
Princip Lednové výzvy Do práce na kole je jednoduchý. Vše začíná bezplatnou registrací. V lednu se pak účastníci a účastnice dopravují celý týden do práce bezmotorově, své cesty si nahrávají do systému, a nakonec mohou vyhrát zajímavé ceny. Hodnotí se pouze „pravidelnost jednotlivce”, přesto své šetrně překonané kilometry mohou účastníci sledovat také v žebříčku. Pravidelnost udržitelných cest, bez ohledu na rekordní výkony, je totiž pro celou výzvu, ale hlavně pro zdraví nás samotných, našich měst a celé planety klíčová.
Lednová výzva je také dalším ze způsobů, jak upozornit na neúnosnou, přesto leckdy nedotknutelnou individuální automobilovou dopravu v našich městech. Anonymizovaná data o skutečných trasách vykonaných pěšky nebo na kole využívá AutoMat při jednání s městy o rozvoji bezpečnější infrastruktury. Každé město, které se organizačně zapojí do Květnové výzvy Do práce na kole, může získat cenná data pro rozvoj své stávající infrastruktury a plánování té budoucí. „Mezi nejčastější důvody, proč lidé – a zejména ženy- nejezdí po městě na kole, patří strach z pohybu mezi motorovými vozidly. Zkušenosti ze zahraničí svědčí o tom, že kvalitní a bezpečná infrastruktura pro pěší a cyklisty je pro změnu dopravního chování mnohem zásadnější než třeba počasí nebo podnebí,“ říká vedoucí projektu Do práce na kole Lucie Rýzlerová z AutoMatu.
Pořádající spolek AutoMat se podpoře celoroční aktivní dopravy věnuje dlouhodobě a systematicky. „V AutoMatu např. přinášíme praktické návody, jak v zimě na kolo, a apelujeme také na zimní údržbu cykloinfrastruktury. Do té jsme se ostatně sami zapojili – zkonstruováním cyklopluhu a pravidelným protahováním pražských cyklotras,” vysvětluje Anna Kociánová z AutoMatu. „Zima není důvod, proč se aktivní dopravy vzdát. Inspirací nám může být Finsko či Dánsko, a to především důrazem na budování bezpečné infrastruktury. Pak už stačí jen vhodné oblečení a výbava. A když je náledí, vždy zbývá chůze a její kombinace s veřejnou dopravou,” dodává Anna Kociánová.
Když to nejde na kole, vždycky je tu chůze
Do předešlého 6. ročníku Lednové výzvy se přihlásilo přes 1 500 statečných napříč celou republikou. Ti si pak v rámci týdenní výzvy – i přes ne úplně příznivé lednové počasí – zapsali do systému Do práce na kole více než 3 600 udržitelných cest. Zaznamenali jsme tak téměř 27 200 překonaných kilometrů a úsporu CO2 více než 3,5 tuny – ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem. Počet aktivních cest, kilometrů i ušetřených tun oxidu uhličitého v rámci výzvy byl však ve skutečnosti mnohem vyšší. Ne všichni účastníci si své cesty zaznamenávali (zaznamenáno cca 1/3 cest).
Kolo nebo chůze ale jsou také prostředkem boje s nadměrnou produkcí oxidu uhličitého, která přispívá ke stále citelnější klimatické změně. Na celkové produkci skleníkových plynů v EU se doprava podílí 25–30 %, přičemž ta osobní motorová z tohoto množství tvoří cca 50 % procent. Zajímavé je, že emise CO2 ve všech hlavních sektorech (energetika, průmysl, bydlení, lesnictví) klesají, až na jediný: dopravu.
Každý kilometr, který překonáte bezmotorově, se počítá
Na plno už jedou také přípravy na 14. ročník Květnové výzvy Do práce na kole, která je výzvou (nejen firemním) týmům, ale také oblíbeným teambuildingem. Už teď je možné pořídit si nejvýhodnější poukaz do Květnové výzvy, v rámci kterého získají účastníci a účastnice mimo jiné také účastnické tričko s designem od Markéty Černé.