V rámci výzvy Do práce na kole motivujeme k využívání a podpoře aktivní mobility jednotlivce, firemní týmy, zaměstnavatele i vedení měst. Každoročně oceňujeme nejlepší Cykloměsta Do práce na kole – tedy taková, která se snaží komplexně a progresivně rozvíjet svou infrastrukturu pro chodce*kyně i cyklisty*ky. Pomocí této kategorie chceme všechna města zapojená do výzvy Do práce na kole motivovat k dalšímu rozvoji udržitelné mobility a také přinášet inspiraci z celého světa. V roce 2022 jsme poprvé vyhlásili také kategorii Cykloskokan roku, ocenění pro město, které v oblasti rozvoje chodecké a cyklistické infrastruktury a městského mobiliáře učinilo za poslední dva roky viditelný krok vpřed.
Ocenění Cykloměsto Do práce na kole vychází z výsledků podrobného dotazníku, který vyplňují účastníci*ice Květnové výzvy Do práce na kole. Dotazník zohledňuje nejen podmínky pro pohyb cyklistů*ek v zapojených městech, ale i jejich subjektivní vnímání (bezpečnost, podpora vedení města…).
V roce 2020 se zástupci úspěšných cykloměst vydali na zkušenou do Dánska, mekky cyklistiky, foto: Kajetán Tvrdík
Do výsledků kategorie Cykloměsto se promítá i pohled odborné komise z řad organizátorů*ek Do práce na kole ze spolku AutoMat, která navíc posoudí také vývoj počtu účastníků*ic Do práce na kole, podíl účastníků*ic na počtu obyvatel*ek města a největší celkovou pravidelnost ve městě.
Během pandemie a s ní spojenými opatřeními se po celém světě ukázalo, že aktivní doprava (cyklistická a pěší) hraje klíčovou roli v udržitelné budoucnosti našich měst. V mnoha případech zajistila potřebnou mobilitu ve chvíli, kdy se lidem příliš nechtělo do MHD. Tam, kde vznikl pro pro pohyb na kole bezpečnější prostor, se zjistilo, že je možné s klidným srdcem přehodit výhybku v uvažování o dopravě. Politici si ověřili (a letošní Cykloměsto je toho důkazem), že více lidí na kolo nedostane jen absence kopců, ale především bezpečná a komfortní infrastruktura. A že více lidí na kolech otevírá nové příležitosti pro zdravější život obyvatel měst. Ty je nutné hledat také v souvislosti se stále progresivnější klimatickou změnou.
A letošním Cykloměstem Do práce na kole se stala Jihlava. Titul, gratulaci a účast na odborné exkurzi do Mnichova na jaře roku 2023 předaly vedení města zástupkyně spolku AutoMat v rámci Evropského týdne mobility. Partnerství, o. p. s., pak přidává zapůjčení sčítačů cyklistů a chodců na tři měsíce zdarma. Přečtěte si víc o jihlavském triumfu.
Otrokovice a Zlín jsou spolu v soutěži Do práce na kole již od roku 2014 a předhánějí se, kdo bude mít lepší akce na triko (snídaně, káva atd.) a které město zvládne lépe připravit vyhlašování výsledků květnové soutěže, lepší výhry a samozřejmě lepší podmínky pro alternativní dopravu. Na úspěchu obou měst má podíl i spolupráce iniciativy CykloZLÍN v čele s neúnavnou Janou Vybíralovou s cyklokoordinátory obou měst. Otrokovice se v roce 2022 sice opět umístily v anketě o Cykloměsto roku na prvním místě, ale kvůli pravidlům jsme jim nemohli letošní titul přiřknout. Odměnili jsme proto druhého v pořadí – Jihlavu. Otrokovice jsme slavnostně uvedli do Síně slávy. Starostce Haně Večerkové a cyklokordinátorce Renátě Krystyníkové jsme také přijeli pogratulovat osobně uprostřed právě probíhající Zářijové výzvy.
Reakce města na měnící se potřeby obyvatel a jejich požadavků na veřejný prostor, souvisejících především s udržitelnou mobilitou a klimatickou změnou, důraz na bezpečnou infrastrukturu pro všechny účastníky provozu a strategické plánování při budování nové. To jsou jen některé z faktorů, které ovlivňovaly rozhodování o historicky prvním držiteli titulu Cykloskokan roku. Cílem je ocenit i města, která mají jinou startovní pozici, než tradiční česká cykloměsta. A účastnice a účastníci Květnové výzvy 2022 nakonec nejvíc hlasů udělili Uherskému Hradišti. I na místní radnici jsme se s oceněním vypravili osobně. Přečtěte si, jak to celé probíhalo.
Všem oceněným děkujeme za to, že jdou příkladem i dalším městům v Česku a moc nás těší, že svým občankám a občanům umožňují žít zdravější život ve zdravějším městě.
2021
2020
2019 (start nové metodiky, k výsledkům Cyklobarometru přidáno hodnocení z hlediska výzvy Do práce na kole)
2018
2017
2016 (metodika Cyklobarometru)
Dlouhodobým partnerem soutěže Cykloměsto roku je: