K poslednímu květnu hlásil systém Do práce na kole 25 355 zapojených lidí z 55 měst a 1794 organizací, kteří dohromady překonali vzdálenost 5,3 milionu kilometrů (z toho 4, 5 milionu na kole a 1 milion km pěšky či poklusem). Tím ušetřili 690 tun CO2 (ve srovnání se stejným počtem kilometrů ujetých autem). A to je skvělá zpráva, protože jde o ekvivalent toho, co stihne absorbovat cca 690 stromů za 100 let!
„Účastníci prospívají své fyzické a psychické kondici a přitahují pozornost k problematice potřeby infrastruktury pro pěší a cyklisty. Anonymizovaná data o jejich trasách pak mohou městům pomáhat s jejich budováním,” říká vedoucí Do práce na kole Dominika Lenthárová z AutoMatu.V rámci jednoměsíčního udržitelného cestování do systému zaznamenali 375 541 cest na kole a 288 816 cest po svých. Průměrná délka zapsané cesty na kole byla 11,3 km, pěšky či poklusem 3,6 km.
Nejvíc účastníků a účastnic vyslali do výzvy: Praha, Brno, Plzeň, Olomouc, Ostrava, Jihlava, Zlín a Pardubice.
Během května nominovali účastníci a účastnice také kandidáty na titul Cyklozaměstnavatel roku 2024 (vyhlásíme již brzy) a stále ještě mohou hodnotit i své (či cizí) město z hlediska infrastuktury pro pěší a chodce v anketě Cykloměsto a Cykloskokan 2024. To vyhlásíme na podzim. V listopadu pak pro vás chystáme aktualizovaný žebříček CykloRank Česko, který porovnává cykloinfrastrukturu.
Jedinou soutěžní kategorií Květnové výzvy je pravidelnost týmů, které sestávají z 2 až 5 členů či členek. „Ve výzvě nejde o počet kilometrů, ale o změnu našich každodenních návyků. Právě rozhodnutí o tom, jak se budeme po městě a případně i mezi městy dopravovat, má přímé dopady na zdraví nás všech, ale také přírody a planety. Pravidelnost je pro nás klíčová. Do závěrečného losování o ceny v rámci vyhlašování výsledků Do práce na kole proto zařazujeme všechny týmy, které dosáhnou pravidelnosti 66 % a více bez ohledu na překonanou vzdálenost,” vysvětluje Dominika Lenthárová. Drtivá většina účastnic a účastníků u udržitelného cestování po městě zůstává i po skončení výzvy, a to minimálně po zbytek sezony. Na Květnovou navazuje dva týdny trvající Zářijová výzva, kterou se spolek AutoMat zapojuje do Evropského týdne mobility, a týdenní Lednová výzva.
Jak si v rámci Květnové výzvy vedlo vaše město nebo firma/instituce, se můžete mrknout v našem datareportu a srovnávači organizací. Letošní novinkou jsou Základní metriky výzvy, která vám zobrazí výsledky Květnových, Zářijových i Lednových výzev Do práce na kole, pěšky nebo poklusem napříč jednotlivými ročníky. Červen je pro nás v Do práce na kole tak jako každý rok ve znamení závěrečných večírků s vyhlašováním vítězných týmů a losováním cen. Podívejte se na jejich přehled.
Ještě jednou děkujeme všem zúčastněným, přejeme krásné léto a už teď se těšíme na Zářijovou výzvu (registraci spouštíme v červenci).