Udržitelná doprava jede celý rok. Jaká byla letošní Zářijová výzva Do práce na kole od spolku AutoMat? - Do práce na kole

Udržitelná doprava jede celý rok. Jaká byla letošní Zářijová výzva Do práce na kole od spolku AutoMat?

Bezemisně po městě celoročně. Už šestý ročník Zářijové výzvy Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem) připomněl důležitost udržitelné dopravy pro naše města. V rámci Evropského týdne mobility motivoval na 1 100 nadšenců a nadšenkyň k tomu, aby bicykl či pohodlné boty neodložili s koncem léta. Během dvoutýdenní výzvy překonali přes 93 tisíc kilometrů, ale především se hecli k pravidelnému pohybu. Ušetřili tak více než 12 tun CO2.

Na rozdíl od Květnové výzvy je ta Zářijová určena jednotlivcům. Přesto celé řadě účastnic a účastníků hradí benefiční startovné do ní zaměstnavatelé. Ti tak svým zaměstnancům zajišťují nejen možnost, jak zůstat v psychické i fyzické kondici, ale také netradiční teambuilding. Zároveň si stále více firem a organizací uvědomuje, že být cyklistice přívětivým zaměstnavatelem je víc než jen trend. Své o tom ví i letošní nositel titulu Cyklozaměstnavatel roku, pražská centrála ČSOB v Radlicích, kde cyklistiku a pěší dopravu podporují celoročně. “V rámci Zářijové výzvy jsme jako spolek AutoMat také vyhlásili Cykloměsto Do práce na kole 2022, kterým se stala Jihlava, do síně slávy vstoupily Otrokovice a historicky prvním Cykloskokanem Do práce na kole se stalo Uherské Hradiště,” říká Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy.

Data pro lepší budoucnost

Význam udržitelné dopravy roste se stále patrnější klimatickou nouzí. To si vnímají nejen účastnice a účastníci výzvy a jejich zaměstnavatelé, ale i města. Ta, která jsme letos ocenili, jsou toho důkazem. A to je pro nás pro všechny dobrá zpráva. Lidé, kteří si s výzvou Do práce na kole (pěšky nebo poklusem) bezemisní cestování (nejen) z práce a do práce vyzkouší v drtivé většině u tohoto způsobu dopravy zůstanou i po jejím skončení. “Vytvářejí tak poptávku po chodecké a cyklistické infrastruktuře, která je nutným předpokladem bezpečného a udržitelného transportu nejen z práce a do práce a také cestou, jak česká a moravská města dělat zdravější, živější a bezpečnější. Anonymizovaná data o trasách, které účastníci a účastnice nahrávají do registračního systému Do práce na kole, pomáhají městům s mapováním a vylepšováním cyklo i chodeckých stezek, identifikací problematických míst, chybějícího mobiliáře atd,” vysvětluje  koordinátorka.

Strhněte vedení i kolegy

Spolek AutoMat hlásí každoroční nárůst počtu těch, kteří jeho výzvy – Zářijovou, Lednovou a Květnovou – přijímají. Objevovat město ze sedla či pěšky začaly spousty lidí během pandemických lockdownů a zůstaly u toho i po jejich skončení. A to je skvělé nejen pro lepší kondici, vyšší imunitu a psychickou pohodu, ale také pro životní prostředí a budoucnost našich měst. Spolek AutoMat již teď aktivně pracuje na přípravě výzvy Lednové i Květnové, chystá nový vizuál a oblíbená trička.

Zájemci o aktivní dopravu mohou mezitím prošlapat cestičku k účasti i ve své firmě. “Například se mohou domluvit s vedením firmy, aby v rozpočtu na příští rok počítalo se startovným do Květnové výzvy pro své zaměstnance. Právě tak to dělají zaměstnavatelé 73 % těch účastníků a účastnic, kteří se Květnové výzvy účastní pravidelně,” dodává Lenthárová. Firmy tak svým lidem zajišťují možnost lépe se poznat i nad rámec pracovních povinností. Zároveň se mohou zúčastnit i soutěže o Cyklozaměstnavatele Do práce na kole 2023, nebo se zapojit do společensky odpovědné aktivity na podporu ekologické, udržitelné dopravy.

Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři