto v Czech Promotion podporujeme cyklistiku a udržitelnou dopravu. Nejen kvůli planetě, ale i kvůli vlastnímu zdraví, které je extrémně cenné.
Ano. Druhá věc je, že když dojíždíte do práce na kole, udržujete si fyzickou kondici. A ta je klíčová i pro zdravou psychiku. Bez pravidelného pohybu to prostě nejde. Já mám kamaráda, trenéra, který říká, že lidské tělo je postavené tak, aby se 8 až 12 hodin denně hýbalo. Jenže náš životní styl tomu neodpovídá. Pohybu máme extrémně málo. Chodit jednou týdně do posilovny nestačí.
Já jezdím denně 2 hodiny – do práce a z práce, takže mám 6 hodin deficit. Ale cítím, že i tak mi to prospívá, a proto se to tady snažím podporovat. Sám na sobě cítím, že když přijedu do práce na kole, mám hlavu plnou endorfinů, jsem mnohem pozitivnější a mám lepší nápady. Ty nejlepší nápady, které jsem kdy v životě dostal, vznikly na kole. Jedu do práce a mám čas přemýšlet. Těch pozitivních faktorů dojíždění do práce na kole je obrovské množství. Proto děláme všechno, co je v našich silách, aby se do vaší výzvy zapojilo maximum našich lidí.

Jan Coufal dělá všechno proto, aby jeho lidé jezdili do práce na kole
Nejdůležitější je jít příkladem. Nemůžu tlačit na to, aby všichni jezdili na kole, když sám jezdím nadupaným autem. To by nefungovalo. Druhá věc je budování komunity. Hecujeme se navzájem, máme whatsupové skupiny, kam si ráno, když třeba prší, posíláme videa z cesty, sdílíme si tipy, jak se dostat do práce bezpečně. A to je obrovské téma, v jedné z minulých výzev nám auto porazilo kolegu. Školíme se navzájem, jak se zachovat v té které situaci. Během května máme každé úterý společnou snídani, kterou připravujeme pro ostatní cyklisty a cyklistky.
Já jsem hecoval kolegy, že kdo z nich přijede na kole, tak mu udělám snídani. Každý týden, celý měsíc. Ale vždycky se ke mně přidá parta pomocníků, nejsem na to zdaleka sám. Vyhajpovali jsme to tak, že jsou to někdy až opulentní snídaně. Děláme tady flambované palačinky a tak dál, gastronomie na vysoké úrovni, jak v hotelu. Hodně mě to baví.
Tady v budově je nově kolárna, kde jsou i šatny a sprchy, což je super. V našich kancelářích máme sprchy a skříňky, které jsou napojené na centrální ventilaci a když tam dáte zpocené věci, tak se vám během dne vysuší. V kancelářích máme i stojany na kola, protože lidé si zvykli sem nosit kola dřív, než tu byla kolárna. A tak máme kanceláře věčně plné kol, což podle mě krásně funguje jako motivace pro ty, kteří dneska na kole nepřijeli, aby to zítra zkusili.
Dneska je tu určitě tak patnáct kol, takže minimálně patnáct lidí v tom pokračuje celoročně.
To je součást nějakého vyššího cíle. Chceme to pomoct propagovat, protože Květnová výzva je krásná aktivita, která lehce a nenásilnou formou pomáhá nastartovat změnu životního stylu. Každý si v lednu dává předsevzetí, že zhubne. Ale dokázat to je těžké. Takže vyzývat ostatní a inspirovat se navzájem je extrémně důležité pro iniciaci změny, kdy omezíte jízdy autem a začnete se dopravovat jinak.
Jednoznačně je to stav infrastruktury, se kterým magistrát nic moc nedělá. Neděje se nic, jen plané sliby. Na silnicích jsou namalované nesmysly, které zničehonic začínají a končí. Řidiči si s cyklisty nevědí rady, často mají pocit, že na silnici nepatří a v tomto duchu probíhá i veřejná diskuse. Pokud by tu změnu magistrát myslel vážně, což si myslím, že nemyslí, tak by s tímto tristním stavem něco dělal. Minimálně by začal komunikací, vysvětlováním voličům, proč je udržitelná doprava důležitá. Většinová společnost pořád nechápe, že tento stav je neudržitelný.
Počty aut v Praze se každoročně zvyšují a ta představa, že cyklisté brzdí dopravu, je lichá. Naopak, auta brzdí mě. Kdybychom se sem všichni chtěli vejít v autech, tak doprava zkolabuje. Každý člověk, který přesedne na kolo, je dobrá zpráva pro všechny lidi s autem, pro integrovaný záchranný systém i každého, kdo si chce objednat nějaký balíček. My nepřekážíme, naopak. Tohle by měl magistrát lidem vysvětlit. Jenže ten není schopný ani zpoplatnit vjezd do centra, přestože se to v zahraničí osvědčilo. Naše politická reprezentace na to nemá odvahu, přestože jiné řešení neexistuje.
Asi před patnácti lety, když jsem měl tak 120 kilo, jsem si uvědomil, že s tím musím něco dělat. Tak jsem se přihlásil do výzvy Do práce na kole a to mi úplně změnilo život. Takže vám moc děkuju.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.