Cykloměsto Do práce na kole 2023: Metodika vyhodnocování - Do práce na kole

Cykloměsto Do práce na kole 2023: Metodika vyhodnocování

Cykloměsto Do práce na kole 2023: Metodika vyhodnocování

Nejvyšší váhu (50 %) měly výsledky dotazníků účastníků a účastnic Do práce na kole a také veřejnosti. Jde o subjektivní hodnocení, kdy odpovídali na otázky, jak se jim v daném městě jezdí na kole a chodí pěšky, jak a zda město přistupuje k tvorbě a rozvoji cykloinfrastruktury. Čím nižší výsledné bodové hodnocení, tím je město, obec či region pro lidi na kolech přivětivější. Danou známku následně převádíme na body.

Druhou nejvyšší váhu po dotazníku, 40 %, má CykloRank Česko, nástroj, který hodnotí podíl cyklistické infrastruktury ku celkové délce silniční sítě v daném městě, obci či regionu. Daný podíl poté přepočítáváme na bodové hodnocení. Více o nástroji CykloRank Česko najdete v tomto článku na Městem na kole.

Dalšími kritérii s nižší vahou, a to vždy 10 %, pak jsou vývoj počtu účastníků a účastnic Do práce na kole v daném městě, podíl účastníků*nic na obyvatelích, pravidelnost dosažená v Květnové výzvě daném městě. Všechna kritéria jsou opět převáděna na body.

Síň slávy
Podle platných pravidel Do práce na kole města, která vyhrála titul Cykloměsto Do práce na kole v posledních dvou letech, přechází do Síně slávy.

Otázky dotazníku Cykloměsto Do práce na kole 2023

  • Jaké jsou podmínky pro jízdu na kole hodnoceném městě?
  • Řeší hodnocené město/mikroregion úpravy pro cyklisty strategicky?
  • Vznikají v posledních 1-2 letech v hodnoceném městě / obci / mikroregionu cyklostezky?
  • Jak vznikají v posledních 1-2 letech v hodnoceném městě / mikroregionu cyklostezky / nové chodníky / přechody a další propojení?
  • Vznikají v posledních 1-2 letech v hodnoceném městě / obci / mikroregionu cyklopruhy?
  • Jak v posledních 1-2 letech vznikají v hodnoceném městě / mikroregionu cyklopruhy a bezbariérová propojení?
  • Vznikají v posledních 1-2 letech vznikají v hodnoceném městě / obci / mikroregionu cykloobousměrky?
  • Jak v posledních 1-2 letech vznikaly v hodnoceném městě / mikroregionu cykloobousměrky / obytné zóny a dopravní zklidnění?
  • Jak je hodnocené město aktivní z hlediska problematiky bezpečnosti cyklistů?
  • Jak se hodnocené město / mikroregion snaží zlepšovat cyklistické spojení s okolními obcemi?
  • Podmínky pro jízdu na kole v hodnoceném městě se v posledních letech (zlepšily / zhoršily)?
  • Jak se v posledních letech změnily podmínky pro jízdu na kole a chůzi v hodnoceném městě / mikroregionu?
  • Jaká je provázanost veřejné a cyklistické dopravy v hodnoceném městě / mikroregionu?
  • Jaká je politická reprezentace v hodnoceném městě rozvoj cyklistické dopravy?
  • Jak se staví politická reprezentace v hodnoceném městě / mikroregionu k rozvoji pěší a cyklistické dopravy?
  • Jak se cítíte při jízdě na kole v hodnoceném městě / mikroregiony?
  • Jak bezpečně se cítíte při jízdě na kole a chůzi v hodnoceném městě / mikroregionu?
  • Jaký typ vybavení v rámci Do práce na kole nejčastěji používáte?
  • Působí v hodnoceném městě / mikroregionu (nebo někde v blízkém okolí) občanská iniciativa, která se snaží rozvíjet podmínky pro aktivní mobilitu či chrání veřejný prostor?
  • Jak moc jste si jistý*á při jízdě na kole?

Hodnotící kritéria

Dotazník Cykloměsto Do práce na kole 2023
  • má váhu 50 %
  • jde o subjektivní hodnocení stavu cykloinfrastruktury, jejího rozvoje, bezpečnosti a celistvosti z pohledu obyvatelů a obyvatelek města
CykloRank Česko
  • má váhu 40 %
  • Jde o nástroj porovnávající délku cyklistické infrastruktury vůči celkové délce silniční sítě. Různé typy infrastruktury mají různé váhy. Hlavním kritériem je bezpečnost lidí na kolech.
  • Více informací o CykloRank Česko najdete na tomto odkaze.
Vývoj počtu účastníků a účastnic Květnové výzvy Do práce na kole
  • váha 10 %
  • porovnání průměrného počtu účastníků a účastnic za 2 roky (průměr 2022 a 2021)
Podíl účastníků*ic na počtu obyvatel města
  • váha 10 %
  • porovnání měst z pohledu počtu účastníků a účastnic Do práce na kole vztaženého k celkovému počtu obyvatel města, obce, mikroregionu
  • město s nejvyšším procentem určuje bodové ohodnocení dalších měst
Průměrná pravidelnost ve městě
  • váha 10 %
  • procento pravidelnosti udržitelných cest, kterého dosáhli obyvatelé a obyvatelky daného města, obce, mikroregionu

 

 

Minimální počet vyplněných dotazníků pro statistickou hodnotu byl pro Do práce na kole 2023 stanoven na 13.