Pátý ročník Lednové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem nabádá k udržitelné dopravě i začátkem roku - Do práce na kole

Pátý ročník Lednové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem nabádá k udržitelné dopravě i začátkem roku

PRAHA – Zdravý životní styl, čistá hlava, ale také ohleduplnost k životnímu prostředí. To jsou jen některé z motivací, proč stále více lidí holduje udržitelné dopravě. A k pravidelnému pohybu po městě na vlastní pohon i v zimním období vybízí letos už po páté také spolek AutoMat. V týdnu od  23. do 29. ledna 2023 vyhlašuje Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Upozorňuje nejen na skutečnost, že bezmotorová přeprava není jen sezónní záležitostí, ale také na změny klimatu. Registrace do výzvy je spuštěná právě teď.

Princip Lednové výzvy Do práce na kole je jednoduchý. Vše začíná bezplatnou registrací. V lednu se pak účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce bezmotorově, své cesty si nahrávají do systému, a nakonec mohou vyhrát zajímavé ceny. Hodnotí se pouze „pravidelnost jednotlivce”, přesto své šetrně překonané kilometry mohou účastníci sledovat také v žebříčku. Pravidelnost udržitelných cest, bez ohledu na rekordní výkony, je totiž pro celou výzvu, ale hlavně pro zdraví nás samotných, našich měst a celé planety klíčová.

Města patří všem

„Jízda na bicyklu či koloběžce, chůze nebo běh nejsou jen sportovními disciplínami. Jsou to regulérní způsoby dopravy po městě, na které je potřeba myslet po celý rok,” vysvětluje Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy Do práce na kole ze spolku AutoMat. Lednová výzva je také dalším ze způsobů, jak upozornit na neúnosnou, přesto leckdy nedotknutelnou individuální automobilovou dopravu v našich městech. „Trvale udržitelné město je takové, které dává vyvážený prostor všem způsobům dopravy a bere ohledy na všechny její účastníky a účastnice – nejen úhlem pohledu motoristy,“ doplňuje Dominika Lenthárová.

Pořádající spolek AutoMat se podpoře celoroční aktivní dopravy věnuje dlouhodobě a systematicky. „V AutoMatu např. přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili – zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras,” vysvětluje Anna Kociánová z AutoMatu.  „Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už  stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou,” dodává Anna Kociánová.

Do předešlé Lednové výzvy Do práce na kole 2022 se zapojilo 1 854 lidí z celého Česka, kteří si dohromady zapsali 31 300 km na kole a 9 700 km pěšky. Celkově do systému zaznamenali 3 300 cest na kole a 2 744 cest pěšky, což vychází průměrně 9,5 km na jednu cestu na kole a 3,5 km na „pěškocestu”. Celkově se tedy teoreticky ušetřilo 5,3 tun CO2 (oproti stejné vzdálenosti vykonané autem).

Přečtěte si více o Lednové výzvě Do práce na kole, pěšky nebo poklusem.

 

Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři