Cykloměsto Do práce na kole 2024: Metodika vyhodnocování - Do práce na kole

Cykloměsto Do práce na kole 2024: Metodika vyhodnocování

Nejvyšší váhu (40 %) měly výsledky dotazníků účastníků a účastnic Do práce na kole a také veřejnosti. Jde o subjektivní hodnocení, kdy odpovídali na otázky, jak se jim v daném městě jezdí na kole a chodí pěšky, jak a zda město přistupuje k tvorbě a rozvoji cykloinfrastruktury. Čím nižší výsledné bodové hodnocení, tím je město, obec či region pro lidi na kolech a pěší přívětivější. Danou známku následně převádíme na body.

Druhou nejvyšší váhu po dotazníku má CykloRank Česko (30 %). Nástroj, který hodnotí podíl cyklistické infrastruktury ku celkové délce silniční sítě v daném městě, obci či regionu. Daný podíl poté přepočítáváme na bodové hodnocení. Více o nástroji CykloRank Česko najdete na Městem na kole.

Dalšími kritérii s nižší vahou, a to vždy 10 %, pak jsou vývoj počtu účastníků a účastnic Do práce na kole v daném městě, podíl účastníků*nic na obyvatelstvu, průměrná pravidelnost dosažená v Květnové výzvě daném městě. Všechna kritéria jsou opět převedena na body.

Síň slávy

Podle platných pravidel výzvy Do práce na kole města, která vyhrála titul Cykloměsto Do práce na kole v posledních dvou letech, přechází do Síně slávy.

Otázky dotazníku Cykloměsto Do práce na kole 2024

  • V hodnoceném městě/mikroregionu jsou podmínky pro jízdu na kole… (spíše nevyhovující/spíše dobré/ani dobré, ani špatné/naprosto hrozné/vynikající)
  • Jak bezpečně se cítíte při jízdě na kole a chůzi v hodnoceném městě/mikroregionu?
  • Jak je hodnocené město aktivní z hlediska problematiky bezpečnosti cyklistů a chodců?
  • Jak se hodnocené město/mikroregion snaží zlepšovat pěší cyklistické spojení s okolními obcemi?
  • Jak se staví politická reprezentace v hodnoceném městě/mikroregionu k rozvoji pěší a cyklistické dopravy?
  • Jak se v posledních letech změnily podmínky pro jízdu na kole a chůzi v hodnoceném městě/mikroregionu?
  • Jak v posledních 1-2 letech vznikají v hodnoceném městě/mikroregionu cyklopruhy a bezbariérová propojení?
  • Jak v posledních 1-2 letech vznikají v hodnoceném městě/mikroregionu cyklostezky/nové chodníky, přechody a další propojení?
  • Jak v posledních 1-2 letech vznikaly v hodnoceném městě/mikroregionu cykloobousměrky / obytné zóny a dopravní zklidnění?
  • Jaká je v hodnoceném městě/mikroregionu provázanost veřejné a cyklistické/pěší dopravy?
  • Jaké jsou v hodnoceném městě/mikroregionu podmínky pro jízdu na kole a pro chůzi/běh?
  • Politická reprezentace v hodnoceném městě/mikroregionu rozvoj cyklistické dopravy… (spíše odmítá/ani nepodporuje, ani neodmítá/spíše podporuje/silně podporuje/zcela odmítá).
  • Při jízdě na kole v hodnoceném městě/mikroregionu se cítím… (celkem bezpečně/ani bezpečně, ani příliš v ohrožení/velmi bezpečně/často v ohrožení/neustále v ohrožení).
  • Působí v hodnoceném městě/mikroregionu (nebo někde v blízkém okolí) občanská iniciativa, která se snaží rozvíjet podmínky pro aktivní mobilitu či chrání veřejný prostor?
  • Řeší hodnocené město/mikroregion úpravy pro cyklisty strategicky?
  • V hodnoceném městě/mikroregionu je provázanost veřejné a cyklistické dopravy… (spíše chybějící a nerozvíjí se vůbec/spíše chybějící a rozvíjí se pomalu/ucházející a rozvíjí se/koncepčně rozvíjena/španělskou vesnicí).
  • V posledních 1-2 letech v hodnoceném městě/mikroregionu cykloobousměrky… (nevznikly žádné/vznikají málo/byly spíš rušeny, než by přibývaly/vznikají uspokojivě/vznikají opravdu hodně).
  • V posledních 1-2 letech v hodnoceném městě/obci/mikroregionu cyklopruhy… (nevznikly žádné/vznikají málo/byly spíš rušeny, než by přibývaly/vznikají uspokojivě/vznikají opravdu hodně).
  • V posledních 1-2 letech v hodnoceném městě/obci/mikroregionu cyklostezky…  (nevznikly žádné/vznikají málo/byly spíš rušeny, než by přibývaly/vznikají uspokojivě/vznikají opravdu hodně).
  • V posledních letech se podmínky pro jízdu na kole v hodnoceném městě/obci/mikroregionu…(výrazně zhoršily/spíše zlepšily/spíše zhoršily/výrazně zlepšily/ani nezlepšily, ani nezhoršily).

Hodnotící kritéria

Dotazník Cykloměsto Do práce na kole 2024
  • váha 40 %
  • jde o subjektivní hodnocení stavu cykloinfrastruktury, jejího rozvoje, bezpečnosti a celistvosti z pohledu obyvatelů a obyvatelek města.
CykloRank Česko
  • váha 30 %
  • nástroj porovnávající délku cyklistické infrastruktury vůči celkové délce silniční sítě
    různé typy infrastruktury mají různé váhy, hlavním kritériem je bezpečnost lidí na kolech.
  • Více informací o CykloRank Česko najdete na tomto odkaze.
Vývoj počtu účastníků a účastnic Květnové výzvy Do práce na kole
  • váha 10 %
  • porovnání průměrného počtu účastníků a účastnic za 2 roky (průměr 2023 a 2022)
  • město s nejvyšším podílem určuje bodové ohodnocení dalších měst
Podíl účastníků*ic na počtu obyvatel města
  • váha 10 %
  • porovnání měst z pohledu počtu účastníků a účastnic Do práce na kole vztaženého k celkovému počtu obyvatel města, obce, mikroregionu
  • město s nejvyšším procentem určuje bodové ohodnocení dalších měst
Průměrná pravidelnost ve městě
  • váha 10 %
  • procento pravidelnosti udržitelných cest, kterého dosáhli obyvatelé a obyvatelky daného města, obce, mikroregionu

Minimální počet vyplněných dotazníků pro statistickou hodnotu byl pro Cykloměsto a Cykloskokana Do práce na kole 2024 stanoven na 10.

Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři