Často kladené dotazy (FAQ) - Do práce na kole

Narazili jste na nějakou komplikaci s výzvou Do práce na kole? Vzhledem k počtu ročníků a účastníků je dost možné, že podobný problém už někdo v minulosti řešil. Sestavili jsme proto pro vás soubor nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Než nám napíšete mail, podívejte se prosím níže, jestli tu nenajdete odpověď.

Informace o letošních cenových vlnách a termínech rozesílek startovních balíčků najdete zde.

Proč bych měl*a platit za to, že jezdím do práce na kole? Nedává mi to smysl.

Rozhodně nemusíte. Pokud ve městě nepoužíváte auto – děkujeme, za nás je cíl splněn. Proč se ale každým rokem hlásí k výzvě Do práce na kole stále více lidí a ještě za to platí? Tady je několik důvodů, které nám lidé uvádějí:

1. Baví je to (vzájemné špičkování a hecování v týmu, společné akce, výlety, snídaně, statistiky, večírek…)
2. Mají radost z originálního trička, které přímo vybízí k seznamování s ostatními
3. Cítí se součástí komunity vyznávající aktivní životní styl
4. Účast ve výzvě jim dodává motivaci nepolevit
5. Můžou vyhrát ceny a využívat nejrůznější slevové akce či akce úplně zdarma
6. Podporují tak AutoMat a hlásí se k jeho myšlence udržitelné mobility ve městech (podobně jako když si kupujete desky své oblíbené kapely nebo nosíte odznak oblíbené organizace)
7. Pomocí anonymizovaných dat o svých trasách se chtějí podílet na zlepšování cykloinfrastruktury ve svém městě.

Více o akci se dozvíte také v Závěrečné zprávě 2022. A jaký je váš důvod?

Základní pravidla Do práce na kole

(Pravidelnost, týmy, organizace, pravidla soutěží)

Je možné střídat způsoby dopravy do práce? Tzn. v pondělí na kole, v úterý běh, ve středu autobus a zbytek dojít pěšky?

Ano, je to možné kombinovat dle chuti. Pro každou cestu je v záznamu jízdy na výběr ikonka.

Do práce bych rád*a běhal*a, ale nikde jsem nenašel*la políčko, které mám vyplnit.

Jak jste se do práce dopravil*a, u každé jízdy označíte příslušnou ikonkou ve vašem profilu.

Je možné přihlásit se i ze zahraničí?

Ano. Jen je potřeba, abyste se registroval*a pod adresou v Česku (na tu adresu vám bude doručen i startovní balíček s tričkem – do zahraničí ho bohužel neposíláme). Můžete se například připojit k nějakému známému – kolegovi v Česku, připojit se k jeho týmu – a tričko by tak dorazilo na adresu jeho týmu. Jezdit a zaznamenávat jízdy (a tím pádem i soutěžit o ceny) pak můžete kdekoliv.

​Pokud někdo pracuje třeba jen dva dny v týdnu (např. na částečný úvazek – Po a Út), bude možno to někam poznamenat, aby se mu nepočítaly „chybějící jízdy“ za st – pá, kdy nepracuje? A podobně, pokud bych měl*a dovolenou, bude možné to někde uvést, abych „neztratil*a“ dvě jízdy pro zmíněný den?

Ve dny, kdy do práce nepojedete, zakliknete políčko „žádná cesta“ v tabulce jízd (ta se zobrazí po začátku výzvy). Tyto dny se pak nepočítají pro výpočet procent pravidelnosti. V případě dovolené využijte možnost „dovolená“. Výhodou „dovolené“ je, že tyto cesty můžete do systému zadat i dopředu (v případě delší dovolené vám tedy neunikne žádná cesta, zapisování je v systému umožněno jen pro 8 dní zpětně).

Rád*a bych se dotázal*a, zda platí, že se mohou připočítat ke standardní cyklotrase domov – práce nějaké další denní jízdy, třeba výlet?

V Do práce na kole nejde o to, jestli jezdíte na kole. Ale jestli jezdíte na kole trasu, kterou byste běžně realizovali autem. (Jeli byste na sportovní výlet autem? Ne.) Prosíme, buďte fér. Většina účastníků si poctivě zapisuje každou jízdu do práce i z práce, cestu na nákup, na návštěvu, do školy nebo do školky (tedy cesty po městě, o které jde především, a to z pohledu udržitelné a ekologické dopravy). A na konci měsíce je čeká dobrý pocit (a častokrát i o něco pevnější lýtka.) Děkujeme vám, že podporujete rozvoj udržitelné mobility ve městech.

Mám podezřele nízkou pravidelnost, přitom jezdím a běhám, až se ze mě kouří!

Nebojte, je to jen zdání. Pravidelnost se totiž počítá podle vzorce, kde je v čitateli počet vašich reálně vykonaných jízd/aktivit a ve jmenovateli je počet všech potenciálních jízd/aktivit za celý měsíc. Jmenovatel se tedy nemění, čitatel – a tedy i procento pravidelnosti – s každou jízdou vzroste. Na konci měsíce bude vaše pravidelnost odpovídat realitě a vy o žádné procento nepřijdete. K dosažení 100% pravidelnosti musíte absolvovat alespoň 26 bezmotorových cest nebo aktivit.

Mohu se zúčastnit na elektrokole?

Ano. Elektrokola podporujeme – zvláště v kopcovitých městech mohou být opravdovým pomocníkem.

Kdy se bude hlasovat o Cyklozaměstnavateli roku?

Dotazník se v registračním systému objeví během výzvy. Dáme vám vědět notifikací v systému až dotazník bude možné vyplnit. Vy zatím můžete zjišťovat, jak vás váš zaměstnavatel v bezmotorové dopravě podporuje.

Registrace

Kde v registraci si mám zvolit způsob, jakým se budu do práce dopravovat?

Způsob dopravy se zaškrtává přímo ve formuláři ve vašem profilu, kam se zadávají jízdy. U každého dne je možnost zvolit si příslušný dopravní prostředek.

Mohu se jako osoba nebo i tým zaregistrovat i samostatně nebo pouze pod hlavičkou zaměstnavatele?

Můžete i samostatně, výzva není určena primárně zaměstnancům. Startovní balíček vám přijde na adresu, kterou uvedete v kolonce Pobočka.

Jsem student*ka a denně do školy dojíždím. Je výzva pouze pro zaměstnance?

Není, zúčastnit se může každý. Tým můžete sestavit i v rámci rodiny či ze svých přátel a sousedů. Studenti a studentky se mohou zúčastnit v rámci výzvy Do školy na kole.

Jsem sám/a a nevím, kdo by se mnou jezdil. Mohu se výzvy účastnit jako jednotlivec*kyně?

Ano, ale týmy o jednom účastníkovi nejsou zařazeny do týmových soutěží, takže hlavní kategorie „Pravidelnost“ se vás týkat nebude. Ale vězte, že do týmu můžete pozvat naprosto kohokoliv (rodinu, přátele…), nemusí ani jezdit na stejnou pobočku, reálně dokonce ani nemusí být ze stejného města (zvolili byste si jedno město společné). Parťáka do týmu také můžete najít ve facebookových skupinách Do práce na kole pro jednotlivá města.

Systém Do práce na kole

(registrační systém, osobní profil a heslo, zapisování jízd, výsledky apod.)

Podívejte se i na video o způsobech zapisování cest v rámci výzvy Do práce na kole.

Kam mohu zapisovat své jízdy? Kde najdu kalendář jízd?

Tabulka / kalendář jízd se vám zobrazí se začátkem výzvy ve vašem webovém profilu.

Nefunguje mi odkaz pro zapomenuté heslo, co mám dělat?

Zkuste to ještě párkrát znovu (nebo chvíli počkejte), zkontrolujte, jestli zadáváte správnou formu e-mailu (třeba máte více mailových adres) nebo zkontrolujte složku spam. Pokud nefunguje ani jedno z toho, napište nám.

Nestihl*a jsem si zapsat jízdy z minulého týdne, je možné je nějak dopsat?

Dopisovat jízdy je možné 8 dní nazpět, to znamená, že například ve čtvrtek si můžete ještě zapsat jízdy z předchozího čtvrtka, ale ze středy již ne. Z kapacitních důvodů nejsme schopni dopisovat vám cesty zpětně. Je třeba je zapsat v řádném termínu.

Jak si mám zapisovat jízdy/běh/chůzi atd., když je jich více nebo méně než dvě denně?

Můžete je sčítat i rozdělovat. Např. více cest po městě – do práce, na nákup, na návštěvu, cestu do a ze školy s dětmi – můžete rozdělit na dvě cesty, například dopolední a odpolední. Jde více o to, aby seděly celkové kilometry a trasy, pokud je zadáváte. A pozor, vždy se snažte mít vyplněné dvě kolonky (šipky) za den, abyste docílili co nejvyšší pravidelnosti.

Přihlášení přes social login (Google, Facebook), více loginů, více uživatelských profilů

Pokud vám nejde social login, je to asi tím, že jste se registrovali pomocí mailu… Je také možné, že máte více uživatelských profilů (v tom případě pište na helpdesk). Ujistěte se, jak to děláte na webu a pak stejný způsob použijte pro aplikaci.

Zapsal jsem jízdu, ale statistiky u týmu a firmy nejsou aktualizované

Může trvat až 30 minut, než se výsledky aktualizují – toto nelze opravit, prosíme o strpení, když po hodině něco nesedí, napište nám prosím.

Aplikace Do práce na kole

K čemu mi aplikace Do práce na kole bude?

V aplikaci, kterou můžete mít vždy po ruce, uvidíte přehledné žebříčky soutěží v rámci týmů, firem i měst a můžete se tak hecovat s kolegy i sousedy. Aplikace vám připomene podle vašeho nastavení, že je třeba dopsat jízdy, ale upozorní vás i na další notifikace ze systému. Poskytuje také všechny potřebné odkazy do registračního systému. Hladké a elegantní propojení s trackovací aplikací Strava nám bohužel znemožnily limity této aplikace. Nicméně aplikace dovoluje zapisovat cesty i pomocí ručního vyplňování počtu km, nebo si můžete vybírat z již uložených tras (stačí si tedy třeba jednou na webu naklikat do mapy cestu tam a zpět a poté, pokud jezdíte stále stejnou trasu, můžete vybrat již uloženou trasu, doplnit ji na další den a je to).

Výsledky jsou v aplikaci na dvou místech

Přímo v aplikaci najdete výsledky, které se týkají zejména přímo vás (můj tým, moje firma, moje pobočka), pokud chcete nějaké jiné výsledky, k tomu slouží právě odkaz do registračního systému, kde je možné vyhledávat účastníky, firmy apod. Výsledky také můžete hledat na webu dopracenakole.cz podle měst a tak sledovat třeba z Chebu, jak si vedou v Karviné…

Jak stáhnout GPX soubor z aplikace Strava

Stáhnout GPX záznam o trase je možné skrze webové rozhraní Stravy (ne v aplikaci) – přihlaste se, najděte správnou trasu a pak v menu vyberte Export (viz how to). Pak musíte zpět do registračního systému – zapsat jízdu (kalendář), označte jaký dopravní prostředek jste zvolili a pod místem k zadání počtu km zvolte v menu „Nahrát GPX soubor“, přetažením či kliknutím nahrajte stažený GPX soubor a pak již jen zvolte den a směr tam, či zpět, abyste jízdu zaznamenali.

Nemám nainstalovanou Stravu – potřebuji ji pro používání aplikace?

Nutně ne. Aplikace dovoluje zapisovat cesty i pomocí ručního vyplňování počtu km, nebo si můžete vybírat z již uložených tras (stačí si tedy třeba jednou na webu naklikat do mapy cestu tam a zpět a poté, pokud jezdíte stále stejnou trasu, můžete vybrat již uloženou trasu, doplnit ji na další den a je to).

Na měření a trasování používám jinou aplikaci/nástroj než Stravu – je možné propojit s aplikací Do práce na kole i jiný systém?

Ano, možné to je. Vyžaduje to sice instalování Stravy, ne však její aktivní používání – Strava totiž umožňuje napojení na mnoho jiných trackingových aplikací (AppleWatch, Garmin, Suunto aj.) a jakmile budete mít skrze toto propojení jízdy ve Stravě, budete je mít automaticky i u nás v aplikaci. Možná bude jen třeba krapet trpělivosti, záleží na nástroji, který používáte. Jak na propojení, se dozvíte na webu Stravy (v angličtině)

Chcete si zapsat domácí cvičení a není kam?

Správně. Cvičení a minuty byly dočasným pandemickým opatřením a již je nezohledňujeme. Pokud jste na home office, vyberte v systému možnost home office a bude jasné, že ten den nemáte nikam žádnou cestu. Smyslem Do práce na kole je právě udržitelná doprava, nikoli osobní zdatnost. Děkujeme za pochopení :)

Trička a nákrčníky

Zaplatili jsme startovné. Kdy nám přijde tričko?

Trička expedujeme vždy na konci dané vlny přihlašování, a to podle vašich objednávek velikostí. Může se stát, že některé velikosti triček jsou více poptávané, doobjednáváme je a přijdou později.

Každý se může podívat, kde se jeho balíček nachází v systému v sekci triko, konkrétně zde.

Vše o balíčcích a tričkách – termíny doručování a způsoby přebírání (vč. možné změny času doručení) najdete na stránce Trika

Velikosti triček bohužel nejsme z kapacitních důvodů schopni vyměňovat.

Výměnu určitě provedeme v případě, kdy vám dojde jiná velikost trička, než kterou jste si objednali. Tričko je dárkem k výzvě, doplněk celé akce, neprovozujeme e-shop a nemáme tedy kapacity výměny velikostí realizovat. Tip: Tričko můžete zkusit vyměnit s kolegy, nebo s jinými účastníky akce v rámci Facebookových skupin Do práce na kole ve vašem městě nebo okolí.

Potíže s aplikacemi a nahráváním jízd

Pokud jste správně propojili aplikaci se systémem Do práce na kole (dpnk.dopracenakole.cz) a přesto se nemáte ve svém profilu zaznamenané jízdy, zkuste postupně tato možná řešení:
  • nezapomeňte každou jízdu odeslat (návod na zapisování jízd),
  • zkuste problematickou akci vícekrát, s časovým odstupem (ojediněle dojde k výpadku serverů),
  • projděte si nastavení v aplikaci a zkontrolujte, že všechny údaje jsou správné (návod Jak na to),
  • máte v systému více registrací (s jinými maily), jízdy se zapisují pod jiného uživatele → propojte aplikaci se správným účtem, nebo se ozvěte, napravíme to.

Obecné

Jak se přihlásím k odběru newsletterů Cyklonoviny?

Dobrá otázka! V newsletterech totiž často posíláme speciální nabídky partnerů, které jinde nenajdete. Pro nastavení odběru jděte do svého účastnického profilu, dejte „Změnit osobní údaje“ a dole zaškrtněte „Chci dostávat e-mailem soutěžní novinky, informace o akcích a pozvánky do dalších ročníků soutěže“.

Narazili jste na nějakou komplikaci při správě firemních náležitostí výzvy Do práce na kole? Vzhledem k počtu ročníků a účastníků je dost možné, že podobný problém už někdo v minulosti řešil. Sestavili jsme proto pro vás soubor nejčastěji kladených dotazů a odpovědí na ně. Než se nám ozvete, podívejte se prosím níže, jestli zde nenajdete odpověď.

Na této stránce najdete pouze nejčastější otázky pro firemní koordinátory; hledáte-li odpověď na otázky týkající se výzvy, najdete je zde.

Obecné dotazy

(registrace, výsledky, zpravodaj)

Jaké výhody přináší výzva pro naši firmu?

Je toho spousta (mrkněte se na náš web), ale hlavní je vždy účast organizace na dobré věci – motivaci lidí k udržitelné mobilitě a aktivní dopravě.

Některým kolegům nechodí newslettery a nemají tak veškeré novinky.

Aby jim aktuality, slevové kódy a pozvánky lítaly přímo do schránek, musí si ve svém účastnickém profilu (Změnit osobní údaje) zaškrtnout to správné políčko – úplně dole Chci dostávat e-mailem soutěžní novinky…

Byl*a jsem firemní koordinátor*ka už v minulých letech. Musím se registrovat znovu?

Ano, registraci jako firemní koordinátor*ka je třeba každý rok provést znovu.

Naše firma nemá firemního koordinátora. Chci se stát firemním koordinátorem. Jak na to?

Pokud jste ještě nezaplatil/a účastnický poplatek, zvolte ve čtvrtém kroku registrace možnost “chci aby za mě platil zaměstnavatel” a měla by se vám nabídnout možnost stát se firemním koordinátorem. Pokud jste již zaplatil/a, kontaktujte prosím naši uživatelskou podporu  na e-mailu firmy@dopracenakole.cz nebo případně na telefonním čísle +42 234 697 800 v čase Po-Pá 10:00-15:00

Jsem firemní koordinátor, ale nechci se účastnit výzvy.

Pokud jste se ještě neregistroval/a, registrujte se zde, nikoliv na klasické registrační stránce. Pokud jste již prošel/la klasickou registrací, napište nám na firmy@dopracenakole.cz.

Naše firma má firemního koordinátora, ale chceme ho změnit.

Kontaktujte prosím naši uživatelskou podporu v čase Po-Pá 10:00-15:00 na na e mailu: firmy@dopracenakole.cz případně telefonním čísle: +420 234 697 800.

Jsem firemní koordinátor již poněkolikáté, ale změnil jsem zaměstnavatele. Je to v pořádku?

Ano, ale každý rok je třeba se stát firemním koordinátorem znovu (i když zůstáváte ve stejné firmě) a můžete se stát koordinátorem libovolné firmy.

Chceme mít jistotu, že balíček s tričky převezme někdo k tomu určený a že se nám balíček neztratí.

V sekci firemní koordinátor zvolte odkaz Pobočky a tam u každé pobočky najdete tlačítko “upravit”. Tam můžete zadat odpovědnou osobu s mailem a hlavně s telefonem. Tento člověk bude předem upozorněn SMS ohledně času doručení balíku. Doporučujeme u každé pobočky určit konkrétního adresáta, předejdete tak dohledávání balíčků.

Chceme výsledky za naši organizaci pro letošní ročník.

V sekci firemní koordinátor zvolte odkaz Soutěže. Tam naleznete jak odkaz na žebříčky, tak možnost stažení přesných výsledků všech vašich zaměstnanců v tabulkovém formátu. Výsledky vámi vypsaných firemních soutěží najdete zde.

Chceme výsledky květnové výzvy za minulé roky.

Jděte na náš web, zvolte své město a poté Výsledky. Dostanete se na stránku, kde jsou aktuální výsledky. Pak stačí v URL (horní řádek ve vyhledávači, tam, kam se píše např. www.seznam.cz) změnit např. http://dpnk.dopracenakole.cz/souteze/vysledky/louny na http://dpnk2020.dopracenakole.cz/souteze/vysledky/louny. Pokud hledáte výsledky z ještě starších ročníků, stačí zadat dpnk2019, dpnk2018 apod. Výsledky jsou takto dohledatelné jen pro Květnové výzvy. Chcete-li výsledky z Lednových či Zářijových výzev, ozvěte se nám.

Úprava poboček a organizace

Mohu přímo v systému editovat/vymazávat pobočky?

Ano, v sekci firemní koordinátor zvolte odkaz Pobočky  – u každé by mělo být tlačítko “upravit”. Můžete pobočky upravovat, nikoliv mazat, v případě potřeby smazání pobočky nám napište na firmy@dopracenakole.cz

Potřebuji přemístit účastníka.

Tento úkon nechte na účastníkovi. Ve jeho profilu mu stačí zvolit volbu Změnit tým.

Potřebuji smazat účastníka

Umožňujeme zpravidla pouze do okamžiku, než bude účastníkovi odeslán startovní balíček. Poté ho již smazat nemůžeme. On si ale za sebe může najít náhradníka (kolegu, člena rodiny atp.) Případně nám napište na: firmy@dopracenakole.cz.

Chceme změnit název, adresu nebo IČO společnosti.

V sekci firemní koordinátor zvolte odkaz Adresa společnosti, tam můžete upravit veškeré údaje potřebné pro identifikaci firmy a fakturaci.

Finance

Kde najdu fakturu? A kdy se o ní musím začít starat?

V sekci firemní koordinátor zvolte odkaz Faktury. Fakturu vygenerujte prosím až tehdy, kdy budete mít přihlášené všechny účastníky; nejpozději však v polovině května.

Potřebujeme udělat změny na již vystavené faktuře, popř. sloučit již vygenerované faktury.

Pokud potřebujete ve fakturách udělat úpravy, které mají vliv na DPH, je nutné tyto změny provést nejpozději do 15. dne následujícího měsíce, žádejte o ně tedy s dostatečným předstihem v čase Po-Pá 10:00-15:00 na telefonním čísle: +420 234 697 800, případně na e-mailu: firmy@dopracenakole.cz.

Úprava faktury

Úprava faktury je s ohledem na odvod DPH možná pouze do 15. dne měsíce následujícího po jejím vystavení.

 

Rozdělení na pobočky a přeformulování faktur

Dříve než budete fakturu generovat ze systému, kontaktujte prosím naši uživatelskou podporu v čase Po-Pá 10:00-15:00 na telefonním čísle: +420 234 697 800, případně na e-mailu: firmy@dopracenakole.cz.

Vlny registrací a cena

Termíny a ceny registračních vln naleznete zde. Firemní koordinátor musí vždy před koncem vlny přihlášené účastníky schválit – jen tak dostanou účastníci triko včas a nebudete za ně muset platit vyšší startovné.

Kolega si omylem sám zaplatil. Můžeme to změnit, dát ho na fakturu a vrátit mu peníze?

Záleží, zda již byla vygenerována faktura pro vaši společnost. Pokud nikoli, není to problém –  kontaktujte prosím naši uživatelskou podporu v čase Po-Pá 10:00-15:00 na telefonním čísle: +420 234 697 800, případně na e-mailu: firmy@dopracenakole.cz. Pokud ano, je to o dost komplikovanější, ale i to jde (ozvěte se nám).

Nenašli jste odpověď? Zprovoznili jsme speciální linku uživatelské podpory pouze pro firemní koordinátor(k)y v čase Po-Pá 10:00-15:00 na telefonním čísle: +420 234 697 800, případně na e-mailu: firmy@dopracenakole.cz. 

Klasická uživatelská podpora funguje v čase Po-Pá 9:00-17:00 na telefonním čísle: +420 234 697 808, případně na e-mailu: kontakt@dopracenakole.cz.