Často kladené dotazy (FAQ) - Do práce na kole

Informace o letošních cenových vlnách a termínech rozesílek startovních balíčků najdete zde.

Základy Do práce na kole, pěšky či poklusem

(Pravidelnost, týmy, organizace, pravidla soutěží)

Proč bych měl*a platit za to, že jezdím do práce na kole? Nedává mi to smysl.

Rozhodně nemusíte. Pokud ve městě nepoužíváte auto – děkujeme, za nás je cíl splněn. Proč se ale každým rokem hlásí k výzvě Do práce na kole stále více lidí a ještě za to platí? Tady je několik důvodů, které nám lidé uvádějí:

1. Baví je to (vzájemné špičkování a hecování v týmu, společné akce, výlety, snídaně, statistiky, večírek…)
2. Mají radost z originálního trička, které přímo vybízí k seznamování s ostatními
3. Cítí se součástí komunity vyznávající aktivní životní styl
4. Účast ve výzvě jim dodává motivaci nepolevit
5. Můžou vyhrát ceny a využívat nejrůznější slevové akce či akce úplně zdarma
6. Podporují tak AutoMat a hlásí se k jeho myšlence udržitelné mobility ve městech (podobně jako když si kupujete desky své oblíbené kapely nebo nosíte odznak oblíbené organizace)
7. Pomocí anonymizovaných dat o svých trasách se chtějí podílet na zlepšování cykloinfrastruktury ve svém městě.

Více o akci se dozvíte také v Závěrečné zprávě 2022. A jaký je váš důvod?

Je možné střídat způsoby dopravy do práce? Např. V pondělí na kole, v úterý autobus?

Ano, je to možné kombinovat dle chuti. Pro každou cestu je v záznamu cesty na výběr ikonka.

Do práce bych rád*a běhal*a, ale nikde jsem nenašel*la políčko, které mám vyplnit.

Jak jste se do práce dopravil*a, u každé cesty označíte příslušnou ikonkou ve vašem profilu.

Je možné přihlásit se i ze zahraničí?

Ano. Jen je potřeba, abyste se registroval*a pod adresou v Česku (na tu adresu vám bude doručen i startovní balíček s tričkem – do zahraničí ho bohužel neposíláme). Můžete se například připojit k nějakému známému – kolegovi v Česku, připojit se k jeho týmu – a tričko by tak dorazilo na adresu jeho týmu. Jezdit a zaznamenávat cesty (a tím pádem i soutěžit o ceny) pak můžete kdekoliv.

​Pokud někdo pracuje třeba jen dva dny v týdnu (např. na částečný úvazek – Po a Út), bude možno to někam poznamenat, aby se mu nepočítaly „chybějící cesty“ za st – pá, kdy nepracuje? A podobně, pokud bych měl*a dovolenou, bude možné to někde uvést, abych „neztratil*a“ dvě cesty pro zmíněný den?

Ve dny, kdy do práce nepojedete, zakliknete políčko „žádná cesta“ v tabulce jízd (ta se zobrazí po začátku výzvy). Tyto dny se pak nepočítají pro výpočet procent pravidelnosti. V případě dovolené využijte možnost „dovolená“. Výhodou „dovolené“ je, že tyto cesty můžete do systému zadat i dopředu (v případě delší dovolené vám tedy neunikne žádná cesta, zapisování je v systému umožněno jen pro 8 dní zpětně). Z důvodů občasného přetížení systému v roce 2024 jsme se rozhodli prodloužit dobu zápisu cest na 15 dní.

Mohou se ke standardním cestám po městě připočítat nějaké další denní cesty, třeba výlet?

V Do práce na kole, pěšky nebo poklusem nejde o to, jestli jezdíte na kole. Jde o to, jestli jezdíte na kole trasu, kterou byste jinak běžně mohli realizovat či realizovali autem. (Jeli byste na sportovní výlet autem? – Ne.) Prosíme, buďte fér. Většina účastníků si poctivě zapisuje každou jízdu do práce i z práce, cestu na nákup, na návštěvu, do školy nebo ze školky (tedy cesty po městě (či mezi městy), o které jde především, a to z pohledu udržitelné a ekologické dopravy). A na konci měsíce je čeká dobrý pocit (a častokrát i o něco pevnější lýtka.) Děkujeme vám, že podporujete rozvoj udržitelné mobility.

Mám podezřele nízkou pravidelnost, přitom jezdím a běhám, až se ze mě kouří!

Nebojte, je to jen zdání. Pravidelnost se totiž počítá podle vzorce, kde je v čitateli počet vašich reálně vykonaných jízd/aktivit a ve jmenovateli je počet všech potenciálních jízd/aktivit za celý měsíc. Jmenovatel se tedy nemění, čitatel – a tedy i procento pravidelnosti – s každou jízdou vzroste. Na konci měsíce bude vaše pravidelnost odpovídat realitě a vy o žádné procento nepřijdete. K dosažení 100% pravidelnosti musíte absolvovat alespoň 26 bezmotorových cest nebo aktivit. Více k výpočtu v Pravidlech výzvy.

Mohu se zúčastnit na elektrokole?

Ano. Elektrokola podporujeme – zvláště v kopcovitých městech mohou být opravdovým pomocníkem.

Kdy se bude hlasovat o Cyklozaměstnavateli roku?

Dotazník se v registračním systému objeví během výzvy. Dáme vám vědět notifikací v systému až dotazník bude možné vyplnit. Vy zatím můžete zjišťovat, jak vás váš zaměstnavatel v bezmotorové dopravě podporuje.

Registrace

Kde v registraci si mám zvolit způsob, jakým se budu do práce dopravovat?

Způsob dopravy se zaškrtává přímo ve formuláři ve vašem profilu, kam se zadávají cesty. U každého dne je možnost zvolit si příslušný dopravní prostředek.

Mohu se jako osoba nebo i tým zaregistrovat i samostatně nebo pouze pod firmou?

Můžete i samostatně, výzva není určena primárně zaměstnancům. Startovní balíček vám přijde na adresu, kterou uvedete v kolonce Pobočka. (Můžete zvolit i adresu domů.)

Je výzva pouze pro zaměstnance, nebo i pro studenty či seniory?

Výzva je pro každého, zúčastnit se může každý. Tým můžete sestavit i v rámci rodiny či ze svých přátel a sousedů. Studenti a studentky, senioři či seniorky se mohou zúčastnit výzvy Do školy na kole, pěšky či poklusem.

Mohu se výzvy účastnit jako jednotlivec*kyně?

Ano. Týmy o jednom účastníkovi však nejsou zařazeny do týmových soutěží, takže hlavní kategorie „Pravidelnost“ se vás nebude týkat. Můžete si založit tým o jednom účastníkovi. Ale vězte, že do týmu můžete pozvat naprosto kohokoliv (rodinu, přátele…), nemusí ani jezdit za stejnou pobočku. Reálně dokonce ani nemusí být ze stejného města (zvolili byste si jedno město společné). Parťáka či parťačku do týmu také můžete najít ve facebookových skupinách Do práce na kole pro jednotlivá města.

Systém Do práce na kole

(systém, osobní profil a heslo, zapisování jízd, výsledky apod.)

Podívejte se i na video o způsobech zapisování cest v rámci výzvy Do práce na kole.

Kam mohu zapisovat své cesty? Kde najdu kalendář jízd?

Tabulka / kalendář jízd se vám zobrazí se začátkem výzvy ve vašem webovém profilu.

Nefunguje mi odkaz pro zapomenuté heslo, co mám dělat?

Zkuste to ještě párkrát znovu (nebo chvíli počkejte), zkontrolujte, jestli zadáváte správnou formu e-mailu (třeba máte více mailových adres) nebo zkontrolujte složku spam. Pokud nefunguje ani jedno z toho, napište nám.

Nestihl*a jsem si zapsat cesty z minulého týdne, je možné je nějak dopsat?

Dopisovat cesty je možné 8 dní nazpět, to znamená, že například ve čtvrtek si můžete ještě zapsat cesty z předchozího čtvrtka, ale ze středy již ne. Z kapacitních důvodů nejsme schopni dopisovat vám cesty zpětně. Je třeba je zapsat v řádném termínu.

Jak si mám zapisovat cesty, když je jich více nebo méně než dvě denně?

Můžete je sčítat i rozdělovat. Např. více cest po městě – do práce, na nákup, na návštěvu, cestu do a ze školy s dětmi – můžete rozdělit na dvě cesty, například dopolední a odpolední. Jde více o to, aby seděly celkové kilometry a trasy, pokud je zadáváte. A pozor, vždy se snažte mít vyplněné dvě kolonky (šipky) za den, abyste docílili co nejvyšší pravidelnosti.

Přihlášení přes Google / Facebook, více loginů, více uživatelských profilů

Pokud vám nejde social login, je to asi tím, že jste se registrovali pomocí e-mailu. Je také možné, že máte více uživatelských profilů (v tom případě pište na helpdesk). Ujistěte se, jak to děláte na webu a pak stejný způsob použijte pro aplikaci.

Zapsal*a jsem jízdu, ale statistiky u týmu a firmy nejsou aktualizované

Může trvat až 30 minut, než se výsledky aktualizují – toto nelze opravit, prosíme o strpení, když po hodině něco nesedí, napište nám prosím.

Aplikace Do práce na kole

K čemu mi aplikace Do práce na kole bude?

V aplikaci, kterou můžete mít vždy po ruce, uvidíte přehledné žebříčky soutěží v rámci týmů, firem i měst a můžete se tak hecovat s kolegy i sousedy. Aplikace vám připomene podle vašeho nastavení, že je třeba dopsat cesty, ale upozorní vás i na další notifikace ze systému. Poskytuje také všechny potřebné odkazy do registračního systému. Hladké a elegantní propojení s trackovací aplikací Strava nám bohužel znemožnily limity této aplikace. Nicméně aplikace dovoluje zapisovat cesty i pomocí ručního vyplňování počtu km, nebo si můžete vybírat z již uložených tras (stačí si tedy třeba jednou na webu naklikat do mapy cestu tam a zpět a poté, pokud jezdíte stále stejnou trasu, můžete vybrat již uloženou trasu, doplnit ji na další den a je to).

Výsledky jsou v aplikaci na dvou místech

Přímo v aplikaci najdete výsledky, které se týkají zejména přímo vás (můj tým, moje firma, moje pobočka), pokud chcete nějaké jiné výsledky, k tomu slouží právě odkaz do registračního systému, kde je možné vyhledávat účastníky, firmy apod. Výsledky také můžete hledat na webu dopracenakole.cz podle měst a tak sledovat třeba z Chebu, jak si vedou v Karviné…

Jak stáhnout GPX soubor z aplikace Strava

Stáhnout GPX záznam o trase je možné skrze webové rozhraní Stravy (ne v aplikaci) – přihlaste se, najděte správnou trasu a pak v menu vyberte Export (viz how to). Pak musíte zpět do registračního systému – zapsat jízdu (kalendář), označte jaký dopravní prostředek jste zvolili a pod místem k zadání počtu km zvolte v menu „Nahrát GPX soubor“, přetažením či kliknutím nahrajte stažený GPX soubor a pak již jen zvolte den a směr tam, či zpět, abyste jízdu zaznamenali.

Potřebuji aplikaci Strava pro používání aplikace Do práce na kole?

Ne, doporučujeme data se Stravy přímo synchronizovat se systémem pomocí #dpnktam a #dpnkzpet.

Je možné propojit s aplikací Do práce na kole i jiný nástroj/aplikaci než Strava?

Ano, možné to je. Vyžaduje to sice instalování Stravy, ne však její aktivní používání – Strava totiž umožňuje napojení na mnoho jiných trackingových aplikací (AppleWatch, Garmin, Suunto aj.) a jakmile budete mít skrze toto propojení cesty ve Stravě, budete je mít automaticky i u nás v aplikaci. Možná bude jen třeba krapet trpělivosti, záleží na nástroji, který používáte. Jak na propojení, se dozvíte na webu Stravy (v angličtině).

Chcete si zapsat domácí cvičení a není kam?

Správně. Cvičení a minuty byly dočasným pandemickým opatřením a již je nezohledňujeme. Cvičení nemá vazbu na udržitelnou mobilitu, o kterou jde ve výzvě Do práce na kole, pěšky či poklusem především. Pokud jste na home office, vyberte v systému možnost home office a bude jasné, že ten den nerealizujete žádnou cestu. Statistiky vám neklesnou. Děkujeme za pochopení.

Trička, nákrčníky, ponožky

Zaplatili jsme startovné. Kdy nám přijde tričko?

Trička expedujeme vždy na konci dané vlny přihlašování, a to podle vašich objednávek velikostí. Důležité je schválení vaší*vašeho firemní*ho koordinátorky či koordinátora na konci vlny. Pokud vás nestihne schválit do konce vlny, přesouváte se do další.

Každý se může podívat, kde se jeho balíček nachází v systému v sekci Triko, konkrétně zde.

Vše o balíčcích a tričkách – termíny doručování a způsoby přebírání (vč. možné změny času doručení) najdete na stránce Trika.

Velikosti triček bohužel nejsme z kapacitních důvodů schopni vyměňovat.

Výměnu určitě provedeme v případě, kdy vám dojde jiná velikost trička, než kterou jste si objednali. Tričko je dárkem k výzvě, doplněk celé akce, neprovozujeme e-shop a nemáme tedy kapacity výměny velikostí realizovat. Tip: Tričko můžete zkusit vyměnit s kolegy, nebo s jinými účastníky akce v rámci Facebookových skupin Do práce na kole ve vašem městě nebo okolí.

Líbí se mi tričko i ponožky výzvy. Můžu si objednat oboje?

V rámci startovného do Květnové výzvy máte nárok na výběr pouze jednoho produktu – trička, ponožek či nákrčníku. Doporučujeme vybrat si tričko a ostatní produkty si zvlášť objednat na našem e-shopu. Distribuce startovních balíčků se odehrává jinými kanály než objednávky z e-shopu a nejde je spojovat.

Jak vybrat správnou velikost trička?

Prosím, při výběru se řiďte velikostními tabulkami od výrobce. Reklamace je zbytečně zdlouhavá, nákladná a neekologická.

 

Potíže s aplikacemi a nahráváním jízd

Pokud jste správně propojili aplikaci se systémem Do práce na kole (dpnk.dopracenakole.cz) a přesto se nemáte ve svém profilu zaznamenané cesty, zkuste postupně tato možná řešení:
  • nezapomeňte každou jízdu odeslat (návod na zapisování jízd),
  • zkuste problematickou akci vícekrát, s časovým odstupem (ojediněle mohlo dojít k výpadku serverů),
  • projděte si nastavení v aplikaci a zkontrolujte, že všechny údaje jsou správné (návod Jak na to),
  • máte v systému více registrací (s jinými e-maily), cesty se zapisují pod jiného uživatele → propojte aplikaci se správným účtem, nebo se ozvěte našemu helpdesku, napravíme to.

Obecné

Jak se přihlásím k odběru newsletterů Cyklonoviny?

Dobrá otázka! V newsletterech totiž často posíláme speciální nabídky partnerů, které jinde nenajdete.

1. V účastnickém profilu dejte „Změnit osobní údaje“ a dole zaškrtněte „Chci dostávat e-mailem novinky, informace o akcích a pozvánky do dalších ročníků soutěže“.

2. Přihlášení do newsletteru přes formulář na webu zde.

Výzvu pořádá
Generální partneři
Národní partneři
Partneři
Hlavní mediální partner
Mediální partneři