Přijměte Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2025 - Do práce na kole

Přijměte Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2025

Přijměte Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem 2025
12. 12. 2024, 6 min. čtení

Zdravý životní styl, čistá hlava, ale také ohleduplnost k životnímu prostředí. To jsou jen některé z motivací, proč stále více lidí holduje udržitelné dopravě. A k pravidelnému pohybu po městě na vlastní pohon i v zimním období vybízíme letos už po sedmé. V týdnu od  13. do 19. ledna 2025 vyhlašujeme Lednovou výzvu Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Registrace do výzvy je spuštěná právě teď.

Princip Lednové výzvy Do práce na kole je jednoduchý. Vše začíná bezplatnou registrací. V lednu se pak účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce bezmotorově, své cesty si nahrávají do systému, a nakonec mohou vyhrát zajímavé ceny. Hodnotí se pouze „pravidelnost jednotlivce”, přesto své šetrně překonané kilometry mohou účastníci sledovat také v žebříčku. Pravidelnost udržitelných cest, bez ohledu na rekordní výkony, je totiž pro celou výzvu, ale hlavně pro zdraví nás samotných, našich měst a celé planety klíčová.

Města jsou tu pro všechny

Lednová výzva je také dalším ze způsobů, jak upozornit na neúnosnou, přesto leckdy nedotknutelnou individuální automobilovou dopravu v našich městech. Anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o rozvoji bezpečnější infrastruktury. Každé město, které se organizačně zapojí do Květnové výzvy Do práce na kole, může získat cenná data pro rozvoj své stávající infrastruktury a plánování té budoucí. „Mezi nejčastější důvody, proč lidé – a zejména ženy- nejezdí po městě na kole, patří strach z pohybu mezi motorovými vozidly. Zkušenosti ze zahraničí svědčí o tom, že kvalitní a bezpečná infrastruktura pro pěší a cyklisty je pro změnu dopravního chování mnohem zásadnější než třeba počasí nebo podnebí,“ říká vedoucí projektu Do práce na kole Lucie Rýzlerová z AutoMatu.

Zima nás zastavit nemusí

Pořádající spolek AutoMat se podpoře celoroční aktivní dopravy věnuje dlouhodobě a systematicky. „V AutoMatu např. přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili – zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras,” vysvětluje Anna Kociánová z AutoMatu.  „Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už  stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou,” dodává Anna Kociánová.

Lednová výzva Do práce na kole

Když to nejde na kole, vždycky je tu chůze

Do předešlého 6. ročníku Lednové výzvy se přihlásilo přes 1 500 statečných napříč celou republikou. Ti si pak v rámci týdenní výzvy – i přes ne úplně příznivé lednové počasí – zapsali do systému Do práce na kole více než 3 600 udržitelných cest. Zaznamenali jsme tak téměř 27 200 překonaných kilometrů a úsporu CO2 více než 3,5 tuny – ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem. Počet aktivních cest, kilometrů i ušetřených tun oxidu uhličitého v rámci výzvy byl však ve skutečnosti mnohem vyšší. Ne všichni účastníci si své cesty zaznamenávali (zaznamenáno cca 1/3 cest).

Klima jako vážný důvod

Kolo nebo chůze ale jsou také prostředkem boje s nadměrnou produkcí oxidu uhličitého, která přispívá ke stále citelnější klimatické změně. Na celkové produkci skleníkových plynů v EU se doprava podílí 25–30 %, přičemž ta osobní motorová z tohoto množství tvoří cca 50 % procent. Zajímavé je, že emise CO2 ve všech hlavních sektorech (energetika, průmysl, bydlení, lesnictví) klesají, až na jediný: dopravu.

Lednová výzva Do práce na kole

Každý kilometr, který překonáte bezmotorově, se počítá

Až se jaro zeptá…

Na plno už jedou také přípravy na 14. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, která je výzvou (nejen firemním) týmům, ale také oblíbeným teambuildingem. Už teď je možné pořídit si nejvýhodnější poukaz do Květnové výzvy, v rámci kterého získají účastníci a účastnice mimo jiné také účastnické tričko s designem od Markéty Černé.

 

8 benefitů výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem Cyklodoprava

8 benefitů výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem

8 benefitů výzvy Do práce na kole, pěšky či poklusem
Měsíc na vlastní pohon: Registrace do Květnové výzvy Do práce na kole 2025 startuje Chůze

Měsíc na vlastní pohon: Registrace do Květnové výzvy Do práce na kole 2025 startuje

Měsíc na vlastní pohon: Registrace do Květnové výzvy Do práce na kole 2025 startuje
V dopravě musíme mít vizi a odvahu, říká hradecký náměstek. Východočeská metropole vstoupila do Síně slávy Cykloměsta 2024 Cyklodoprava

V dopravě musíme mít vizi a odvahu, říká hradecký náměstek. Východočeská metropole vstoupila do Síně slávy Cykloměsta 2024

V dopravě musíme mít vizi a odvahu, říká hradecký náměstek. Východočeská metropole vstoupila do Síně slávy Cykloměsta 2024
Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři