OSN predikuje, že do roku 2050 bude více než dvě třetiny lidí na této planetě žít ve městech, takže je v zájmu nás všech, aby byla co nejvíce obyvatelná.
Snížení počtu automobilů na silnicích má okamžité i dlouhodobé pozitivní účinky na kvalitu ovzduší. Ale to není jediný zdravotní přínos. Jak lidé začnou vyhledávat udržitelné formy dopravy, vede to k většímu cyklistickému, pěšímu a běžeckému pohybu. A to se zase promítá do šťastnější a zdravější populace.
A zmínili jsme hluk? Podle WHO je hlukové znečištění téměř stejně škodlivé jako znečištění ovzduší, pokud jde o naše zdraví. Přemíra hluku způsobuje celou řadu problémů, od mírného podráždění a nespavosti, po srdeční choroby, nebo i předčasnou smrt. Existuje celá řada důvodů, proč bychom měli omezit automobily v městech, ale jaké jsou nejčastější mýty, které se nás snaží přesvědčit o opaku?
Nejpopulárnějším a dlouhodobým mýtem ohledně měst bez automobilů je, že škodí ekonomice a místním podnikům. Někteří podnikatelé se obávají, že méně automobilů znamená méně zákazníků. To může platit pro obchodní centra na okraji města, ale v městském prostředí to neplatí.
Studie konzistentně ukazují, že návštěvnost se zvyšuje, když je ulice zklidněna či car free, vede to k nárůstu tržeb z maloobchodního prodeje. Naopak, v éře online nakupování může zklidnění oblasti oživit hlavní třídu. Podle Euronews výzkum také ukazuje, že i když se parkovací místa odstraní, lidé obvykle nezpanikaří a neopustí navždy danou oblast, ale najdou si alternativní způsoby, jak se v ní dostat tam, kam potřebují. A spíše nakupují v docházkové vzdálenosti.
Dalším častou výhradou je, že pokud město zamezí vjezdu aut, lidé ho nenavštěvují. Naopak, města bez aut jsou nejen dostupnější, ale i turistickou atrakcí. Řecký ostrov Hydra je jedním z příkladů měst, která jsou oblíbenou destinací lidí, kteří hledají klid a pohodu.
Hledáte příklad většího města? Tak to třeba belgický Gent? Zavedení zóny bez aut do centra zcela proměnilo město a zlepšilo celkovou atraktivitu Gentu jako hlavní nákupní a turistické destinace.
Pokud chce město zlepšit mobilitu, pak je omezení aut oprávněným zájmem starších osob nebo lidí se zdravotním hendikepem.
Dobrý, promyšlený design je zásadní pro plánování města bez aut a pokud je dobře navržený, splňuje skutečné potřeby všech jeho obyvatel. Klíčová je samozřejmě fungující veřejná doprava. Ta musí být prakticky i finančně dostupná těm, kteří ji potřebují. To znamená vše od ramp v autobusech, tramvajích a vlacích až po dotace nebo bezplatné cestování pro ty, kteří to potřebují. Dobře navržená města bez aut nezvyšují problémy s dostupností, naopak zlepšují podmínky zejména pro ty, kteří to nejvíce potřebují.
Snahy o car-free město jsou často přehlíženy jako utopické a obtížně realizovatelné v jakémkoli smysluplném měřítku. Kritici říkají, že jsou dobré pouze pro malá města. Řekl to někdo Kodani, Amsterdamu a Oslu? Jejich centra převážně bez aut dokazují, že při správném plánování, vzdělávání a infrastruktuře jsou města bez aut skutečně velmi možná a funkční.
Samozřejmě je třeba zvážit mnoho faktorů. Někdy to může být tak jednoduché jako přizpůsobení stávající infrastruktury, například jak Helsinky přeměnily nepoužívanou železniční trať na cyklistickou superdálnici. V jiných může vyžadovat drastická opatření. S velikostí přicházejí potíže, ale to neznamená, že by nemělo cenu na tom pracovat. Koneckonců, ani Řím nepostavili za den.
Vždy budou existovat cynici, kteří budou tvrdit, že je příliš pozdě na to, aby se lidé změnili. Faktem je, že jízda autem je i nadále normou, protože města ji usnadňují. Margaret Thatcherová kdysi prohlásila, že „člověk, který se po 26 letech ocitne v autobuse, se může považovat za selhání“. Jak zdůrazňuje Wired, je to tento druh stigmatu, který lidem brání otevřít svou mysl alternativám automobilové dopravy. Výzkum ukazuje, že když města přijmou opatření ke snížení nebo omezení počtu aut, jen zřídka se vrátí ke stavu předtím. Každý může těžit z městských ulic s menším počtem vozidel, i když si to ne všichni umí představit.
Jedním z nejvíce frustrujících mýtů je, že města bez aut jsou drahá. I když infrastruktura skutečně stojí peníze, v budoucnu ušetří nebo dokonce vydělá.
Podle WorldCrunch studie v Kodani ukázala, že na každý kilometr vybudovaných cyklostezek ve městě bylo generováno 400 000 EUR jako přínos díky snížení nákladů na dopravu, zdravotní péči a nehody. Porovnejte to se značnými náklady na údržbu silniční infrastruktury a systémů řízení dopravy pro automobily a je jasné, že města bez aut mají určité finanční výhody.
A v neposlední řadě tu máme ty, kteří říkají, že města bez aut jsou proti autům. No, úplně se nemýlí. Car-free města jsou navržena tak, aby z nich udělala lepší místa pro život pro každého. Zatímco auta jsou obecně odrazována, obvykle nejsou úplně zakázána. Ti, kteří potřebují používat auta, jako jsou lidé s problémy s mobilitou a vozidla záchranné služby, tak mohou učinit. A s menším počtem aut na silnici tak mohou činit lépe než kdykoli předtím!
Hlavní teorií je, že lidé nepotřebují tolik řídit. Odhaduje se, že nejméně polovina cest autem na celém světě je kratší než 5 km, což je vzdálenost, kterou by většina lidí mohla snadno urazit na kole nebo veřejnou dopravou. Auta ve městech nadále způsobují problémy obyvatelům, podnikům, vládám a návštěvníkům, ale snížení počtu vozidel pomocí městského modelu bez aut je jednou ze strategií městského plánování, která by mohla mít určité odpovědi.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!