Výzvu Do práce na kole už třináctým rokem organizuje spolek AutoMat ve spolupráci s místními koordinátory a koordinátorkami.
Osmý ročník Zářijové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem se konal 16.-25. září 2024 v rámci Evropského týdne mobility. Do výzvy se zapojilo 899 lidí, kteří společně v rámci 8 067 udržitelných cest překonali celkově 71 672 km a ušetřili tak 9,24 tun CO2.
Do 14. ročníku Květnové výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem se zapojilo 25 355 lidí z 55 měst a 1794 organizací, kteří dohromady překonali vzdálenost 5,3 milionu kilometrů (z toho 4, 5 milionu na kole a 1 milion km pěšky či poklusem). Tím ušetřili 690 tun CO2 (ve srovnání se stejným počtem kilometrů ujetých autem). A to je skvělá zpráva, protože jde o ekvivalent toho, co stihne absorbovat cca 690 stromů za 100 let!
Do 6. ročníku Lednové výzvy (15.-21. ledna 2024) se letos přihlásilo přes 1 500 statečných napříč celou republikou. Ti si pak v rámci týdenní výzvy – i přes ne úplně příznivé lednové počasí – zapsali do systému Do práce na kole více než 3 600 udržitelných cest. Zaznamenali jsme tak téměř 27 200 překonaných kilometrů a úsporu CO2 více než 3,5 tuny – ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem. Počet aktivních cest, kilometrů i ušetřených tun oxidu uhličitého v rámci výzvy byl však ve skutečnosti mnohem vyšší. Ne všichni účastníci si své cesty zaznamenávali (zaznamenáno cca 1/3 cest). Přitom právě anonymizovaná data o trasách mohou pomoci rozvoji infrastruktury pro udržitelnou dopravu.
13. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem přinesl další rekord – 25 621 zapojených účastníků a účastnic z celého Česka, a to z 2 500 firem a v 52 pořadatelských městech. Počet zapsaných cest provedených na kole a pěšky se téměř vyrovnal, celkově to bylo přes 696 000 cest. Květnová výzva 2023 také hlásí přes 739 tun CO2, které jsme na naježděných a nachozených 5 700 000 kilometrech ušetřili oproti cestám vykonaným autem. Podívejte se na podrobné výsledky Květnové výzvy 2023.
Sedmý ročník Zářijové výzvy Do práce na kole, pěšky nebo poklusem se konal 11.-24. září 2023 v rámci Evropského týdne mobility. Do výzvy se zapojilo 1 047 lidí, kteří společně v rámci 12 600 udržitelných cest překonali celkově 114 000 km a ušetřili tak 15 tun CO2.
Lednová výzva Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2023 přilákala na 2 000 účastníků a účastnic z celé republiky. Do našeho registračního systému jste nahráli či zapsali celkem přes 42 000 překonaných kilometrů (32 000 km na kole a 10 000 km pěšky) v rámci 6200 cest. Společně jsme tak ušetřili téměř 5,5 tuny emisí CO2 (v porovnání s cestou autem). Nejvyšší účast zaznamenaly Praha, Brno, Plzeň, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Zlín a Hradec Králové.
Typografický vizuál a písmo DPNK vytvořit Jan Charvát.
12. ročník Květnové výzvy Do práce na kole (pěšky nebo poklusem) překonal všechny dosavadní rekordy. Akce přilákala téměř 24 700 nadšenkyň a nadšenců pro bezmotorový pohyb. Ti se po celý měsíc přepravovali (nejen) z práce a do práce pěšky, na kole či poklusem. Společně tak překonali 6,3 milionů kilometrů a ušetřili tak přes 800 tun CO2 ve srovnání se stejnými cestami vykonanými autem.
Podívejte se na podrobné výsledky Květnové výzvy Do práce na kole 2022. Podívejte se na video s výsledky i s rozhovory s účastníky a účastnicemi.
Poslední dny ledna 2022 patřily už 4. ročníku Lednové výzvy Do práce na kole (nebo pěšky či poklusem). O akci motivující k pravidelnému pohybu i mimo hlavní cyklosezónu si před lety řekli sami účastníci a účastnice klasické jarní výzvy.
Do akce se letos zapojilo 1 854 lidí z celé republiky, kteří si dohromady zapsali 31 300 km na kole a 9700 km pěšky. Celkově do systému zaznamenali 3 300 cest na kole a 2 744 cest pěšky, což vychází průměrně 9,5 km na jednu cestu na kole a 3,5 km na pěškocestu. Celkově jsme teoreticky ušetřili 5,3 tun CO2 (oproti stejné vzdálenosti vykonané autem). Výsledky Lednové výzvy Do práce na kole 2022.
Do 6. ročníku Zářijové výzvy Do práce na kole se v roce 2022 zapojilo 1 092 účastníků a účastnic z celé republiky. Společně překonali 80 810 km na kole a 12 226 km pěšky a poklusem – tedy celkem 93 036 zelených kilometrů. V systému je nahráno 8 207 cest na kole a 3 192 cest pěšky a poklusem a hlavně celkové skóre: ušetřených 12 tun CO2. Bezemisních cest ale bylo ve skutečnosti mnohem víc, protože ne každý si své výzvové cesty zaznamenal. Největší zastoupení ve výzvě motivující k udržitelné dopravě hlásí Praha, Brno, Zlín, Ostrava, Plzeň a Pardubice. V rámci Zářijové výzvy (a Evropského týdne mobility) jsme vyhlásili Jihlavu jako vítěze kategorie Cykloměsto Do práce na kole 2022. Městem, které udělalo největší pokrok v oblasti podpory udržitelné dopravy – tedy Cykloskokanem 2022 – se stalo Uherské Hradiště. Otrokovice vstoupily do Síně slávy.
Vizuál k výzvě Do práce na kole 2022 vytvořila Eliška Podzimková.
Také 11. ročník Do práce na kole se konal během nevypočitatelné pandemie. Tentokrát nás ovšem velmi mile překvapila touha po zdravém a bezpečném pohybu i po společné aktivitě s kolegy*němi. Podařilo se překonat rekord z „posledního normálního“ roku 2019. Zapojilo se 22 114 lidí z 2 102 organizací a firem v rámci 9 213 týmů. Všichni jsme dohromady šetrně překonali 5 425 000 km, tím jsme zároveň ušetřili téměř 700 tun emisí CO2. Podrobné výsledky za rok 2021.
Motivujeme města a zaměstnavatele k větší vstřícnosti k udržitelné dopravě. Letošní titul Cykloměsto roku získaly Otrokovice, Cyklozaměstnavatelem roku se stala Skupina ÚJV.
Během tvrdého lockdownu v lednu se uskutečnila i Lednová výzva Do práce na kole. Ta zaznamenala zájem 1 550 účastníků, kteří si zapsali: 31 700 km překonaných na kole či koloběžce, 11 200 km našlapáno pešky (nebo poklusem), 3 200 cest na kole, 2 800 cest pěšky, 5, 6 tun ušetřeného CO2 (oproti absolvování stejného počtu km autem).
U příležitosti Evropského týdne mobility proběhl také 5. ročník Zářijové výzvy. Její výsledky najdete zde.
Vizuál k výzvě Do práce na kole 2021 vytvořila Toy_Box.
Jubilejní desátý ročník v květnu 2020 byl poznamenán probíhající pandemií koronaviru covid-19. I v nouzovém stavu se do výzvy zapojilo odvážných 15 813 účastníků a účastnic ze zhruba 2700 firem a institucí. Vzhledem k tehdejším okolnostem to měli někteří z nás do práce až příliš blízko a proto bylo výjimečně možné si místo cest do práce a z práce zapisovat domácí cvičení. Z desátého ročníku Do práce na kole se tak stal celonárodní teambuilding. Podrobné výsledky za rok 2020.
V lednu 2020 se uskutečnil i 2. ročník Lednové výzvy Do práce na kole. Výsledky najdete zde.
Podívejte se i na výsledky 4. ročníku Zářijové výzvy Do práce na kole s podporou Hello bank!
Vizuál k výzvě Do práce na kole 2020 vytvořil Jaromír 99.
Devátý ročník v květnu 2019 byl opět o něco větší a lepší než předchozí rok. Do práce se udržitelně přepravovalo 19 576 účastníků a účastnic z celkem 2737 firem a institucí. Celkem jsme společně ušetřili 465,7 tun CO2 oproti tomu, kdybychom všechny cesty vykonali autem. Podrobné výsledky za rok 2019.
Leden 2019 přinesl 1. ročník Lednové výzvy Do práce na kole. Podívejte se na výsledky.
V září 2019 se uskutečnil 3. ročník Zářijové výzvy Do práce na kole. Podrobné výsledky najdete zde.
Vizuál k výzvě Do práce na kole 2019 vytvořil David Suda.
Do osmého ročníku v květnu 2018 vyjelo, vyběhlo a vyšlo 16 347 zaměstnanců z 1838 firem a institucí. Celkem společně vykonali 3,56 milionu šetrných kilometrů. Poprvé se konala přidružená výzva pro studenty Do školy na kole. Podrobné výsledky za rok 2018.
V září se uskutečnil 2. ročník Zářijové výzvy Do práce na kole. Podívejte se na výsledky.
Vizuál k výzvě Do práce na kole 2018 vytvořil Jakub Spurný a ilustrátorka Nikola Hoření.
Na jaře 2017 vyjelo a vyběhlo do sedmého ročníku 12 883 účastníků*ic z 1 958 firem a institucí. Ti překonali 2,57 milionu šetrných kilometrů, i když nešlo jen o kilometry, ale především pravidelnost. Nejpilnější cyklisté v roce 2017 bydleli v Krnově, nově zapojeném městě. Z 21 pracovních dní se šetrně dopravovali devatenáctkrát. Nejvýkonnější byli reprezentanti Otrokovic, kteří ujeli průměrně 395 km za měsíc. Podrobné výsledky naleznete na samostatné stránce.
V září 2017 jsme odstartovali 1. ročník Zářijové výzvy. Výsledky najdete zde.
Vizuál k výzvě Do práce na kole 2017 vytvořil Jakub Spurný a ilustrátorka Nikola Hoření.
V šestém ročníku výzvy čekala účastníky*ice jedna velká změna. Do akce se mohli poprvé zapojit nejen cyklisti, ale i běžci, chodci, bruslaři, skateboardisti a longboardisti. Celkem se loňského ročníku účastnilo 10 800 cyklistů, běžců a chodců z 1 825 institucí z 27 měst ČR. Na kole ujeli přes 2 miliony kilometrů a po svých zdolali 161 535 km. Díky tomu se ušetřilo 85 kg jemných prachových částic a 341 tun oxidu uhličitého.
V pátém ročníku šlapalo do práce na kole 7 280 lidí z 1 156 firem a institucí z čtyřiadvaceti měst. Kdyby všichni tito zaměstnanci jeli sami do práce autem, vyprodukovali by tím zhruba 212 tun oxidu uhličitého, 1 tunu oxidu uhelnatého a kila dalších látek poškozujících naše zdraví a životní prostředí.
Do čtvrtého ročníku se přihlásilo 5 768 lidí z devatenácti českých a moravských měst, čímž narostl počet účastníků o třetinu oproti minulému roku. A díky tomu, že zvolili aktivní pohyb, spálili 40 gigakalorií.
Ročník 2013 byl v mnoha ohledech převratný a zcela nový, protože se do výzvy zapojili zaměstnanci a zaměstnavatelé z celkem jedenácti českých a moravských měst – z Prahy, Brna, Ostravy, Liberce, Plzně, Ústí nad Labem, Olomouce, Jablonce, Pardubic, Jihlavy a Uherského Hradiště. Poprvé se tak jednalo o celorepublikovou akci. Do akce se zapojilo celkem 3 890 účastníků*ic složených do 1 327 týmů z 776 firem a institucí.
O rok dříve se jezdilo ve čtyřech městech (Praze, Brně, Liberci a Pardubicích), a napočítali jsme 2537 účastníků z celkem 829 týmů, kteří jezdili do 510 firem či institucí. Najeli více než 533 tisíc kilometrů, čímž by dokázali třináctkrát objet zeměkouli. Díky tomu, že nechali pro své cesty do zaměstnání auto v garáži, ušetřili 57 tun oxidu uhličitého. Jízdou na kole uspořili dva a půl milionu korun za benzín, opotřebení aut a poplatky.
Do prvního ročníku výzvy se v roce 2011 v Praze a okolí zapojilo 1 025 účastníků rozdělených do 274 týmů ze 181 firem a institucí. Dohromady se ujelo více než 318 tisíc „zelených“ kilometrů, tedy vzdálenost osmkrát kolem zeměkoule.