Díky Květnové výzvě se nám dokonce podařilo rozhýbat stavbu kolárny, říká specialistka na udržitelnost - Do práce na kole
Novinka

Díky Květnové výzvě se nám dokonce podařilo rozhýbat stavbu kolárny, říká specialistka na udržitelnost

30. 4. 2025, 14 min. čtení
Díky Květnové výzvě se nám dokonce podařilo rozhýbat stavbu kolárny, říká specialistka na udržitelnost

Andrea Šustrová působila donedávna jako ESG specialistka v rámci skupiny Direct. A protože je také vášnivou cyklistkou, rozhodla se kolegům a kolegyním zprostředkovat Květnovou výzvu Do práce na kole. Povídali jsme si o tom, co její koordinace ve firmě se stovkami zaměstnanců obnáší, proč je potřeba s přípravami začít včas a jak přesvědčit vedení, aby do toho šláplo taky. Inspirujte se a zkuste zapojit i svou firmu.

Kdy a jak jste se poprvé setkala s výzvou Do práce na kole?

AutoMat jako organizátora výzvy znám už dlouho. Zapojuji se i do dalšího projektu AutoMatu – organizuji sousedské slavnosti Zažít město jinak u nás ve Strašnicích. Taky ráda jezdím na kole a téma udržitelnosti obecně je mi hodně blízké. Pracovně se mu aktivně věnuji už přes šest let a v rámci ESG pozice jsem přemýšlela, jak tohle všechno spojit dohromady.

Co pro vás ESG znamená?

ESG je zkratka slov environmental, social a governance a česky tento pojem vyjadřujeme třeba jako zodpovědný, ohleduplný a udržitelný přístup nejen k podnikání, ale také k osobnímu životu. V reálu to znamená, že jde o tři oblasti, ve kterých by firma měla podnikat nějaké aktivní kroky nejen s ohledem na povinnou legislativu, ale i se záměrem, že sama chce a vidí v tom příležitosti pro zdravý růst. Agenda ESG je myslím ve firmě docela nevděčná v tom, že pořád po někom něco chcete – především velké množství dat, která se musejí analyzovat. Proto mi přišla výzva Do práce na kole jako pozitivní prvek, který jsem mohla kolegům nabídnout a který zapadal do naší ESG strategie.

A proto jste se k ní přihlásili i jako firma?

V Directu jsme měli projekt Rok ohleduplné mobility a já sama jsem zapálená cyklistka, takže se to přirozeně nabízelo. Podařilo se mi u vedení prosadit, abychom se zapojili a navázali na zkušební projekt, který jsme měli rok předtím, zaměřený na využití sdílených městských kol. Podařilo se, abychom jako firma zaplatili startovné za všechny účastníky do Květnové výzvy Do práce na kole, což podpořilo u lidí zájem. Lidé tak dostali možnost dělat skutečné změny ve svých každodenních životech. Na rozdíl od psaní ESG reportů se jich to přímo dotýkalo. Nad moje očekávání se hned první rok zúčastnilo skoro sto lidí, kteří brali pohyb opravdu vážně a dohromady nasbírali přes 8 000 km.

To rozhodně není málo…

My jsme to ještě postavili tak, že Direct má svou nadaci, která podporuje rozvoj mladých lidí, znevýhodněných lidí a sport dětí. Všechny kilometry naježděné v rámci Květnové výzvy převádí na peníze pro krizový fond pro zaměstnance, který jsme díky tomu ve firmě i více zpropagovali, aby se o něm vědělo. Fond slouží pro zaměstnance v případě, že se někdo dostane do obtížné životní situace, může si z něj zažádat o podporu. Ohlasy byly velmi pozitivní.

V Directu se do práce na kole jezdí velmi intenzivně

Jak jste se sžila s úlohou firemní koordinátorky naší výzvy?

Velmi hladce. I když jsem se na začátku trochu bála, že se pořád bude někdo na něco ptát a nebude vědět, co má dělat. Dotazů ale přišlo jen pár a primárně na začátku během registrace. Příjemně mě překvapilo, jak zaměstnanci sami od sebe formovali týmy, což podpořilo interní soutěživost mezi nimi. Koordinátor může ovšem udělat mnohem víc, ale musí to být člověk, kterého to osobně baví. Může šířit nadšení, hecovat kolegy a kolegyně a připravovat doprovodný program…

Vy jste to měla v popisu práce, ale jsou instituce, kde to ti lidé dělají nad rámec své běžné agendy…

Hodně mi s celou kampaní pomáhalo oddělení interní komunikace a v průběhu výzvy mi docházelo, že je to vlastně spíš agenda pro ně. Oni mají na starosti vytvářet pro zaměstnance program během celého roku a najednou jsem přišla já a řekla jsem, že jsem nás zaregistrovala do Květnové výzvy. A chtěla jsem po nich podporu a pomoc, se kterou původně vůbec nepočítali. Nakonec jsme to ale zvládli a letos už mají Květnovou výzvu v časovém harmonogramu, aby dostala dostatečný prostor. Organizačně si ji nakonec vzala pod správu nadace, kam to i nakonec pasovalo a se kterou ESG tým úzce spolupracuje.

Přijměte Květnovou výzvu Do práce na kole

Co by měl vědět člověk, který se v roli firemního koordinátora či koordinátorky výzvy ocitne poprvé?

V první řadě by měl mít předem domluvený budget, což se obvykle ve firmách děje na podzim. Pokud si někdo vzpomene až v dubnu, nejspíš mu to neprojde. Pak by měl být sladěný s interním kalendářem plánových akcí ve firmě. Měl by si také zajistit kapacity marketingu a rozmyslet obsah komunikace a aktivity s tím spojené dovnitř i ven. ESG je obecně záležitost interní komunikace, lidé vám musí věřit, aby participovali na vašich projektech. Musíte je namotivovat a to chce čas. Takže začít komunikovat, že vaše firma jde do výzvy Do práce na kole v dubnu, je pozdě a pravděpodobně se přihlásí jen pár nadšenců.

A co ještě?

Vy máte na webu moc hezky vyladěný Marketingový balíček pro firmy, se kterým se dobře pracuje. To mi hodně pomohlo. Když ale chcete ještě udělat extra vnitrofiremní doprovodný program např. soutěže nebo vyjížďky, potřebujete dost času na realizaci. Takže vyhradit si v dubnu a pak primárně v květnu dostatek kapacit na realizaci je klíč k úspěchu kampaně . AutoMat a organizátoři Do práce na kole v jednotlivých městech pořádají řadu akcí, ale myslím si, že i firma by měla výzvu zaštítit nějakou svou vlastní aktivitou. Třeba Direct sídlí v budově Port 7, kde se do výzvy zapojují ostatní firmy jako např. Skanska, a tady se nabízí propojení firem a díky tomu posílení kampaně.

Andrea je nadšenou cyklistkou

Takže je asi dobré se poptat ve svém okolí a případně spojit síly…

Ano, protože všichni ti lidé stejně jedou do stejné kolárny ve stejných tričkách a ponožkách. Takže si můžete aktivity, které pro ně děláte, nějak rozdělit. Díky Květnové výzvě se nám dokonce podařilo rozhýbat stavbu kolárny v našich kancelářích v Brně. Protože, když si nemáte v práci kolo kam dát, tak se zapojíte jen těžko.

Kdybych byla já váš zaměstnavatel, jak byste mě přesvědčila, abych zaměstnancům zaplatila startovné?

Directu je obecně téma mobility tak nějak přirozené, což mi dost pomohlo s argumentací. Zároveň účast v Květnové výzvě není nijak extra nákladná a vy jako organizátor tomu hodně pomáháte. A vedení Directu je nakloněno sportu a zdravému pohybu. Dalšími argumenty bylo podporování firemní kultury, stmelování lidí v rámci celé skupiny Direct a motivace k tomu, přemýšlet o každodenních návycích trošku jinak a zkoušet nové věci. Jak jsem zmínila na začátku, tak už rok předtím, než jsme šli do Květnové výzvy, jsme zaměstnancům poskytovali sdílená kola s firemním účtem na měsíc zdarma.Takže bylo na co navázat. Stejně jsem si musela připravit prezentaci o tom, co nám Květnová výzva přinese. Obecně se dopady ESG projektů se obtížně měří a na začátku se trošku vaří z vody. Nejlépe funguje neustále sbírat zpětnou vazbu, být mezi lidmi a ptát se. V navazujících ročnících už nebylo nutné si projekt takto obhajovat, protože se to osvědčilo a počítali jsme s tím v našem ESG plánu.

Jakou zpětnou vazbu na Květnovou výzvu jste posbírala?

Problém je, že lidé jsou neustále zahlcováni pracovními e-maily a spoustou informací, a proto se nám zpětná vazba sbírala poměrně těžko. Věřím tomu, že řada z nich ten můj e-mail s dotazníkem ani neotevřela. Určitě bych doporučovala najít si na komunikaci Květnové výzvy a vůbec ESG nějaký interní kanál, ve kterém to nezapadne a bude uživatelsky přívětivější. V Directu se připravoval komunikační kanál Viva Engage. Nicméně se ukázalo, že to lidi bavilo a přejí si, aby se akce opakovala. Bavilo je mezi sebou soutěžit a sledovat žebříčky. Překvapilo mě, jak moc se navzájem hecovali a štengrovali. Důležité je postavit soutěže tak, aby nevyhrávali stále ti samí atleti a závodníci. Hodně také zabíralo převádění kilometrů na peníze. Cíl, kvůli kterému se mají na měsíc hecnout a spojit, je hodně motivační a ideálně, když je to postavené na pomoci pro konkrétní potřebu, organizaci nebo osobu.

Jak jste se vůbec k ESG dostala?

Baví mě hledat způsoby, jak žít šetrněji a prospívat tak nejen sobě a planetě, ale i díky tomu inspirovat své okolí. Individuální úsilí má smysl, ale firmy mají obrovskou sílu a potenciál v tom své zaměstnance podporovat, motivovat a nabízet jim prostředí, které je rozvíjí a posouvá pozitivním směrem. Díky tomu mohou mít velký pozitivní dopad na celou společnost v dané zemi. Nikdo nejsme samozřejmě 100% udržitelní a upřímně, v některých případech je změna těžká, ale všichni můžeme udělat nějaké malé kroky, které nám dlouhodobě vydrží.

Nabídka sdílených dopravních prostředků před sídlem Directu

Vy jste žila nějaký čas v Dánsku, to přesvědčení, že kola do města patří, jste si přivezla odtamtud?

Ano. Jezdit na kole v Dánsku je standard a díky infrastruktuře, kterou tam mají, je to bezpečné a v porovnání s našimi městy i luxus. V Praze se velmi často na kole ptám, proč to u nás nejde také tak. Aby si na kolo troufli i lidé, kteří nejsou tak otrlí v provozu, protože i jako zkušená cyklistka se v některých úsecích bojím. Bylo by super, když bychom měli infrastrukturu, jakou mají ve Skandinávii. Myslím, že v tom mohou právě firmy mít pozitivní vliv a dopad, když budou podporovat a spolupracovat s organizacemi jako AutoMat nebo dalšími, které se to u nás snaží prosadit a zlepšit. Díky tomu se našim městům uleví a bude se nám v nich žít lépe, zdravěji a bezpečněji. Ne nadarmo jsou Dáni jeden z nejšťastnějších národů na světě, protože na tom kole nebo i při procházce si krásně vyčistíte hlavu.

Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!