Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole

Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole. Jak dopadl?

Skončil 13. ročník celorepublikové Květnové výzvy Do práce na kole. Jak dopadl?
6. 6. 2023, 8 min. čtení

Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Tak zní motto Květnové výzvy, kterou spolek AutoMat již třináct let motivuje obyvatele a obyvatelky Česka, aby se po dobu jednoho měsíce přepravovali na vlastní pohon. Do letošní akce se zapojilo přes 25 600 lidí z 2 500 firem a 52 pořadatelských měst. Všichni společně ušetřili emise, prachové částice, hluk i místo na silnicích. 

V rámci Květnové výzvy se letos udržitelně přepravovalo (nejen) z práce a do práce 25 625 lidí. Ti společně urazili více než 5 729 000 km a ušetřili tak 739 tun CO2 (ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem). Poměr cyklocest a pěších cest byl letos vyrovnanější než v minulosti, do systému účastníci a účastnice zaznamenali 388 tisíc cest na kole a přes 308 tisíc cest pěšky. Kromě Prahy se do akce zapojilo i 51 dalších měst napříč republikou. V některých z nich (např. Praha, Třebíč, Ústí nad Labem) tvořili pěší většinu, v jiných výrazně dominovali cyklisté (např. Pardubice, České Budějovice, Otrokovice).

„Účastníci prospívají své fyzické a psychické kondici a přitahují  pozornost k problematice potřeby infrastruktury pro pěší a cyklisty. Anonymizovaná data o jejich trasách pak mohou městům pomáhat s jejich budováním,” říká vedoucí Do práce na kole Dominika Lenthárová z AutoMatu.

Týmy firmy B.Pro

Změna pro lepší budoucnost

Pořádající spolek AutoMat v rámci Květnové výzvy otevřel také výzvu Do školy na kole, kterou přijalo 29 základních a středních škol a univerzit. Jednou z nich je i pražská škola Vela: „Dnes, když jsem přišla do školy, byly cyklostojany úplně plné. A to jsme kvůli výzvě ještě jeden přidali. My jsme malá škola, chodí k nám 100 dětí. A do výzvy se jich přihlásilo asi dvacet, takže každý pátý napříč celou školou. Od prvňáků až po druhý stupeň,” hlásila začátkem května učitelka Barbora Kverková. A Lenka Ocásková z Masarykova gymnázia Příbor dodává: „Zorganizovali jsme i společnou snídani. Nejčastěji zaznívala věta: Takhle by mohl začínat každý školní den.” Právě na změně dopravních návyků žactva a studentstva bude záležet, jak bude vypadat budoucnost našich měst.

Škola Vela

Nejen v květnu, ale celý rok

Jedinou soutěžní kategorií Květnové výzvy je pravidelnost týmů, které sestávají z 2 až 5 členů či členek. „Ve výzvě nejde o počet kilometrů, ale o změnu našich každodenních návyků. Právě rozhodnutí o tom, jak se budeme po městě a případně i mezi městy dopravovat, má přímé dopady na zdraví nás všech, ale také přírody a planety. Pravidelnost je pro nás klíčová. Do závěrečného losování o ceny v rámci vyhlašování výsledků Do práce na kole proto zařazujeme všechny týmy, které dosáhnou pravidelnosti 66 % a více bez ohledu na překonanou vzdálenost,” vysvětluje Dominika Lenthárová. Drtivá většina účastnic a účastníků u udržitelného cestování po městě zůstává i po skončení výzvy, a to minimálně po zbytek sezony. Na Květnovou navazuje dva týdny trvající Zářijová výzva, kterou se spolek AutoMat zapojuje do Evropského týdne mobility, a týdenní Lednová výzva.

Udělat něco pro sebe i pro okolí

Ke Květnové výzvě se hrdě hlásí také 2 506 firem, kterým záleží na udržitelné budoucnosti. Květnovou výzvu přijaly letos malé i velké organizace včetně např. Komerční banky. „Letos se zapojilo neuvěřitelných 392 zaměstnanců z celé republiky, což je rekordní číslo. Naší ambicí je společně pokořit milník 100 000 ujetých km. Osobně se také zapojuji a snažím se každý týden několikrát na kole do práce vyrazit a navzájem se s kolegy povzbuzovat,” hecoval během května generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka.

Generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka

Dalšími hojně zastoupenými organizacemi byly např. Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (278 lidí), Continental Barum (273 lidí), Československá obchodní banka (416 lidí), Avast (127 lidí), Akademie věd ČR, Česká televize, Thermo Fisher Scientific, Česká národní banka, Ministerstvo dopravy, ROPID nebo ÚJV Řež. Úhradu startovného považují české firmy stále běžněji za jeden z firemních benefitů – téměř ¾ účastníků a účastnic hradí startovné právě jejich zaměstnavatelé.

„Skvěle motivační akce, která si nás opět získala. Každý den v kanceláři probíhala diskuze, kolik kdo najel/nachodil kilometrů a souboj dvou interních týmů vrcholil poslední 3 dny. Musím uznat, že změnit způsob dopravy do kanceláře a udělat něco pro sebe a okolní prostředí je opravdu osvěžující!” říká Michal Holzknecht, ze společnosti Welcome to the Jungle CZ/SK.

Oslavili jsme jízdní kolo

V zapojených městech také po celý květen probíhaly oblíbené Akce na triko, cyklosnídaně, cyklosvačiny a cyklovyjížďky a také závěrečná vyhlášení výsledků a večírky s losováním cen od partnerů výzvy. V Praze celá akce symbolicky vyvrcholila v sobotu 3. června na Světový den jízdního kola Světovou cyklojízdou a Cyklozvoněním 2023, kdy se téměř sedm stovek lidí za účasti zástupců OSN a několika velvyslanectví lidí vč. nizozemského velvyslance a irské velvyslankyně projelo centrem hlavního města na kolech z Výstaviště do Braníka, kde následoval doprovodný program pro celou rodinu. Při příležitosti Světového dne jízdního kola vydala prohlášení na podporu cyklodopravy také Pražská diplomatická cyklistická koalice. Najdete pod ním podpisy 41 velvyslanců a velvyslankyň působících v Česku.

Vyhlášení národních a pražských kategorií Květnové výzvy se uskuteční ve středu 21. června od 17 hodin v Petrohradské kolektiv. Design letošního účastnického trička Květnové výzvy vytvořil renomovaný typograf Jan Charvát.

Účastníci a účastnice najdou výsledky ve svém profilu v sekci Výsledky.

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+ Inspirace

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+

7 nečekaných výhod cyklistiky pro lidi ve věku 60+
Proč jezdit na kole či chodit pěšky a ještě za to platit? Co lidé oceňují na výzvě Do práce na kole? Cyklodoprava

Proč jezdit na kole či chodit pěšky a ještě za to platit? Co lidé oceňují na výzvě Do práce na kole?

Proč jezdit na kole či chodit pěšky a ještě za to platit? Co lidé oceňují na výzvě Do práce na kole?
Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti Cyklozaměstnavatel

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti

Výzva Do práce na kole svědčí produktivitě i nižší nemocnosti
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři