Na rozdíl od Květnové výzvy je ta Zářijová určena jednotlivcům. Přesto celé řadě účastnic a účastníků hradí benefiční startovné do ní zaměstnavatelé. Ti tak svým zaměstnancům zajišťují nejen možnost, jak zůstat v psychické i fyzické kondici, ale také netradiční teambuilding. Zároveň si stále více firem a organizací uvědomuje, že být cyklistice přívětivým zaměstnavatelem je víc než jen trend. Své o tom ví i letošní nositel titulu Cyklozaměstnavatel roku, pražská centrála ČSOB v Radlicích, kde cyklistiku a pěší dopravu podporují celoročně. “V rámci Zářijové výzvy jsme jako spolek AutoMat také vyhlásili Cykloměsto Do práce na kole 2022, kterým se stala Jihlava, do síně slávy vstoupily Otrokovice a historicky prvním Cykloskokanem Do práce na kole se stalo Uherské Hradiště,” říká Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy.
Význam udržitelné dopravy roste se stále patrnější klimatickou nouzí. To si vnímají nejen účastnice a účastníci výzvy a jejich zaměstnavatelé, ale i města. Ta, která jsme letos ocenili, jsou toho důkazem. A to je pro nás pro všechny dobrá zpráva. Lidé, kteří si s výzvou Do práce na kole (pěšky nebo poklusem) bezemisní cestování (nejen) z práce a do práce vyzkouší v drtivé většině u tohoto způsobu dopravy zůstanou i po jejím skončení. “Vytvářejí tak poptávku po chodecké a cyklistické infrastruktuře, která je nutným předpokladem bezpečného a udržitelného transportu nejen z práce a do práce a také cestou, jak česká a moravská města dělat zdravější, živější a bezpečnější. Anonymizovaná data o trasách, které účastníci a účastnice nahrávají do registračního systému Do práce na kole, pomáhají městům s mapováním a vylepšováním cyklo i chodeckých stezek, identifikací problematických míst, chybějícího mobiliáře atd,” vysvětluje koordinátorka.
Spolek AutoMat hlásí každoroční nárůst počtu těch, kteří jeho výzvy – Zářijovou, Lednovou a Květnovou – přijímají. Objevovat město ze sedla či pěšky začaly spousty lidí během pandemických lockdownů a zůstaly u toho i po jejich skončení. A to je skvělé nejen pro lepší kondici, vyšší imunitu a psychickou pohodu, ale také pro životní prostředí a budoucnost našich měst. Spolek AutoMat již teď aktivně pracuje na přípravě výzvy Lednové i Květnové, chystá nový vizuál a oblíbená trička.
Zájemci o aktivní dopravu mohou mezitím prošlapat cestičku k účasti i ve své firmě. “Například se mohou domluvit s vedením firmy, aby v rozpočtu na příští rok počítalo se startovným do Květnové výzvy pro své zaměstnance. Právě tak to dělají zaměstnavatelé 73 % těch účastníků a účastnic, kteří se Květnové výzvy účastní pravidelně,” dodává Lenthárová. Firmy tak svým lidem zajišťují možnost lépe se poznat i nad rámec pracovních povinností. Zároveň se mohou zúčastnit i soutěže o Cyklozaměstnavatele Do práce na kole 2023, nebo se zapojit do společensky odpovědné aktivity na podporu ekologické, udržitelné dopravy.