Přijměte Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2024 - Do práce na kole

Přijměte Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2024

Přijměte Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2024
5. 12. 2023

Zdravý životní styl, čistá hlava, ale také ohleduplnost k životnímu prostředí. To jsou jen některé z motivací, proč stále více lidí holduje udržitelné dopravě. A k pravidelnému pohybu po městě na vlastní pohon i v zimním období vybízíme letos už po šesté. V týdnu od  15. do 21. ledna 2024 vyhlašujeme Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Registrace do výzvy je spuštěná právě teď.

Princip Lednové výzvy Do práce na kole je jednoduchý. Vše začíná bezplatnou registrací. V lednu se pak účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce bezmotorově, své cesty si nahrávají do systému, a nakonec mohou vyhrát zajímavé ceny. Hodnotí se pouze „pravidelnost jednotlivce”, přesto své šetrně překonané kilometry mohou účastníci sledovat také v žebříčku. Pravidelnost udržitelných cest, bez ohledu na rekordní výkony, je totiž pro celou výzvu, ale hlavně pro zdraví nás samotných, našich měst a celé planety klíčová.

Města jsou tu pro všechny

„Jízda na bicyklu či koloběžce, chůze nebo běh nejsou jen sportovními disciplínami. Jsou to regulérní způsoby dopravy po městě, na které je potřeba myslet po celý rok,” vysvětluje Dominika Lenthárová, koordinátorka výzvy Do práce na kole ze spolku AutoMat. Lednová výzva je také dalším ze způsobů, jak upozornit na neúnosnou, přesto leckdy nedotknutelnou individuální automobilovou dopravu v našich městech. „Trvale udržitelné město je takové, které dává vyvážený prostor všem způsobům dopravy a bere ohledy na všechny její účastníky a účastnice – nejen úhlem pohledu motoristy,“ doplňuje Dominika Lenthárová.

Zima nás zastavit nemusí

Pořádající spolek AutoMat se podpoře celoroční aktivní dopravy věnuje dlouhodobě a systematicky. „V AutoMatu např. přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili – zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras,” vysvětluje Anna Kociánová z AutoMatu.  „Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už  stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou,” dodává Anna Kociánová.

Lednová výzva Do práce na kole

Když to nejde na kole, vždycky je tu chůze

Do předešlé Lednové výzvy Do práce na kole 2022 se zapojilo 2 000 lidí z celého Česka, kteří si do registračního systému zapsali přes 42 000 překonaných kilometrů (32 000 km na kole a 10 000 km pěšky) v rámci 6200 cest. Společně jsme tak ušetřili téměř 5,5 tuny emisí CO2 (v porovnání s cestou autem). Nejvyšší účast zaznamenaly Praha, Brno, Plzeň, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Zlín a Hradec Králové.

Infrastruktura na prvním místě

Anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o rozvoji bezpečnější infrastruktury. Každé město, které se organizačně zapojí do Květnové výzvy Do práce na kole, může získat cenná data pro rozvoj své stávající infrastruktury a plánování té budoucí. „Mezi nejčastější důvody, proč lidé nejezdí po městě na kole, patří strach z pohybu mezi motorovými vozidly. Zkušenosti ze zahraničí svědčí o tom, že kvalitní a bezpečná infrastruktura pro pěší a cyklisty je pro změnu dopravního chování mnohem zásadnější než třeba počasí nebo podnebí,“ říká Dominika Lenthárová.

Klima jako vážný důvod

Kolo nebo chůze ale jsou také prostředkem boje s nadměrnou produkcí oxidu uhličitého, která přispívá ke stále citelnější klimatické změně. Na celkové produkci skleníkových plynů v EU se doprava podílí 25–30 %, přičemž ta osobní motorová z tohoto množství tvoří cca 50 % procent. Zajímavé je, že emise CO2 ve všech hlavních sektorech (energetika, průmysl, bydlení, lesnictví) klesají, až na jediný: dopravu.

Lednová výzva Do práce na kole

Každý kilometr, který překonáte bezmotorově, se počítá

Až se jaro zeptá…

Na plno už jedou také přípravy na 14. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, která je výzvou (nejen firemním) týmům, ale také oblíbeným teambuildingem. Už teď je možné pořídit si nejvýhodnější startovné, v rámci kterého získají účastníci a účastnice mimo jiné také soutěžní tričko s designem od Petra VonSaten Kněžka a Šárky Blažkové.

 

Otrokovice podruhé v Síni slávy Cykloměsta Do práce na kole. Žádné usínání na vavřínech se nekoná

Otrokovice podruhé v Síni slávy Cykloměsta Do práce na kole. Žádné usínání na vavřínech se nekoná

Přátelské město, kde je bezpečné a snadné se pohybovat pěšky, na kole i v autě. To je dlouhodobým cílem otrokovické radnice a čtvrté ocenění v rámci ankety Cykloměsto Do práce…
8 benefitů výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem

8 benefitů výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem

A proč bych to jako měl dělat? Jestli se i vy setkáváte s touto otázkou, pokud jde o naší výzvu, nemusíte si dělat vrásky. Odpověď jsme pro vás sesumírovali v…
Přijměte Květnovou výzvu Do práce na kole, pěšky či poklusem už teď

Přijměte Květnovou výzvu Do práce na kole, pěšky či poklusem už teď

Lepší psychická i fyzická kondice i zdravější životní prostředí. To všechno jsou důvody, proč stále více lidí přijímá Květnovou výzvu  Do práce na kole, pěšky či poklusem. Tu pořádá už…
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři